יאהו מכחישים: לא ויתרנו בתחרות על החיפוש

האם יאהו תולה את הנעלים ומוותרת לגוגל בתחום החיפוש? מסתבר שלא כל כך מהר

יום שחור היה אתמול ליאהו. סוכנות החדשות Bloomberg פרסמה כתבה עם הכותרת "יאהו! מוותרת בקרב על השליטה בחיפוש" בה נטען כי יאהו מרימה ידים ומשאירה את השליטה תחום החיפוש בידיה של גוגל.

הכתבה התבססה על ציטוט מתוך ראיון של מנהלת הכספים של יאהו, סוזן דקר, שאמרה: "אנחנו לא חושבים שזה יהיה אחראי להניח שאנחנו עומדים לזכות בנתח שוק גדול מגוגל. זו אינה המטרה שלנו להיות מספר אחד בחיפוש. אנחנו נשמח מאד לשמור על נתח השוק הקיים בידנו".

כתבה זו זכתה להד גדול באתרי החדשות ובבלוגים שעוסקים בטכנולוגיה וגרמה לבלבול רב. האם יאהו תפסיק להתחדש בתחום החיפוש ורק תמשיך להשקיע בתחומים אחרים שבהם היא טובה, כמו שירותים קהילתיים? האם יכול להיות שהיא באמת תלתה את הנעלים ומשאירה אותנו עם מונופול גוגלי שכעת נשאר בודד בפסגה, כשרק MSN מנסה לנגוס בקרסוליו? אלו היו רק חלק מהתמיהות שעלו.

אולם היו גם בלוגרים שהביעו ספק בדיווחים. "אני לא יודע, הציטוט הזה בהחלט לא תואם את האופי המוכר של יאהו", כתב ג'ון בטאל, בלוגר המתמחה במנועי חיפוש.

"התחושה הראשונית שלי היא שזה חייב להיות מאותם הציטוטים האלו שמוצאים מהקשרם, ושהמימד הסנסציוני של הכותרת (בכתבה) הוא זה שגורם לכולם להתנפל", הוסיף הבלוגר ג'ף קלאבייר, גם הוא טכנולוג בכיר.

אולם ביאהו לא השאירו את תפקיד הטלת הספק בידי הבלוגרים ונזעקו לפרסם הכחשה רשמית, במטרה לתקן במשהו הדרך שבה המחויבות שלהם לתחום החיפוש נתפסת. שני בכירים בחטיבת החיפוש ביאהו, סמנכ"ל ההנדסה קי לו וסמנכ"ל המוצרים אקרט וולטר, פירסמו פוסט משותף בבלוג הרשמי של החברה, שכותרתו "אתם בסדר ?!", בו הם מכחישים נמרצות את זניחת מחויבותם לתחום החיפוש.

אתם בסדר?!

"היו הרבה ניחושים ובלבול בנוגע למחויבותה של יאהו להיות מנוע החיפוש הטוב בעולם, מה שכל מי שמכיר את האבולוציה של החיפוש של יאהו מבין שזו פשוט טעות", כתבו השניים. כדי להוכיח את מחויבותם העמוקה לחיפוש, ציינו השנים ארבע נקודות עיקריות:

ראשית, רק לפני שנתיים השיקה יאהו את מנוע החיפוש העצמאי שלה (עד אז היא השתמשה במנוע החיפוש של גוגל). "למרות 'מיתוס גוגל', אנחנו עומדים בקצב וכל יום אנחנו משתפרים את רלוונטיות החיפוש והופכים את החיפוש לפשוט יותר ונגיש יותר למשתמשים".

הנקודה השניה שהם הזכירו היא מצבת כוח האדם הגדולה והאיכותית שעובד בחטיבת החיפוש, הכוללת לא רק אלפי מהנדסים ומאות בעלי PhD, אלא גם כמה מחלוצי החיפוש הבכירים ביותר בעולם, שבחרו לממש את חזונם הטכנולוגי במסגרת יאהו.

הנקודה השלישית היא החדשנות המתמדת של יאהו בתחום שיפור והנגשת החיפוש, המתבטאת בין היתר בפיתוח שירותי חיפוש חדשים כמו My Web ו - Yahoo Answers וברכישה של שירותים אחרים, כמו פליקר ודלישס, המתמחים בקשר בין חיפוש לקהילה.

והנקודה הרביעית והאחרונה היא פתיחת תשתית החיפוש בפני מפתחי צד שלישי, שמשתמשים בתשתיות של יאהו, על מנת לפתח שירותים חדשים כדוגמת שירות החיפוש מבוסס המלצות Rollyo.

"המחויבות שלנו להביא את הטוב ביותר צריכה להיות ברורה מההשקעה שלנו באנשים כשרונים, במחקר, ובחדשנות של מוצרים חדשים. ותאמינו או לא, אנחנו עדיין נמצאים רק בימים הראשונים של החיפוש", סיכמו השניים. "כולנו כאן ביאהו מסכימים שאנחנו נמצאים כאן לטווח הארוך ואנחנו כאן בשביל לנצח."

המשותף ליאהו, אפל ופרארי

אם כך, כיצד ניתן לישב את הרושם הרע שהתקבל מהכתבה המקורית שעוררה את המהומה, עם הדברים של שני הסמנכ"לים? והאם ראשה של סוזן דקר נמצא עכשיו בסכנה?

ראשית, אכן צריך לקרוא טוב יותר את הכתבה המקורית ולהבחין שעל הסנסציה אחראית הכותרת שנתנו עורכי העיתון, ולא דבריה של דקר שהיו מתונים הרבה יותר.

בנוסף, ואת זה אמר יפה מאד הבלוגר דייב טיילור, כל ההתנפלות על יאהו מבוססת על הפילוסופיה המוטעה של "או שמנצחים או שמתים", היינו אם חברה כלשהי היא לא מספר אחד, או לפחות לא שואפת להיות כזו, כבר אין לה זכות קיום.

טיילור כותב כי יאהו נוקטת במה שנקרא "שיטת פרארי". פרארי לא מתיימרת בכלל למכור יותר מהונדה או מטויוטה, אלא היא שואפת להציע משהו איכותי ושונה. כמוהן גם אפל, שמציעה אלטרנטיבה טובה למחשבי PC אך לא יוצאת בהכרזות כי אוטוטו היא עומדת להוביל מספרית את השוק.

דבריה של דקר הם מפוקחים ומתאימים לחברה גדולה הבטוחה בעצמה, ובעלת אסטרטגיה ריאליסטית ואחראית. זאת בשונה מהכרזות של החברה השלישית בגודלה בשוק, המצהירה "תוך חצי שנה-שנה מנוע החיפוש המחודש של MSN יעקוף את גוגל".