לנהל את החיים שלכם - מהרשת

שירותים מקוונים יאפשרו לכם לתכנן את השבוע שלכם, ממש כמו באאוטלוק, רק הרבה יותר טוב. אילנה תמיר יצאה לחקור

"מרבית היומנים המודרנים מקלקלים את הפשטות המתוקה של חיינו, בכך שהם מזכירים לנו שכל יום שחולף הוא איזה יום שנה המציין ארוע בלתי מעניין בעליל" (אוסקר ווילד)

אני שונאת יומנים. ממש. כל שנה, מכיתה א' ועד היום ממש, אני קונה בסוף אוגוסט יומן, בתקווה שאולי הפעם משהו יצליח להפוך אותי למסודרת. אני רושמת ביומן החדש כמה תאריכים חשובים ואז, אני לא יודעת איך זה קורה, אבל היומן מוצא את דרכו למקום מחבוא ולעולם לא רואה אור יום.

הרי חייבים להודות – יומנים זה עסק מעצבן. הם מכריחים אותנו לעשות דברים שלא ממש התכוונו לעשות ונותנים לנו תצוגה חזותית צורבת לכל הזמן שחלף מבלי שעשינו במהלכו משהו מועיל עם עצמנו.

אבל מה לעשות, כדי להסתדר בעולם עם הקצב המטורף הזה, צריך איכשהו לשמור על סדר בלוח הזמנים. יומני הנייר הולכים ונעלמים מהעולם ואת מקומם תופסים מחשבי כף יד ותוכנות למחשב. התוכנה הבולטת ביותר היא כמובן האאוטלוק, להיט מסחרר בכל משרד וארגון.

אבל היום נדבר על כמה אלטרטיבות לאאוטלוק. הפעם הכוונה היא לא לתוכנות קוד פתוח, אלא לשירותים מקוונים. כלומר, ליומנים שאינם פועלים דרך תוכנה המותקנת על המחשב (או השרת), אלא לאתרי-יומן שכל הנדרש בכדי להשתמש בהם הוא דפדפן וחיבור לאינטרנט.

ניידות ושיתוף

היתרונות המרכזיים בשימוש ביומנים מקוונים על פני יומנים המבוססים על תוכנה הם שניים: ניידות ושיתוף. שני יתרונות אלו מופיעים כמעט תמיד כשאנחנו משווים בין שירות מקוון לתוכנה, בין אם מדובר בשירות כמו דלישס לעומת שמירת מועדפים רגילה בדפדפן, שירות אלבום תמונות כמו פליקר לעומת אלבומי תמונות רגילים או שירותי אכסון קבצים ברשת לעומת הדיסק הקשיח שלנו.

את עקרון הניידות קל להבין. אם המידע שמור באינטרנט, ניתן לגשת אליו מכל מקום ולא רק מהמחשב עליו הוא שמור. המשמעות היא שכשנמצאים בעבודה למשל, כבר אין צריך לנסות לגרד מתחתית הזיכרון את פרטי התקשרות של איש קשר השמורים באאוטלוק בבית.

אומנם בחברות מסוימות, ניתן לגשת לחשבון האאוטלוק גם מרחוק באמצעות שרת ה-Exchange, אולם תענוג זה (שיש שיאמרו שהוא מפוקפק) שמור רק לחלקנו. לעומת זאת, כאשר כל המידע שמור מראש באינטרנט, ואינו תלוי במחשב מסויים או אפילו ברשת ארגונית מסוימת, זה כבר באמת לא משנה היכן אנחנו נמצאים ומאיזה מחשב ניגשים למידע.

לשתף את היומן שלי?

הרעיון לשתף את היומן הפרטי עם אנשים אחרים, עלול להעביר ברבים צמרמורת. היומן הרי נתפס כמשהו פרטי ואינטימי ביותר, מקום לרשום בו גם תזכורות כמו "ללכת לבדיקות" או "לקנות טמפונים", ללא חשש שמישהו יציץ לתוכו.

מצד שני, יש גם ייתרונות ברורים לשיתוף היומן שלכם. ראשית, גם אם חלק מהארועים הרשומים אצלכם ביומן משותפים, אין זה אומר בהכרח שגם כל המידע האינטימי שלנו חשוף לכל. שנית, קיימים גם יתרונות אחרים בשיתוף מלבד היכולת לקבוע לאנשים אחרים את לוח הזמנים שלהם. הכוונה היא יותר למובן המקורי של המילה "שיתוף", בדיוק כמו שגולשים משתפים אחרים בתמונות שלהם בפליקר או במחשבות שלנו בבלוג.

שיתוף יומנים יכול להיות גם אינטימי יותר. נכון לעכשיו ניתן לתאם ולסנכרן יומנים רק בין קולגות לאותו מקום עבודה, היות ושניכם עובדים באותה רשת. אולם חשבו כמה זה היה יכול להקל על החיים, אם הייתם יכולים לסנכרן יומנים גם עם בן או בת הזוג שלכם. הדבר בהחלט היה חוסך טענות כמו "כמה פעמים אני צריך להגיד לך שבימי שני אני הולך לדיקור סיני?!".

בסקירה זו נסקור כמה יומנים מקוונים שונים, המתאימים לטיפוסים שונים של משתמשים. על כל יומן נציין הן את היתרונות שלו והן את חסרונותיו. מסקירה זו סוננו שירותים רבים אחרים, שחלקם טובים למדי, אולם לא תומכים בעברית.

דואר נענע - בגלל האאוטלוק

את הסקירה נתחיל מדואר נענע. לא משום שזהו שירות השייך לחברה שבה אני עובדת, אלא בגלל שתי סיבות אחרות – משום שהוא הכי דומה ל"דבר האמיתי" וכי התמיכה שלו בעברית היא מלאה. למעשה, נענע מייל הינו פשוט אאוטלוק דובר עברית שנמצא על הרשת.

כמו באאוטלוק הרגיל, גם בתיבת הדואר של נענע ניתן להשתמש לא רק לדואר, אלא גם כמקום לנהל בו את יומן הפגישות, לרשום בו את רשימת המשימות שלכם ולאכסן את רשימת אנשי הקשר. יש אפילו אפשרות לקבוע לעצמכם תזכורות שיופיעו בצורה של חלון קופץ.

כמו כן, אם אתם נוהגים לזמן אנשים לפגישות או לקבל הזמנות לפגישות, תוכלו להנות מתאימות טובה ליומנים של כל אנשי הקשר שלכם המשתמשים באאוטלוק. באופן זה, תוכלו למשל לקבל זימון לפגישה ובלחיצת כפתור לאשר ולשלב אותה אצלכם ביומן.

בלשונית "אפשרויות" תוכלו למצוא אופציות מתקדמות נוספות, כמו ייבוא רשימת אנשי הקשר כקובץ CSV מתוכנת האאוטלוק שלכם. יחד עם זאת, לא ניתן לייבא יומן שלם מאאוטלוק וגם לא ניתן לייצא מידע החוצה. חיסרון נוסף הוא שהממשק מעט מיושן וקצת כבד.

יתרונות: תואם אאוטלוק.
חסרונות: ממשק מיושן, לא עובד עם פיירפוקס, ייבוא ויצוא מוגבלים.
עברית: תמיכה מלאה.
בשורה תחתונה: אם אתם אוהבים את אאוטלוק וחייבים עברית - שווה לנסות.

Yahoo Calendar – בגלל התאימות לשירותי יאהו

השירות השני בסקירה שלנו הוא היומן של יאהו, אחד היומנים המקוונים הפופולאריים ביותר ברשת. משתמשים וותיקים באאוטלוק ישמחו לגלות שלא ירגישו בו זרים; המבנה הסכמתי שלו מזכיר, לטוב ולרע, את העולם המיקרוסופטי והוא מרכז בלשוניות נפרדות מייל, יומן, אנשי קשר ורשימות.

היתרון הגדול של היומן של יאהו הוא התאימות שלו למבחר שירותים אחרים של הפורטל, כמו דף My Yahoo, קבוצות הדיון והמסנג'ר. אם אתם, למשל, רשומים לקבוצות דיון באתר, תוכלו לראות ביומן שלכם גם את היומן הקולקטיבי של הקבוצה. כך תוכלו לעקוב אחר אירועים של הקבוצה, כמו הפגנות, פגישות או מסיבות. אם יש אירוע שתרצו להשתתף בו, תוכלו לבחור בו ואז הוא יהפוך לפגישה ממשית אצלכם ביומן.

גם המסנג'ר של יאהו משולב היטב ביומן. הדבר יעיל במיוחד אם אתם רוצים לקבל תזכורות אודות משימות או פגישות מתקרבות היישר לתוך המסנג'ר שלכם.

פיצ'ר משמעותי נוסף הוא היכולת לסנכרן בין היומן של יאהו לבין יומנים אחרים, כמו אאוטלוק, Pocket PC או פאלם. הכוונה היא לא רק לייבוא/ייצוא של המידע, מה שעלול ליצור כפילויות, אלא בסנכרון של ממש בין שני היומנים, המאפשר לשמור עליהם זהים תמיד. יחד עם זאת, תוכנת הסנכרון היא פרמיטיבית למדי ואין אפשרות לקבוע לה סנכרון אוטומטי.

כמו כן, ניתן לשתף את היומן כולו או רק חלקים ממנו עם אנשים אחרים. קיימות ארבע דרגות הרשאות, החל מ-"אף אחד לא יכול לראות את היומן שלי" הפרנואידי ועד "כל אחד יכול לצפות ביומן שלי, חברים מיוחדים יכולים גם לערוך אותו" המפקיר את זמנכם לכל מי שחפץ בכך (ומספיק מיוחד בשביל לקבל מכם רשות לעשות את זה). במידה והיומן משותף, הוא ימצא בכתובת
http://calendar.yahoo.com/username (כשבמקום המילה "username" נכנס שם המשתמש שלכם ביאהו).

את היומן ניתן לראות במספר תצוגות (יומי, שבועי, חודשי או שנתי) וכן לראות ברשימה אחת את כל הארועים הממתינים. גם ברשימת אנשי הקשר ישנן אפשרויות תצוגה שונות, כמו למשל מיון על פי קטגוריות. אשר לזימוני פגישות, ניתן לשלוח זימון לפגישה והצד המקבל יכול לאשר אותו, אולם אם הוא משתמש באאוטלוק, הוא לא יוכל להכניס אותה באופן אוטומטי אליו ליומן.

יתרונות: אינטגרציה עם שירותים אחרים של יאהו, סנכרון עם יומנים אחרים, אופציה לשיתוף.
חסרונות: תוכנת סנכרון פרימיטיבית, ממשק מיושן.
עברית: הממשק באנגלית. התמיכה בעברית טובה מאוד.
בשורה התחתונה: היומן המקוון של יאהו הינו שירות וותיק ואמין שעונה על הצרכים של חלק ניכר מהמשתמשים. הדבר עשוי להיות שירות אידיאלי אם כבר יש לכם חשבון ביאהו ואתם משתמשים גם בשירותים אחרים של החברה, כמו המסנג'ר והמייל.

Airset – בשביל החברים

השירות השלישי בסקירה שלנו מתרחק עוד צעד מהאאוטלוק המוכר. מדובר בשירות כולל המשלב לא רק יומן ואנשי קשר, אלא גם אפשרויות אחרות כמו בלוג ושמירת מועדפים. אולם היתרונות העיקריים שלו מתרכזים ביכולת לנהל קבוצות ובאפשרויות הסנכרון שלו.

כמו ביאהו, גם ב-Airset תוכלו לשתף גולשים אחרים ביומן שלכם ואף לתת להם לערוך אותו. עם זאת, בניגוד ליאהו, כאן מדובר בלא-עוד-תכונה-חצי-שימושית, אלא במרכז ההוויה של כל השירות. הרעיון: ליצור יומנים קולקטיבים ולחבור ליומנים קיימים. כל מעגל חברתי שסביבנו, בין אם זה מקום עבודה, משפחה, חברים, קבוצת הכדורסל או חברים וירטואליים, יכול לקבל יומן קולקטיבי משל עצמו.

בשירות תמצאו שלוש לשונית. הראשונה, Public, מכילה יומנים ציבוריים הפתוחים לעין כל (אולם לא מצאתי בה יומנים באמת מעניינים). הלשונית השניה היא Groups ובה הקבוצות בהן אתם חברים. היומן הפרטי נמצא ב- Personal. כל עוד לא לא שונו ההגדרות ברירת המחדל, כל המידע הנמצא בלשונית זו נשאר לעיננו בלבד.

אולם החלק המעניין הוא השימוש בקבוצות. כל משתמש ב- Airset יכול לפתוח קבוצה, להזמין לתוכה חברים ולהגדיר עבור החברים בקבוצה ההרשאות. תוכלו גם להצטרף לקבוצה קיימת אם תקבלו אליה הזמנה.

צורפתם לקבוצה? תוכלו להתחיל לצרף אירועים ליומן הקולקטיבי. לא כל החברים בקבוצה חייבים לראות את כל הארועים וניתן לבחור מי מהחברים בה יקבל את ההזמנה לאירוע. כך למשל תוכלו לקבוע לכל החברים בקבוצת "משפחה" מסיבת הפתעה כשרק חתן השמחה לא ידע מכך, או לקבוע רק עם כמה חברים מהחדר כושר שלכם לאימון משותף.

בכל הקשור לסנכרון - Airset טובה בהרבה משירות היומן של יאהו. ניתן לקבוע שהתוכנה תבצע סנכרון אוטומטי עם האאוטלוק ו/או הפאלם בפרקי זמן קבועים, ואף לקבוע אילו נתונים בדיוק רוצים לסנכרן. יחד עם זאת, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, אפשרות הסנכרון לא תומכת בעברית.

Airset עמוס גם בפיצ'רים אחרים, שעשויים לעניין את המשתמשים היותר גיקים שביננו. למשל ניתן לייבא ליומן ולייצא יומנים מפורמט iCal .iCal הינו פורמט סטנדרטי שפותח על ידי אפל לשיתוף יומנים וברשת קיימים אתרים שונים כמו icalshare המאפשרים לקבל תאריכונים בנושאים שונים.

כמו כן, גם פורמט RSS נתמך וניתן באמצעותו לקבל תזכורות על ארועים שלכם או של הקבוצות בהן אתם חברים. בנוסף, אם מותקנת אצלכם על המחשב תוכנת סקייפ, תוכלו לשוחח דרך סקייפ עם חברים ב- Airset.

יתרונות: מערכת מתוחכמת לניהול קבוצות, סנכרון שוטף עם אאטלוק ופאלם, RSS, סקייפ, iCal, אפשרות לחפש ביומן.
חסרונות: ממשק עמוס, תאימות חלקית לאאטלוק.
עברית: הממשק באנגלית. ארועים חדשים יכולים להכתב בעברית אולם ארועים מיובאים באמצעות הסנכרון באנגלית בלבד.
בשורה התחתונה: מניסיון, קשה מאד לגרור אנשים מהמעגלים החברתיים הקרובים, בין אם מדובר במשפחה, עמיתים או חברים, להשתמש בשירות שאינו ממש מוכר כמו Airset. גם בעיית העברית בסינכרון עם האאלוק עלולה להרתיע.

Planzo – כי יומן יכול להיות קצת כמו בלוג

אם Airset אידיאלי כדי לשתף ארועים מתוך היומן האישי עם קבוצות משתמשים סגורות, שירות Planzo הינו הקצנה של עקרון שיתוף היומן. למעשה, Planzo מתייחס ליומן האישי בערך כמו לבלוג. כמו כן, יש ל- Planzo גם אפשרויות של רשת חברתית. למשל, כל משתמש יכול לצרף אליו חברים ודרכם הוא יכול לגשת גם ליומנים של חברים שלהם ולהמשיך ולשוטט בין יומנים של אנשים זרים. אם יומן מסויים מוצא חן בעינכם, תוכלו להרשם לעדכונים שבו באמצעות RSS, או להציע לבעלי היומן חברות. תוכלו גם לתקשר עם בעלי היומנים באמצעות "לוח מודעות" שיש לכל אחד בדף שלו.

ניתן להשתמש ב- Planzo גם ככלי לפירסום לוח הזמנים שלכם בפני גולשים שאינם חברים בשירות. כל משתמש מקבל כתובת URL פשוטה, http://username.planzo.com, אותה הוא יכול לשתף עם העולם. קיימת גם אפשרות לקחת את הקוד של Planzo ולשלב אותו בתוך הבלוג הרגיל שלכם או דף הבית שלכם. זה לא שאי אפשר להשתמש ב- Planzo גם כיומן פרטי (אפשר להוסיף אירועים לעיניכם בלבד), אולם הדגש ב- Planzo הוא על הקהילה.

העיצוב של Planzo בולט לטובה. הממשק שלו נקי לעין והוא מבוסס Ajax, כך שכל שינוי לא דורש רענון מחדש של הדף. ניתן להוסיף ארוע חדש ליומן פשוט באמצעות סימון השעות בו הוא מתקיים ביומן. ניתן גם לקצר ולהאריך את משך האירוע ובאמצעות ממשק "גרור והשלך" המוכר לכם מחלונות, ולהעביר אותו למועד אחר.

יתרונות: ממשק נוח ונעים, אפשרות לצרף חברים, RSS, יכולת שיתוף פשוטה הן עם חברים בשירות והן עם משתמשים חיצוניים.
חסרונות: מעט אפשרויות.
עברית: הממשק באנגלית. התמיכה בעברית טובה אך אינה מושלמת.
בשורה התחתונה: אם יש לכם נשמה של בלוגרים ותשמחו לשתף את העולם עם היומן שלכם, מדובר ביופי של שירות

30boxes - בגלל הפוטנציאל

היומן 30Boxes הינו שירות צעיר, שיצא לבטא רק לפני כשבועיים, אולם למרות זאת החלטנו לשלב אותו בסקירה זו. זאת, משום שיש בו משהו מסקרן ונראה שיש לו פוטנציאל גדול להצליח ולהציע גישה רעננה לתחום היומנים המקוונים. שירות משלב כמה תכונות מעניינות שאנחנו לא רגילים לראות ביומן, אך הן יכולות מאוד לתרום לו.

כמו בשירותים אחרים, גם 30boxes מאמין ברעיון שיתוף יומנים עם חברים, אבל בניגוד לשירות הקודם, ב-30Boxes ניתן להגדיר לכל חבר וחבר בדיוק איזה מידע הוא או היא יכולים לראות. יש בכך הרבה הגיון. הרי גם אם היינו רוצים לשתף את החברים בארועים מתוך היומן האישי שלנו, לא בטוח שהיינו רוצים לחשוף את כולם בפני הכל.

השיטה שמציג 30boxes גאונית. במקום להתעסק עם הרשאות והגבלות, תוכלו להוסיף לכל אירוע תגית אחת או יותר, על פי בחירתכם (למשל "חבורה", "כושר", "משרד", "רומנטי", "לימודים", "הורים" וכן הלאה).

עבור כל חבר שנמצא אצלכם ברשימה, אתם יכולים להגדיר בדיוק אלו תגיות הוא או היא יכולים לראות. באופן זה, כל אחד יראה בדיוק את מה שאנחנו מוכנים לחשוף בפניו.

השיתוף בין לוח הזמנים של החברים עם זה שלנו נעשה ברמה עמוקה ביותר. ברגע שחבר מסוים מוסיף ליומן שלו ארוע (ובמידה והוא מרשה לנו לראות אותו), האירוע שלו יופיע באופן אוטומטי בצבע מיוחד גם אצלנו ביומן. באופן זה נוכל למשל לדעת שחברים שלנו החליטו ללכת ביום חמישי בערב למסיבה מסוימת ויהיה נחמד להצטרף אליהם. נוכל גם לדעת שיום רביעי הקרוב זה לא יום מתאים לקבוע לעשות שופינג עם בת הזוג, כי היא כבר קבעה להפגש עם ההורים שלה.

תכונה חמודה נוספת שיש ב-30Boxes היא יכולת להוסיף אירועים ליומן תוך שימוש בשפה טבעית. במקום למלא שדות בתוך טופס, ניתן למשל פשוט לרשום Mother's birthday repeat yearly (או "יום הולדת לאמא repeat yearly") והיומן ידע בעצמו לחזור על האירוע אחת לשנה.

פיצ'רים נוספים שתוכלו למצוא ב-30Boxes הם יכולת לשלוח את כרטיס ביקור הפרטי ולשלב בתוך היומן תמונות מתוך פליקר, ארועים מתוך אתר Upcoming.org ועדכוני RSS אחרים. אולם נכון לעכשיו כמות הפיצ'רים מוגבלת, לפחות יחסית למה שבוני האתר מבטיחים בבלוג שלהם. שלא לדבר על ריבוי הבאגים.

יתרונות: ממשק נעים, שימוש בתיוג, אפשרות לשתף חברים, יכולת לקבוע ארועים תוך שימוש בשפה טבעית.
חסרונות: מלא באגים.
עברית: הממשק באנגלית. לא נמצאו תקלות עם עברית.
בשורה תחתונה: בינתיים, שירות 30Boxes מתאים בעיקר לגיקים שמעניין אותם להתנסות בשירותים חדשים לפני כולם. אם השירות אכן ימשיך ויתפתח כפי שמצופה, הוא עשוי להתאים גם לקהל רחב יותר.

ומה הלאה?

תחום היומנים המקוונים צובר בחודשים האחרונים תאוצה רבה. כנראה שחלק מהם יגוועו במהרה אולם יתכן שכמה מהם יצליחו להפוך לכל כך נוחים ואינטואיטיביים, כך שיוכלו להחליף בקלות את התוכנות המוכרות לנו.

וכמו בכל תחום, גם פה סביר להניח שגוגל ומיקרוסופט ישנו את התמונה. כבר זמן רב מתרוצצות ברשת השמועות כי גוגל מתכוונת להשיק Google Calendar. אומנם שמועות אלו בינתיים לא התאמתו, אולם זה אכן מתבקש כי החברה תוסיף שירות שכזה לארסנל השירותים הקיימים שלה.

אשר למיקרוסופט, היא צפויה בהמשך השנה להשיק את שירות Office Live, שירות מקוון המכיל מספר כלים שמיועד לאפשר לעובדים בעסקים קטנים לשתף זה עם זה מידע. השירות עדיין לא יצא לדרך, כך שלא ניתן לדעת בדיוק מה מיקרוסופט מבשלת, אולם סביר להניח שהוא גם יכלול מעין אאוטלוק מקוון.

פיתוח מעניין נוסף שמגיע גם הוא מכיוונה של מיקרוסופט הוא משהו שנקרא SSE. אין צורך להיבהל מראשי התיבות, מדובר פשוט בטכנולוגיה שאמורה לאפשר להעביר מידע באופן דו כיווני, כפי שה-RSS מאפשר להעביר מידע באופן חד כיווני. אחד השימושים שמיועדים לטכנולוגיה זו הוא לסנכרן יומנים, גם אם כל אחד מהם נמצא בתשתית אחרת (למשל אחד באאטלוק ואחד ב- 30Boxes). אם אכן תוכניות אלו תצאנה לפועל, היומן יהיה פחות קשור לתוכנה או שירות מסויים ורעיון השיתוף בין יומנים, שכיום עדיין נתפס מוזר ולא טבעי, יהיה נפוץ הרבה יותר.