יש כסף באינטרנט

רוצים להשקיע באינטרנט אבל מפחדים? לא יודעים איפה בטוח לשים את המיליונים המיותרים שלכם? אילנה תמיר בדקה מה אומרים המומחים

"עכשיו זה זמן רע בשביל לפתוח חברה חדשה", כך טענה לפני כחודש קטרינה פייק, אחת משני המייסדים של אתר שיתוף התמונות מעורר הקנאה פליקר, בפוסט בבלוגה. פוסט אזהרה זה, שזכה לתהודה רבה בתעשיה, הגיע כתגובה לגל העצום של חברות סטרטאפ אינטרנטיות, הקמות מידי יום כשבאמתחתן מודל עסקי רעוע והתלהבות עיוורת ממושגים כמו Web 2.0.

עם הדברים של קטרינה פייק פתח אתמול העיתונאי הכלכלי גיא רולניק, את הכנס השנתי של The Marker, שהוקדש כולו לנושא האינטרנט. אולם בניגוד לפסימיות של פייק, ההתרחשות על הבמה במהלך יומו הראשון של הכנס ולא פחות חשוב מכך – מחוץ לאולם המליאה, הראתה התלהבות ואופטימיות רבה לגבי השקעות ומיזמים ברשת ואמונה כי עכשיו זה דווקא בהחלט זמן מתאים לצמיחתם של סטראטאפים.

התלהבות מאופקת

בשונה מהרוח שנשבה בשנים שלאחר התפוצצות הבועה (שיש הקוראים לה "הבועה הראשונה"), כשמשקיעים התרחקו כמו מאש מסטראט-אפים באינטרנט, כעת נראה כי חוסר האמון ברשת נשאר מאחור. ההשקעות בחברות, וספציפית בחברות אינטרנט ישראליות, חזרו – ובגדול. משקיעים שהגיעו במיוחד מחו"ל לכנס הכריזו כי הם מחפשים חברות ישראליות צעירות ומבטיחות ואכן, עשרות יזמים ישראלים לא פספסו את ההזדמנות לפגוש אותם אישית ולהשחיל לכיסם כרטיס ביקור.

אולם, אין להגיד שלקחי הבועה הראשונה לא נלמדו בכלל. כיום לא מספיק שלחברה יהיה דומיין עם סיומת דוט קום כדי שהיא תהיה שווה מיליארדים, והשאלה המרכזית שעלתה לאורך כל הכנס היתה "מהו הדבר הבא?", היינו איזה סוג של סטראטאפ עשוי להצליח ולגרוף את המיליונים ואילו תחומים הולכים להתפתח ולעצב את אופיה של הרשת בחמש, אם לא בעשר, השנים הקרובות.

לטובת משקיעים שמחפשים היכן להניח את כספם, יזמים פוטנציאלים שמחפשים כיוון ולמען כל אלו שסקרנים לראות כיצד הרשת, שמשפיעה כל כך על היומיום שלנו, הולכת להראות, חסכנו לכם את ההליכה עד לכנס:

Video over IP

ג'ף פולבר הינו אחד מהחלוצים העולמיים של ה-VoIP, שיחות קוליות באמצעות הרשת. לדבריו, אין זה סוד כי תחום ה-VoIP צובר תאוצה, הולך וחודר למיינסטרים ומאיים על חברות התקשורת המסורתיות. הוא צופה שבעתיד הקרוב, האות V במילה “VoIP” לא תציין רק את המילה Voice אלא גם את המילה Video.

לדבריו, למרות שרבים עדיין לא מבינים זאת היום, כעת זה הזמן להכנס ולהשקיע בטלוויזיה המשודרת ברשת (IPTV) . זאת משום שיותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך טלוויזיה דרך הרשת ולא בדרכים המסורתיות. למשל, בעת שמליוני צופים היו מחוברים לערוץ MTV כדי לצפות בשידור חי של הופעות ה-Live 8, היו גם מיליונים אחרים שהעדיפו לצפות בהן מהרשת, שם השליטה בידי הצופה היא רבה יותר. לדברי פולבר, בחמש שנים הקרובות מגמה זו רק תלך ותתחזק.

משחקים

תחום הגיימינג נזנח לפעמים כאשר מדברים על הרשת, אולם יש לזכור כי האמריקאי הממוצע משקיע מידי יום יותר זמן במשחקי וידאו מאשר בגלישה ברשת. לכן, אומרים המומחים, הם סקרנים במיוחד לגבי חברות המתמחות בגיימינג ושיודעות ליצר הכנסות ממשחקים גם בדרכים פחות קונבנציונאליות מאשר רק מכירה של עותקים או מכירת מנוי למשחק מקוון.

הדוגמה הקלאסית של חברה כזו, היא חברת Double Fusion הישראלית, שזכתה במהלך הכנס במקום הראשון בתחרות "הסטארט-אפ המבטיח של 2006". תחום ההתמחות של החברה הוא פרסום במשחקי וידאו. בעיני Double Fusion, התפאורה במשחקים היא שטח פרסומי לכל דבר, במיוחד אם מדובר במשחקים בעלי תפאורה ריאליסטית ובמיוחד משחקי מירוץ.

ברשות החברה טכנולוגיה המסוגלת לשלב פרסומות בתפאורות שונות במשחקים ולעשות זאת באופן דינאמי, כך שהפרסומת במשחק תוכל להתחלף על פי דרישות המפרסמים ועל פי קרטריונים שונים כמו זמן המשחק ופרופיל הגיימר/ית. בהדגמה, הציגה החברה כיצד היא יכולה לא רק לשלב במשחק תפאורת רקע של מסעדת מקדונלדס, או שלט פרסומת של משקה המוצמד למשאית חולפת, אלא שאפילו דגם המכונית עצמו במשחק המירוץ יכול להתחלף בהתאם לחברת המכוניות שנותנת את חסותה.

עוברים לאופליין

הדוגמה של Double Fusion מעניינת גם מסיבה אחרת, שהיא לקחה מודל המוכר לנו מהאינטרנט (במקרה זה הכנסות מבאנרים דינאמיים) ויבאה אותו למשחקי הוידאו. מספר דוברים צינו אתמול בכנס כי חברות כאלו, המעבירות מודלים, ובמיוחד מודלים כלכליים, המוכרים מהעולם המקוון אל העולם הבלתי מקוון, מסקרנות אותן במיוחד.

דוגמה נוספת שהוזכרה על הבמה היא של חברת Jingle Networks, חברה זו מפעילה בארה"ב שירות הנקרא Free411. שירות זה הינו המספק מידע טלפוני בדומה לשירות 144 של בזק, רק שהפעם התשלום על השיחה אינה על חשבון המתקשר, אלא מגיעה מפרסומת מותאמות אישית המושמעת לפני מתן מספר הטלפון. ביקשתם לקבל את מספר הטלפון של "פיצה פינו"? קיבלתם קודם לכן פרסומת של "פיצה דומינו" שתנסה למכור לכם את הפיצות שלה.

אם הרעיון נשמע מוכר, זה משום שחברת Jingle השתמשה ברעיון הפרסומות הצמודות לחיפוש בגוגל והעבירה אותו לתחום אחר לגמרי. רק שהפעם, במקום שהמפרסמים משלמים על כל הקלקה (Pay Per Click), הם משלמים על כל האזנה לפרסומת (Pay Per Call).

חיפוש

למרות שנראה שמשחק החיפוש כבר הסתיים ושגוגל היא מלכה שלא ניתן להוריד אותה מכסאה, מאמינים כמה ממומחי האינטרנט שדיברו אתמול בכנס, כי המשחק עוד רחוק מלהגמר וכי יש עוד מקום רב לחברות סטראט-אפ בתחום. יאיר גולדפינגר, ממקימי חברת מירביליס שפיתחה את ICQ, אמר כי הוא מאמין שעוד יכולה לקום חברה נוספת, שתפתח מנוע חיפוש שיכריע את גוגל.

חיזק את דבריו ג'וליוס ג'נקובסקי, מייסד חברת השקעות Rock Creek, שהזהיר את גוגל מפני שחצנות יתר. ג'נקובסקי הסביר כי בסך הכל חווית השימוש בגוגל היא גרועה למדי. למשל , כשמחפשים בגוגל פרטים אודות אדם מסויים, מקבלים בתוצאות החיפוש שלל אתרים, חלקם לא רלוונטים, כשהמידע המבוקש על אותו אדם מפוזר בינם.

לעומת זאת, יש מנועי חיפוש אחרים, כמו מנוע החיפוש ZoomInfo השייך לחברה ישראלית, שמסוגל לבצע חיפוש ברשת אחר שמו של אדם מסויים ולהציג בצורה ערוכה את כל הפרטים הביוגרפים הדרושים עליו, כגון היכן הוא עובד והיכן למד. הנה דוגמה.

משקיע נוסף בשם ג'רמי ליו, אמר כי התחום שמעניין את חברת ההשקעות שלו, חברת Lightspeed, זה תחום ה"חיפוש האנכי". הכוונה היא לחיפוש צר, המתמקד בנישה ספציפית מצומצמת, בניגוד ל"חיפוש אופקי", המתיחס לחיפוש רוחבי ורחב ובלתי ממוקד, כמו מנועי החיפוש הגדולים ובראשם גוגל.

קהילות ותוכן המיוצר על ידי גולשים

כמו החיפוש, גם תחום הקהילות ברשת ותוכן המיוצר על ידי הגולשים עצמכם, אינם נושאים חדשים, אך הם ממשיכים ומסקרנים את היזמים ומשקיעים. אולם משקיעים רבים דאגו לציין, כי למרות ההצלחה המסחררת של MySpace, הם אינם מחפשים עוד רשת חברתית באותו סגנון, שכל מה שהיא מסוגלת לעשות זה ליצור קשר עם אנשים אחרים, אלא מחפשים יישומים היודעים לרתום את כוח הגולשים בצורה יחודית.

דוגמה אחת כזו היא חברת Linden Research, המפעילה את Second life, שירות שבו גולשים ומבלים בקהילה וירטואלית, הכוללת תפאורה שלמה של בניינים, קניונים ומועדונים, כשהגולשים עצמם הם אלו שעסוקים בבניית המקום.

דברה שולץ, עד לא מזמן מנהלת השיווק של חברת SixApart (מפעילת תשתיות הבלוגים MovableType ו-Typepad), אמרה כי לדעתה האתרים הקהילתיים המעניינים יהיו אתרי נישה, המתמקדים בקהילות ספציפיות ולאוו דווקא בכל הגולשים באשר הם. בניגוד לימים הראשונים של האינטרנט, אז אתרים ניסו למצוא את המכנה המשותף הרחב ביותר, משום שבסך הכל לא היו בתקופה ההיא הרבה אנשים מחוברים לרשת, כיום גם אתרים קהילתיים המתמקדים בתחומי התעניינות צרים, כוללים מספיק גולשים פוטנציאליים.

שמיל לוי, שותף בקרן הון הסיכון סקויה קפיטל, אחת מקרנות הסיכון הגדולות בעולם, אמר במיוחד מושכים את תשומת ליבה של הקרן אתרים היודעים לעורר את מעורבות הגולשים. בניגוד לצורות המדיה הישנות, כמו למשל צפיה בטלוויזיה, בהן האנשים רק צופים, באינטרנט המעורבות של הגולשים היא רבה. זו אחת הסיבות למה החברה בחרה להשקיע באתר שיתוף הוידאו הקהילתי YouTube, שמצליח להשיג גולשים נאמנים, דווקא משום שהמעורבות שלהם באתר היא רבה.