גוגל מואשמת בביו-פיראטיות

גוף הנלחם לפרטיות מידע ביולוגי טוען כי גוגל רוצה לאנדקס את כל המידע הגנטי בעולם

גוגל עדיין לא סיימה ללקק את הפצעים בעקבות הביקורת העזה שהוטחה בה על שיתוף הפעולה עם שלטונות סין וכבר, כך נראה, מתעוררת לה פרשה חדשה העלולה לפגוע בה שוב בעוצמה.

ארגון המכנה עצמו "הקואליציה למלחמה בביו-פיראטיות", טוען כי גוגל היא ה"איום הגדול ביותר לפרטיותו של המידע הגנטי". הארגון, המעניק מידי שנה תואר הנקרא "פרס קפטן הוק" לגופים האשמים בביו-פיראטיות, הכריז שגוגל כמועמדת לקבלת התואר הלא סמפטי "התאגיד הפוגעני ביותר", דיווח ZDnet.

במושג "ביו-פיראטיות" הכוונה, על פי הארגון, ל"מונופוליזם על מקור מידע גנטי". המושג גם מתאר שימוש בלתי מורשה של גופים כדוגמת חברות, אוניברסיטאות וממשלות במקורות מידע בילוגיים.

על פי מעניקי הפרס, גוגל מועמדת לקבלתו בשל שיתוף הפעולה שלה עם מכון למחקר גנטי על שם ג'יי. קרייג ונטר. גוגל מואשמת בכך שהיא מתכוונת ליצור מאגר מידע גנטי בר חיפוש, שיפר את פרטיות כולנו.

מקור המידע - ספר

הטיעונים על שיתוף הפעולה בין חברת החיפוש למכון המחקר החלו בנובמבר האחרון, עת התפרסם ספר הנקרא “The Google Story” מאת הכותבים מארק מאלסיד וזוכה פרס הפוליצר דיויד וייז. בספר מצוטט קרייג ונטר, העומד בראש מכון המחקר הנושא את שמו, כשהוא מדבר על שיתוף הפעולה שיש בין מכון המחקר לבין גוגל.

"היינו צריכים להשתמש במחשבים הגדולים ביותר בעולם" מצוטט ונטר בספר. "לארי וסרגי התרגשו מהעבודה שלנו ונתנו לנו גישה למחשבים ולאנשי האלגוריתמים והמדענים שלהם, על מנת לשפר את תהליכי ניתוח המידע. זה מוכיח עד כמה המחשבה שלהם רחבה. מידע גנטי עומד להוביל בעתיד את תחום המידע והוא הולך לשנות את העולם. באמצעות העבודה עם גוגל, אנחנו מנסים ליצור קטלוג גנטי כדי לאפין את כל הגנים על כדור הארץ ולהבין את ההפתחות האבולוציונית שלהם. הגנטיקאים רצו לעשות זאת במשך דורות".

עוד אומר ונטר לכותבי הספר ש"עם הזמן, גוגל תבנה מאגר מידע גנטי, תנתח אותו ותמצא התאמות בעלות משמעות לאינדיווידואלים ולאוכלוסיות שלמות".

פוטנציאל לקופת שרצים

עם פרסום הספר, פנו גופי תקשורת שונים לגוגל ולמכון המחקר כדי לאמת את הדברים הכתובים. התשובה של גוגל היתה מתחמקת ורק נאמר בה שגוגל משתמשת באפליקציות שלה לצרכי מחקר מסוגים שונים ושאין לה עדיין על מה להצהיר. מכון המחקר הכחיש בכלל את קיומו של פרויקט שכזה.

בשל כך, לא ברור נכון לעכשיו אם גוגל אכן עובדת על פרויקט כלשהו לאינדוקס מידע גנטי. כמו כן, לא ממש ברור מה תהינה ההשלכות של פרויקט כזה והאם וכיצד הוא יפר את הפרטיות שלנו. מה שכן, נראה כי אם אכן ברין, פייג' ושמידט שוקלים לאנדקס מידע בילוגי, הם יעמדו בפני קופת שרצים שהם לא ידעו כיצד לסגור אותה.

"הצהרתה החדשה של גוגל ש'אנחנו רוצים לאחסן את המידע של כולם ברשת', הולכת להיות מאד קונטרוברסלית אם גוגל תפעיל אותה גם על מידע גנטי", אמר ג'ים ת'ומאס, נציג אחד מהגופים העומדים מאחורי הקואליציה המעניקה את "פרס קפטן הוק".