בוש מבקש, גוגל אומרת לא

פקידי בוש דורשים שגוגל תחשוף מידע על חיפושי הגולשים. גוגל בתגובה: נמשיך ונסרב בתוקף

האם הגיע הרגע ממנו חששנו ושפקידים ממשלתיים יתחילו לחטט בחיפושים שאנחנו מבצעים בגוגל? מצב זה אכן עלול להתממש, אם גוגל תישבר תחת הלחץ שמפעילה עליה ממשלת בוש ותאלץ לחשוף בפניה נתונים מתוך הארכיון שלה.

משרד המשפטים האמריקאי פנה אתמול (ד') לבית המשפט, בדרישה שזה יצווה על גוגל לחשוף בפניו נתוני גלישה ומידע על אתרים, כך על פי דיווח מרקורי ניוז. הממשלה דורשת, באופן תמוה למדי יש לציין, רשימה של מיליון אתרי אינטרנט אקראיים וכן את רשימת כל החיפושים שביצעו המשתמשים בגוגל בתקופה בת שבוע.

גוגל: נאבק בממשלה בחריפות

כמו במקרים רבים אחרים שבו הממשל מנסה להפר פרטיותם של אזרחים וגולשים, גם הפעם התואנה היא כי מדובר במהלך שנועד להגן על ילדים. פניית משרד המשפטים הינה חלק מניסיונו לאכוף את "חוק פורנוגרפית הילדים" מלפני שנתיים, הקובע כי אסור לאתרי פורנו לאפשר לקטינים לגשת לתכניהם. המשרד טוען כי הוא צריך את המידע של גוגל כדי לחקור את הדרך שבה גולשים מגיעים לפורנו באמצעות מנועי החיפוש.

למעשה, גוגל נדרשה לחשוף את הנתונים המדוברים עוד לפני שנה, יחד עם עוד כמה מנועי חיפוש. אולם בעוד מנועי חיפוש אחרים נכנעו וחשפו את הנתונים, כך לפחות לדברי הממשלה, גוגל סירבה. כעת מנסה הממשלה לכפוף את כוחה באמצעות צו של בית המשפט.

ניקול וונג, יועצת משפטית בכירה בגוגל, אמרה שהחברה תמשיך להיאבק בממשלה בחריפות. "גוגל אינה צד בתביעה הזו, והדרישה לקבל את המידע הזה עוברת את קו הגבול", הוסיפה וונג.

הבלוגרים נזעקים

"כשאנחנו (הגולשים) מעלים את המידע שלנו לשרתים של אמאזון, הוטמייל, יאהו או ג'ימייל, אנחנו עושים עיסקה [..]", הגיב אתמול לעניין הבלוגר ג'ון באטל, המתמחה במנועי חיפוש. "העסקה היא כזו: אנחנו נותנים בכם אמון שלא תעשו שום דבר מרושע עם המידע שלנו. אנחנו בוטחים בכם שתשמרו על המידע שלנו מאובטח, חופשי מחיפושים ומאחיזתם של ממשלות לא-חוקיות או גופים פרטיים ושהמידע יישאר תחת הפיקוח שלנו בכל הזמן. אנחנו מבינים שאתם עשויים להשתמש במידע כדי לאסוף מידע שישפר וייעל עבורנו את השירות, אבל אנחנו בוטחים בכם שלא תזהו משתמשים באופן אישי ושלא תשתמשו במידע כדי להפר את תחושת הפרטיות והביטחון שלנו".

הפעם, אומר הבלוגר, גוגל עומדת בפני רגע מכריע שבו אותה "עסקה", בין מנועי החיפוש והגולשים, עלולה להתבטל. הוא מברך על התעקשותה של גוגל ומפנה אצבע מאשימה כלי מנועי החיפוש האחרים שכן נכנעו לצו הממשלתי.

גם הבלוגר פיליפ נילסן, המתמחה בגוגל, מצטרף לקול הזעקה. "בעוד שכולנו מסכימים שילדים שצופים בפורנו זה משהו רע למדי", כותב נילסן, "ושהדרישה הנוכחית של הממשלה לא בהכרח אומרת שהם רוצים לשייך מידע לחיפושים של גולשים ספציפים, העברת לוגים שכאלו יוצרת תקדים איום. כל כך איום עד שגוגל חייבת לעשות ככל שביכולתה להאבק אפילו בניסיון הקטן ביותר לדרישה שכזו. ואם הכוח שלה לא מספיק לצורך כך, כל האחרים צריכים לחוש מחויבים ולקפוץ ולעזור לה".