הרדיו הדיגיטלי נלחם על חייו

דור העתיד של הרדיו כבר הגיע, אבל אף אחד כמעט לא מאזין לו. כעת רשתות הרדיו בארה"ב חוברות יחד על מנת לשרוד בתחרות מול הלווין וה- iPod

מול ההתפתחות הדיגיטלית העצומה בעולם, הרדיו הרגיל, האנלוגי, הולך ונשאר הרחק מאחור. חלק מתחנות הרדיו האמריקאיות החליטו לא לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהשינויים, והתחילו בשנה האחרונה לשדר רדיו דיגיטלי, או מה שנקרא "רדיו בהפרדה גבוהה" (HD Radio). עבורן מעבר זה אמור להיות גלגל הצלה מפני כליון. הבעיה היא שכמעט אף אחד לא מאזין לשידורים הללו.

השבוע פרסמו שבע רשתות רדיו ענקיות בארה"ב כי הן החליטו לחבור יחד לברית, שתיקרא HD Digital Radio Alliance, במטרה לשתף פעולה יחד בתחרות מול אוזני הציבור. הברית תתפקד כגורם מתאם בין החברות בו וכגוף שיהיה אחראי על העלאת המודעות בקרב הציבור לרדיו זה.

מה זה HD Radio?

את הטכנולוגיה העומדת מאחורי HD Radio פיתחה חברה בשם IBiquity. מדובר בטכנולוגיה המסוגל לספק שידורי FM באיכות קול של דיסק ושידורי AM באיכות קול של FM. רעשי הרקע המוכרים לנו מהרדיו האנלוגי לא קיימים. כמו כן, הטכנולוגיה מאפשרת להעביר במקביל לקול גם טקסט רב שיוקרן על גבי מסך המקלט ויציג מידע כמו שם השיר, שם האומן, דיווחי תנועה, תוצאות ספורט או תחזית מזג אוויר. יתרון נוסף לטכנולוגיה הוא מגוון השידורים הגדול הנובע מהיכולת לדחוס כמה שידורים על גבי אותו תווך של תדרים.

קשיים בחדירה לשוק

כדי להאזין לשידורים אין צורך לעשות מנוי ,וההשקעה הכספית היחידה היא בקניית מקלט מתאים. הבעיה של תעשית הרדיו היא שבשוק אין מספיק מקלטי רדיו דיגיטליים והזולים מבינהם עולים יותר מ-200 דולר. דגמים שאמורים היו לצאת לשוק בקרוב מתאחרים לבוא ולפיכך מפספסים את חגיגת הקניות של תקופת החגים.

מלבד הבעיה החמורה הנובעת מהעדר מקלטים, HD Radio עומד גם בפני תחרות לא פשוטה בכלל. ראשית, ישנם נגני ה- MP3 השונים שכובשים את האוזנים של חובבי המוזיקה. כמו כן, בארה"ב ישנן שתי חברות גדולות המשדרות רדיו לוויני שבקרוב עומדות להגיע יחד ל-9 מיליון מנויים.

הזריחה של הרדיו הדיגיטלי

נכון להיות, מתוך כ- 13,000 תחנות רדיו המשדרות בארה"ב, רק כ-600 מהן משדרות בדיגיטלי. הברית החדשה שנוצרה מתכוונת להקים תחנות רדיו דיגיטלי רבות נוספות, בשלב הראשון ב-25 משווקי המפתח בארה"ב. כדי לפתות את הלקוחות, השידורים יהיו נטולי פרסומות לפחות בשנתיים הראשונות. כמו כן, הברית תשקיע 200 מיליון דולר בפרסום.

"התקווה שלנו היא שצרכנים יתחילו להכנס לחנויות וישאלו: "היי, איפה הרדיו הדיגיטלי שלי?", אמר ל-Cnet פטר פררה, מי שיעמוד בראש הברית. "עם פרסום והגעתם של מקלטים חדשים וכן עם הפצת השמועה מפה לאוזן אודות איכות המוצר, אנחנו נראה עליה במודעות הצרכנים" אמר והוסיף כי "הזריחה של הרדיו הדיגיטלי מתחילה היום".