ממשל בוש לוחץ על גוגל

ממשלת ארה"ב מתעקשת לקבל מגוגל נתוני חיפוש. גוגל ממשיכה בסירובה

משרד המשפטים האמריקאי הכחיש את טענותיה של גוגל, לפיהן ביקש המשרד מהחברה מידע שעלול לאיים על פרטיות המשתמשים במנוע החיפוש. על פי מזכר שהוצא ביום שישי, נסיונה של גוגל לחסום את מאמצי הממשל לבדוק ערכי חיפוש, מונע מהממשל להגן על ילדים מפני פורנוגרפיה ברשת. דיווח של CNET.

הרקע - חוק להגנה על ילדים

המזכר האמור הינו תגובה רשמית של משרד המשפטים למסמך המשפטי שהוציאה גוגל בתחילת החודש, בו היא טענה כי בקשת הממשל לעיין במיליון דפים מהאינדקס של גוגל, כמו גם בעותקים של ערכי חיפוש מתקופה של שבוע שלם, עלולה לפגוע בחברה.

הסיבה לכך שהממשל בכלל דורש לקבל את המידע מגוגל, היא הניסיון שלו להחיות חוק להגנת ילדים משנת 1998, העוסק פורנוגרפיית רשת. המידע המבוקש אמור לשמש במחקר שמטרתו להדגיש את כשלים בטכנולוגיית סינון רשת ולהוכיח שחקיקה יעילה יותר במקרה הזה מאשר טכנולוגיות סינון.

במסגרת הדיון הציבורי על בקשת הממשל, העלו קבוצות שונות להגנת זכויות האזרח חששות כי יעשה שימוש בחוק המדובר לריגול אחר אזרחים ולהגבלת חופש הביטוי. האיגוד האמריקאי לחרויות האזרח טוען כי אתרים לא יוכלו לעמוד בדרישות חוק הפורנוגרפיה המוצע. עוד טוען האיגוד כי החוק מפר את חופש הביטוי המוגן בתיקון הראשון של החוקה האמריקאית.

מעבר להתנגדויות אלו, קיימת גם ההתנגדות של גוגל, הגורסת כי העתרות לבקשת הממשל עלולה להסגיר סודות מסחריים חשובים שלה, לגזול יותר מדי ממשאבי החברה ולפגוע במוניטין שיש לה בקרב משתמשיה.

הממשל: הצורך שלנו דוחק את טענותיה של גוגל

לפני כעשרה ימים הכריזה גוגל בפני בית המשפט כי הממשל נוקט ב"גישה יהירה", והטילה ספק במידת הבנתם של אנשי משרד המשפטים בטכנולוגיית מנועי החיפוש. בתשובה לטענות אלו שהגיש משרד המשפטים ביום שישי האחרון, נאמר כי טיעוניה של גוגל היו חסרי ערך.

"ראשית צריך להבחין מהו אינו המקרה כאן", נכתב בהצהרת המשרד. "הממשלה אינה מבקשת מגוגל להפיק כל מידע המזהה באופן אישי את משתמשיה. הממשלה מבקשת מידע אך ורק כדי לבצע מחקר מקיף אודות טרנדים באינטרנט. אף משתמש של גוגל, או של כל מנוע חיפוש אחר, אינו צריך לחשוש שיוסגר מידע אישי שלו או שלה". משרד המשפטים ציין כי מתחרותיה של גוגל (AOL, יאהו ו-MSN) אספו ומסרו את המידע המבוקש מבלי לעורר בעיות כלשהן מייד כשהתבקשו לכך.

כמו כן, טוען הממשל כי יש תקדים משפטי הקובע כי הצרכים שלו הם בעלי משקל גדול יותר מהצורך של גוגל לשמור על סודות מסחריים. לדבריו, יש לממשל זכות לגיטימית להשיג את המידע הדרוש לו, זכות שדוחקת את כל טיעוניה של גוגל. הממשל דרש כי לגוגל יינתנו 21 ימים לציית לקביעת בית המשפט.