גוגל: חנות וידאו חדשה וחבילת תוכנות בחינם

החברה הכריזה היום על שירות למכירה והשכרה של תוכניות טלוויזיה ועל Google Pack - חבילה הכוללת שלל תוכנות חינמיות

מי שציפה הלילה להכרזות מהפכניות מכיוונה של גוגל צפוי להתאכזב. גוגל לא השיקה הלילה מחשב אישי ב-200 דולר ולא שום מוצר בשם Google Cube המיועד לסלון הביתי, כפי שטענו השמועות אותן הפיץ הלוס אנג'לס טיימס. יחד עם זאת עיתון אחר, הוול סטריט ג'ורנל דווקא כן הצליח לחזות היטב את מה שלארי פייג', אחד משני המייסדים של ענקית החיפוש, יכריז הלילה: חנות וידאו מקוונת ואגד של תוכנות להורדה.

גוגל וידאו - עכשיו גם אפשר לגבות כסף

חנות הוידאו המקוונת של גוגל הינה גילגול נוסף של שירות ה- Google Video, שהושק לראשונה ביוני האחרון. מאז שהושק השירות ועד עתה, שימש השירות להצגת קטעי וידאו שהעלו על ידי הגולשים והצפיה בהם היתה בחינם. מרבית התכנים, לפיכך, לא היו תוכניות טלוויזיה ותכנים המוגנים על ידי זכויות יוצרים אלא בעיקר סרטים ביתיים באיכות נמוכה למדי.

יחד עם זאת, באחד הסעיפים שנמצאו בטופס שהיה צריך למלא כדי להעלות את קבצי הוידאו, נשאלו בעלי התכנים האם הם מעוניינים לגבות כסף תמורת הצפיה בוידאו. עד כה לא היה לסעיף זה שום מימוש וגוגל לא גבתה כסף תמורת הצפיה. אולם כעת, עם השקת חנות הוידאו, גוגל קפצה שלב. אולפנים קטנים כגדולים יכולים מעתה למכור או להשכיר לזמן מוגבל את התוכניות שלהם דרך גוגל.

אין מחיר קבוע

צעד זה הוא צעד משמעותי מבחינה כלכלית עבור גוגל, היות והוא מגוון את המודל הכלכלי עליו היא מתבססת. עד כה גוגל נהגה להציע את מרבית השירותים שלה בחינם כשהרווחים הגיעו מפרסומות. שירות זה הינו השירות הגדול הראשון שפונה לקהל הגולשים הרחב, שגוגל מבקשת תמורתו תשלום.

בניגוד למודל של אפל למכור את כל קטעי הוידאו שנמצאים בחנות iTunes תמורת סכום קבוע של 1.99$, גוגל נותנת לבעלי התכנים לבחור מה יהיה המחיר. 70% מההכנסות ילכו לבעלי התכנים ו-30% הנותרים לגוגל.

כמו כל מתחרותיה, גם גוגל כמובן תגן על התכנים שמוצעים להורדה בתשלום באמצעות מנגנון לניהול זכויות יוצרים (DRM) מתוצרתה. הצפיה בקטעים המוגנים תעשה אך ורק דרך הפלייר שלה, שיוצע להורדה בקרוב. לעומת זאת את קטעי וידאו שאינם מוגנים בזכויות יוצרים, אפשר יהיה להעביר גם לנגנים ניידים כדוגמת iPod Video ו-PSP, מה שלא היה אפשר לעשות עד עכשיו.

מכדורסל ועד מסע בין כוכבים

כדי לתת דחיפה לחנות הוידאו, חתמה גוגל עם מספר ספקיות תכנים, שימכרו תוכניות טלוויזיה דרכה. חלק מהספקיות הן שוליות יחסית כמו תוכנית הראיונות של צ'ארלי רוז, ערוץ ההיסטוריה ITN, חברת Classic Media שתציע להורדה בתשלום סרטים מצויירים קלאסיים ו-Sony BMG שתמכור קליפים.

אבל גוגל גם החתימה שתי ספקיות תכנים גדולות. ראשונה היא ה-NBA, שתציע להוריד משחקי ליגה חדשים יממה לאחר שידורם תמורת $3.95. השניה היא רשת CBS שבאמתחתה אפשר למצוא תוכניות כמו הישרדות, זירת הפשע: מיאמי/ניו יורק (CSI), ואף תוכניות וותיקות יותר כמו מקגיוור, משפחת בריידי, איזור הדמדומים, אני אוהב את לוסי וסטאר טרק. מחירן של התוכניות השייכות לרשת CBS יהיה 1.99$.

עדיין לא ברור אם חנות הוידאו המקוונת של גוגל תהיה פתוחה גם בפני גולשים מחוץ לארה"ב.

Google Pack

ההכרזה השניה שהגיעה מכיוונו של לארי פייג' הלילה היא אודות Google Pack. מדובר במספר תוכנות המוצעות להורדה יחד כחבילה אחת, חלקן שייכות לגוגל וחלקן לחברות צד שלישי. החבילה מגיעה גם עם יישום קטן בשם Google Updater היושב במגשית המערכת ומטרתו להוריד עדכונים.

רשימת התוכנות בחבילה השייכות לגוגל: תוכנת המפות Google Earth, תוכנת ארגון התמונות Picasa, תוכנה ההופכת את אוסף התמונות הפרטי לשומר מסך, תוכנת החיפוש השולחני Google Desktop, סרגל כלים לאקספלורר והמסנג'ר Google Talk.

רשימת התוכנות בחבילה השייכות לחברות צד שלישי: דפדפן פיירפוקס עם סרגל הכלים של גוגל, תוכנת האנטי רוגלות Ad-aware, נגן המדיה Real Player, תוכנת המסרים המידיים טריליאן, Adobe Reader, תוכנת הצגת גלריית התמונות GalleryPlayer HD Images ונורטון אנטי וירוס 2005, כולל שישה חודשי מנוי לעדכונים.

אין הכרח להתקין את כל התוכנות ב- Pack וניתן לבחור ולהתקין רק חלק מהן.

אלטרנטיבה לתוכנות מיקרוסופט

לא מדובר בתוכנות חדשות וכולן, פרט לנורטון אנטיוירוס, זמינות להורדה בחינם גם בפני עצמן. החידוש היחיד שיש ב- Google Pack הוא רק בקלות ההתקנה של התוכנות. "חבילה זו הופכת את ההתקנה של התוכנות לקלה ולפשוטה בדיוק כמו לגלוש לדף הראשי של גוגל" אמר פייג'.

משתמשים שמתקינים מחדש את המחשב שלהם ורוצים להימנע מלהתקין את התוכנות המועדפות עליהן אחת אחת, יכולים למצוא את החבילה הזו אטרקטיבית עבורם. כמו כן, בעוד שגולשים מיומנים וודאי מכירים לפחות חלק מהתוכנות שהוזכרו, החבילה יכולה להיות הזדמנות מצויינת למשתמשים שלא הכירו עד כה את מוצריה של גוגל, להיחשף לאלטרנטיבות למוצרים של חברות אחרות ובראשן כמובן מיקרוסופט.