אתר פורנו ניצח את גוגל

אתר Perfect 10 הצליח לשכנע את השופט שגוגל עושה כסף על חשבון התמונות הפורנוגרפיות שלו

אתר הפורנו Perfect 10 זכה בבית המשפט בלוס אנג'לס בתביעה נגד גוגל שהוגשה ב-2004. האתר טען כי גוגל מפרה את זכויות היוצרים שלו, לאחר שהיא מציגה במנוע חיפוש התמונות שלה תמונות פורנוגרפיות שמקורן ב-Perfect 10, המוגנות בזכויות יוצרים. דיווח Cnet.

הטענה של אתר הפורנו היא שגוגל מאפשרת להגיע לתמונות שנגנבו ממנו על ידי פיראטים. התמונות המקוריות אומנם חסומות באמצעות סיסמא, אך מפעילי האתר מסבירים כי הפיראטים לא מהססים לשלם את דמי המנוי החודשיים ואז להעתיק את כל התמונות, 3000 במספר, ולפרסמן באתרים שלהם.

גוגל מרוויחה בזכות הפיראטיות

השופט הפדראלי הארוורד מטס קבע, כי אילו גוגל היתה מסתפקת רק בהצגת תוצאות חיפוש רגילה, אז סביר שהוא לא היה פוסק נגדה. אולם שתי עובדות גרמו לו לפסוק כפי שפסק: הראשונה היא שלא רק שגוגל מעלה בתוצאות החיפוש שלה תוצאות מתוך אתרים פיראטיים, אלא היא גם מרוויחה מאותם אתרים באמצעות פרסומות Adsence המופיעות בהם.

העובדה השניה שהביאה לתוצאות המשפט היא שגוגל מאפשרת לבצע את חיפוש התמונות גם באמצעות טלפונים ניידים. בחיפוש הנייד, גוגל מציגה את התמונות מוקטנות ומופתחות באיכותן. לטענת Perfect 10, טענה שהתקבלה על ידי השופט, חיפוש זה פוגע בשירות הסלולרי שהוא מפעיל בעצמו. לדבריו, התמונות העולות בגוגל זהות באיכותן לתמונות שהוא מציע בשירות הסלולרי, מה שמונע מלקוחות לטרוח ולשלם לאתר הפורנו תמורת השירות.

עד כמה הפסיקה תשפיע על גוגל?

אולם בדבר אחד פסק השופט לטובת גוגל – השיטה שבה גוגל מחלקת את המסך לשני חלקים, כשבחלקו העליון מופיעה התמונה המוקטנת ובחלקו התחתון מופיע האתר ממנו היא נלקחה, הינה שיטה שאינה פוגעת בזכויות יוצרים.

השאלה עכשיו היא עד כמה פסיקה זו תשפיע על שירות התמונות של גוגל. בגוגל כמובן מקווים כי ההשלכות הן נקודתיות בלבד ותקפות אך ורק לאתר Perfect 10. יחד עם זאת, המקרה של אתר זה עשוי להוות תקדים שיגרור גם אתרים אחרים לתבוע את גוגל.

השופט הטיל על גוגל צו מניעה זמני מפרסום התמונות וקבע דיון בנושא ב-8 למרץ. גוגל מתכוונת לערער על ההחלטה.