הושק הסניף הישראלי של גוגל

עכשיו זה רשמי: גוגל חגגו היום את פתיחת הסניף הישראלי שלהם. לא יעסוק בפיתוח אלא בשיווק ומכירות

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בתל אביב, הכריזה גוגל על פתיחת הנציגות הישראלית שלה - "גוגל ישראל". הפעילות של הסניף המקומי החלה לפני כחצי שנה, אז מונה לתפקידו המנכ"ל, מאיר ברנד. היום היתה זו הפעם הראשונה שחברת גוגל ישראל והעומד בראשה פנו לדבר עם התקשורת.

האירוע התקיים בבית קפה תל אביבי, שניסו לשוות לו "מראה גוגלי" עם נורות לבה וכדורים צבעוניים פזורים. מצד שני, נראה שלא אימצו בסניף הישראלי את השקיפות (היחסית) של גוגל העולמית. לדוגמה, מסיבה כלשהי ניתנה הוראה לא להכניס מצלמות וידאו למסיבה וביזארי מכך - לא לגלות את כתובת המשרדים החדשים.

למרות ההמתנה הארוכה, גוגל לא הסכימה לענות על השאלות המסקרנות באמת, כמו אילו פיצ'רים של גוגל (ולא חסרים כאלה, מספיק אם נמנה את GMail ו-Google News) היא עומדת לגייר ומתי זה עתיד לקרות.

את מסגרת הזמן היחידה הסכים לספק דניס וודסייד, שהוא מנהל השווקים המתפתחים באירופה, המזרח התיכון ואפריקה בגוגל: "אני מקווה שב-18 החודשים הקרובים, יותר שירותים שלנו יותאמו לשוק הישראלי". לדבריו היתה זו היוזמה שלו לחדור, בין היתר, גם לשוק הישראלי. המנכ"ל הישראלי הוסיף כי "צפויות להיות הפתעות כבר השנה".

עד כה יכלו גולשים ישראלים להשתמש בגרסה דוברת העברית של מנוע החיפוש של גוגל, שנמצאה בכתובת Google.co.il. אולם זו רק גירסה רזה של האתר המקורי, נטולת שלל פיצ'רים שקיימים בגרסה המלאה וללא שום התאמה מיוחדת לקהל הישראלי. שפת הממשק תורגמה על ידי מתנדבים.

מוכרים ולא מפתחים

התחום העיקרי שבו עוסקת כיום גוגל ישראל (ובהתאם לכך גם הדגש שניתן היום במסיבת העיתונאים) הינו על שיווק ופרסום, כאשר מטרת העל של החברה היא להגדיל את מספר המפרסמים הישראלים שמשתמשים בשירות AdWords (מודעות טקסט תלויות הקשר). לצורך כך מתגייס הצוות הישראלי ליצירת שיתופי פעולה עם חברות אינטרנט אחרות (החברה הראשונה איתה בוצע שיתוף פעולה היא Netex), גיוס לקוחות והעלאת מודעות בקרב המפרסמים הפוטנציאלים.

בישראל כיום קיים מצב של חוסר תאימות בין כמות השימוש במנועי חיפוש לבין הפרסום בהם. 30% מצריכת המדיה של ישראלים היא האינטרנט, אבל רק 5% מתקציבי הפרסום בארץ הולכים לפרסום באינטרנט. עוד פחות מזה מוקדש לפרסום במנועי חיפוש. זאת בעוד שהישראלים "הם פריקים של חיפוש", לדברי ברנד וש"חיפוש הינה הפעילות העיקרית שהם עושים ברשת". זאת לעומת מדינות אחרות שבהן הפעילות העיקרית היא דווקא שימוש באימייל. "אני מאמין שכניסת גוגל לישראל תחזק בארץ את מגמת הפרסום באינטרנט בכלל ואת הפרסום במנועי חיפוש בפרט", אמר.

בתשובה לשאלה האם גוגל מתכוונת בעתיד לגייס גם אנשים טכניים מישראל ולפתוח מרכז פיתוח בארץ, ענה דניס וודסייד כי "אנחנו מחפשים מפתחים בכל מיני מקומות בעולם. אנחנו יודעים שהרבה מפתחים מוכשרים גרים בישראל, ויתכן שבסופו של דבר יוקם גם מרכז פיתוח בישראל".

ואיך אפשר לדבר על גוגל בלי להזכיר את סין. החברה כמובן לא התייחסה במסיבת העיתונאים לנושא הצנזורה בסין מרצונה, אבל הוא עלה למרות הכל. כשנשאלה על כך באופן פרטני אמה לינקר, יח"צנית של החברה מהסניף הלונדוני, היא חזרה על הטענה הרשמית של החברה :"גוגל מאמינה כי הכניסה שלה לסין, גם אם בגרסה מצונזרת, עדיפה לגולשים הסינים מאשר שלא היינו מציעים את הגרסה הסינית של גוגל בכלל. צריך לזכור שאנחנו חברה שומרת חוק, שחייבת לציית לחוקים המקומיים".