טרנדים חדשים בגוגל

גוגל השיקה השבוע ארבעה שירותים חדשים שנועדו להזכיר לכולם שגם אם לפעמים זה לא נראה ככה, החיפוש הוא תחום העניין המרכזי שלה

ארבעה שירותים חדשים הוצגו השבוע על ידי גוגל במסיבת עיתונאים השנתית של החברה, המתקיימת זו השנה השניה. הארבעה הם Google Trends שירות למעקב אחר מגמות חיפוש, שירות החיפוש הקהילתי Google Co-Op , גירסה רביעית לתוכנת Google Desktop והמחברת המקוונת Google Notebook.

לבדוק לאן נושבת רוח התקופה

אולי השירות המעניין ביותר מבין הארבעה הוא Google Trends, כלי לאיתור מגמות בשימוש במנוע החיפוש.

הסופר והבלוגר ג'ון בטל פותח את ספרו "The search" (שתורגם לאחרונה לעברית) בדיון על הקסם שמהלך עליו שירות הצייטגייסט של גוגל. בטל טוען כי בידי גוגל יש "מאגר המידע של הכוונות האנושיות". כל מה שמעניין אותנו, כל מה שאנחנו חולמים עליו או מתכוונים לעשות, אנחנו מקלידים אל תוך שורת החיפוש של גוגל, ששומרת אצלה את המידע.

הצייטגייסט (מילולית "רוח התקופה" בגרמנית), שירות המציג את מילות החיפוש שביצעו את הקפיצה או הירידה הגדולות ביותר במהלך תקופה מסויימת, נותן הצצה אל תוך מאגר מידע זה ואל הטרנדים המאפיינים את התרבות שלנו.

השירות החדש, Google Trends, הוא צייטגייסט על סטרואידים. באמצעות שירות זה ניתן לקבל מידע לא רק על מילות החיפוש הבולטות ביותר, אלא על כל מילת חיפוש שהיא, בתנאי שהיא לא זניחה יתר על המידה. תוכלו פשוט להקליד את מושג שמעניין אתכם ולקבל גרף המציג את העליות והמורדות בכמות החיפושים שלו, ביחס לציר הזמן.

כמו כן, במקרים מסויימים ניתן לקבל גם גרף נוסף, המציג את מידת הפופולריות של מושג זה בידיעות חדשותיות, מידע הנשאב מתוך שירות Google News. בחלק מהמקרים מופיעים גם לינקים לידיעות חדשותיות, שיכולות להסביר מדוע מושגים מסויימים קפצו בפופולריות שלהם לפתע. למשל אם נתבונן בגרף של המושג "Israel", נראה כי שיא החיפושים אחר מושג זה היה ב-15 באוגוסט 2005, עת ההתנתקות מעזה.

מעבר לכך, ניתן גם לבצע השוואה בין שניים או יותר מושגים ולדעת מי מהם פופולרי יותר. אם לדוגמה נשווה בין שני מושגים מעולם המוזיקה, נגלה כי בניגוד למה שאפשר היה אולי לשער, העולם מחפש יותר את המונח Jazz מאשר את המונח Hip Hop. שהשירות גם נותן מידע אודות מושגים בעברית, כך שנוכל סוף סוף לקבל תשובה לשאלה שאלפי מעריצים רוצים לדעת מזה זמן רב - מי יותר פופולרי, הראל סקעת או הראל מויאל?

חיפוש המתבסס על מומחים

שירות שני שחשפה גוגל במסיבת העיתונאים הוא ה- Co-Op. שירות זה הינו דרך נוספת של גוגל להתמודד עם האתגר הנצחי העומד בפני מנועי החיפוש – להפוך את תוצאות החיפוש לרלוונטיות יותר עבור המחפשים.

השיטה שבה משתמשים לאחרונה מרבית מנועי החיפוש, היא לנסות ולנצל את האינטיליגנציה האנושית של הקהילה ולא להסתמך רק על אלגוריתם מתמטי על מנת לשפר את רלוונטיות תוצאות החיפוש. יאהו, למשל, ניסתה לשלב את הידע של הקהילה אל תוך מנוע החיפוש באמצעות שירות My Web. מיקרוסופט הוסיפה למנוע החיפוש החדש שלה פקודות מאקרו, שמאפשרות למחפשים להשתמש בשאילתות חיפוש מוכנות של אחרים.

הפתרון הנוכחי של גוגל לבעיה זו הוא להשתמש במאגרי לינקים הנבנים על ידי גופים חיצוניים. גוגל מזמינה ארגונים ואנשים פרטיים לבנות ולתייג מאגרי לינקים בהתאם למומחיות שלהם, במטרה לסייע לגולשים לאתר מידע רלוונטי השייך לתחום התמחות זה. בכך הופכים אותם ארגונים וגופים למסננים אנושיים שיתכן שמסדרים את המידע בצורה שונה ממה שהחיפוש הרגיל של גוגל היה מסדר. כל גולש יכול לבחור באילו מסננים הוא רוצה להיעזר.לשם כך עליו לאתר את המסננים המעניינים אותו ולבצע תהליך של רישום.

חובבי ריכלות וסלבס, למשל, יכולים לבחור להיעזר בלינקים שנשמרים על ידי מגזין People. חובבי טכנולוגיה, לעומת זאת, יכולים לבחור ולשלב מנוע החיפוש שלהם מידע מתוך אתר חדשות הטכנולוגיה DIGG. תוצאות החיפוש המתקבלות מאותם מסננים מופיעות בראש תוצאות החיפוש וניתן להבחין בהם באמצעות הרקע הירוק והכותרת "Subscribed Link".

נכון לעכשיו מאגר ה"מסננים" הוא דל למדי וכולל לא יותר כמה עשרות בודדות, אך גוגל בונה על כך שיהיו מספיק גופים שישמחו לתרום למאמץ, ביחוד משום שבדרך זו הם גם יכולים לקבל פרסום ותעבורת גולשים.

גוגל יודע איזה ג'אדג'ט מתאים לך

שירות שלישי אותו חשפה גוגל השבוע הוא הגרסה הרביעית לתוכנת Google Desktop. בגירסה זו הוסיפה גוגל גאדג'טים, היינו אפליקציות קטנות, או גירסאות מיניאטוריות של תוכנות, המיועדת לבצע פעולות בסיסיות כמו שאיבת מידע ספיצפי מהרשת (מניות, מזג אוויר, חדשות ועוד) גם מבלי להזדקק לפתיחת הדפדפן.

בכך גוגל מנסה ליישר קו עם מתחרותיה שכבר מציגות אוספים מרשימים של גאדג'טים (או וויג'טים כפי שהם נקראים מדי פעם). לאפל יש מזה זמן את ה- Dashboard, פיצ'ר במסגרת מערכת ההפעלה של מחשבי המק המציגה אוסף של גאדג'טים על לוח העבודה. ליאהו יש את תוכנת Yahoo Widgets (תוכנה שבעבר נקראה קונפבולטור). גם למיקרוסופט הולך ומתהווה אוסף מרשים של גאדג'טים הזמינים במסגרת פורטל Live.

אין זו הפעם הראשונה שגוגל פועלת בכיוון. עוד בגרסה השניה של Google Desktop, הציגה גוגל את ה- Sidebar, בר ימני הכולל מספר אפליקציות קטנות המזכירות גאדג'טים, כדוגמת חדשות מזג אוויר, עדכון חדשות ורשימת מטלות. אולם כמות האפליקציות היתה מוגבלת והעיצוב שלהם לא היה מרשים. הפעם, הג'דג'טים של גוגל כבר נראים הרבה יותר דומים לאלו של המתחרות.

מעבר לשינוי העיצובי, הוסיפה גוגל פיצ'ר חדש של המלצת גאדג'טים, המתבסס על פי היסטורית החיפושים של המשתמש. אם למשל התוכנה מזהה שהמשתמש מרבה לחפש מידע על טיסות, היא תמליץ לו להוריד גאדג'ט שמתמחה בדיוק בנושא זה.

לשמור את השרבוטים בגוגל

שירות Google Notebook שנחשף גם הוא במסיבת העיתונאים הינו מעין מחברת וירטואלית שבה ניתן לשמור פיסות מידע מהרשת, כמו לינקים, טקסט מתוך אתרים, תמונות או סתם שרבוטים. כמו כן, ניתן יהיה לשתף את המחברת עם אחרים. כבר עכשיו קיימים ברשת שירותים היודעים לבצע דברים שומים, ובינהם Backpack ו- eSnips הישראלי.

שירות זה עדיין לא פעיל, אולם כבר עכשיו ניתן למצוא צילומי מסך מפורטים שלו באלבום התמונות בפליקר של אחת מעובדות גוגל.

עדיין בתחום החיפוש

קשה לראות את החשיבות של ארבעת השירותים החדשים האלו. למרות שבכל אחד מהם יש משהו מסקרן, אף אחד מהם לא מהפכני במיוחד. אולם בגוגל מדגישים כי החשיבות שלהם טמונה במקום אחר - הם מוכיחים את הנאמנות של גוגל לתחום החיפוש.

ג'ונתן רוזנברג, סמנכ"ל בכיר בגוגל שהשתתף בהצגת החידושים, התייחס במסיבת העיתונאים לביקורות שהוטחו לאחרונה בחברה, האומרות שגוגל "מאבדת את דרכה" ומתמקדת יותר מידי בנושאים שאינם בהכרח קשורים לחיפוש (כמו למשל עריכת תמונות באמצעות תוכנת פיקאסה, חיבור אינטרנט אלחוטי, פרסומות אופליין או מסנג'ר). בתגובה לביקורת זו, טען רוזנברג כי גם אם 30% מהמאמצים של גוגל הולכים לתחומים אחרים, עדיין 70% מהמאמצים מתמקדים במהות של גוגל והיא החיפוש.

מריסה מאייר, סמנכ"לית נוספת בחברה, הוסיפה לדברים אלו וכתבה בבלוג הרשמי של החברה: "(אומנם ארבעת) המוצרים החדשים שלנו מציעים מגוון רחב למדי של שירותים ויכולות, אולם לכולם יש דבר אחד משותף: הם כולם מגבירים ומשפרים את חווית החיפוש של המשתמשים שלנו".