גוגל תתקשר אליכם

גולשים יוכלו ליצור קשר עם המפרסמים בגוגל - דרך הטלפון ובחינם

כחלק מהרחבת השירותים שהיא מציעה למפרסמים, החלה היום גוגל בניסוי לשירות הנקרא "Click-to-Call". שירות זה מאפשר לגולשים להתקשר באמצעות קו טלפון רגיל (PSTN), או באמצעות טלפון סלולרי, ישירות אל משרדי החברה שמפרסמת את שירותיה בגוגל.

השיחה תהיה בחינם לגמרי עבור המשתמשים בטלפון קווי, ומשתמשי הטלפונים הסלולרים ישלמו ככל הנראה, תמורת זמן האוויר בלבד.

אין לך אתר? אתה עדיין יכול לפרסם בגוגל

נכון לעכשיו, חלק הארי של הכנסותיה של גוגל הוא מפרסומות ה- AdWords. אלו הן אותן פרסומות טקסטואליות קצרות המופיעות בצד המסך לצידן של תוצאות החיפוש הרגילות. מודל ההכנסות משיטת פרסום זה בנוי כך שההחברות המפרסמות משלמות לגוגל בכל פעם שגולש או גולשת מקליקים על הפרסומת ונכנסים דרכה לאתר שלהם. לכן מודל זה נקרא Pay per Click.

אולם מודל זה מתאים רק עבור מפרסמים שיש להם אתר פעיל. בכך, למעשה, גוגל מפספסת את כל אותם מפרסמים שאין להם אתר או שהם מעדיפים ליצור את הקשר עם הלקוחות הפוטנציאליים באמצעות הטלפון.

כדי למשוך אליה גם את המפרסמים הללו, החליטה גוגל להיכנס לעסקי התיווך הטלפוני. החברה המפרסמת משלמת על השיחה הנכנסת - וגוגל מקבלת עמלה על התיווך, כלומר, בכל פעם שגולש מתקשר באמצעותה אל אחד המפרסמים. מודל הכנסות זה מכונה לפיכך Pay Per Call.

אז איך זה בדיוק עובד?

לצד הפרסומות המשתתפות בתוכנית "Click-to-Call" מופיע איקון של שפופרת טלפון. ברגע שמקליקים עליו, נפתחת תיבה שבה הגולשים יכולים להקליד את מספר הטלפון שלהם. גוגל מתקשרת אל המשתמשים בחינם (כאמור, על חשבון החברה המפרסמת) כשעל קו הטלפון מחכה נציג מכירות של אותה חברה. בלוגרים שכבר ניסו את השירות מדווחים כי הם קיבלו את שיחת הטלפון תוך כחמש שניות. לאחר הרמת השפופרת נשמע צליל חיוג ונוצר קשר עם החברה המפרסמת.

גוגל עוד לא פרסמה הודעה לעיתונות מסודרת בנושא וגם לא התיחסה אליו בבלוג שלה, אולם הבלוגר גראג יארדלי, שהיה הראשון לגלות ולדווח על השירות, גם מצא מסמך "שאלות ותשובות" בנושא. במסמך זה כותבת גוגל כי היא מתכוונת לשמור באדיקות על פרטיות המתקשרים. היא אומרת כי היא לא מתכוונת למסור לשום צד שלישי את מספרי הטלפון של הגולשים וגם המפרסמים עצמם לא רואים את מספר הטלפון ממנו נוצרת השיחה. עוד כותבת החברה, כי היא מתכוונת לשמור במאגר הנתונים את פרטי השיחה לזמן קצר בלבד.

שימוש חלקי בטכנולוגית VoIP

במבט ראשון שירות זה נראה מוזר למדי. אפשר היה לצפות שגוגל, בשל הימצאותה בחזית הטכנולוגיה, תציע לבצע את שיחות הטלפון האלו באמצעות תקשורת VoIP (כמו למשל בתוכנת סקייפ), ולא בטכנולוגיה מיושנת למדי כמו טלפונים קווים רגילים.

אולם במבט שני מהלך זה הוא הגיוני, במיוחד כשזוכרים שבראש ובראשונה גוגל מרוויחה מפרסום - כשהטכנולגיה עבורה היא רק האמצעי. עוד בעבר גוגל הוכיחה שיותר משחשוב לה להציע את המילה האחרונה בתחום הטכנולוגיה, חשוב לה להגיע לכמה שיותר צופי פרסומות. לדוגמה, משום כך היא התחילה להציע בספטמבר למפרסמים שלה לפרסם דרכה גם במגזינים שאינם מקוונים, למשל מגזיני נייר - מעשה בלתי טכנולוגי בעליל.

גם הפעם, גוגל הבינה כי אומנם VoIP נמצאת בחזית הטכולוגיה, אולם למרבית הגולשים עדיין אין טלפוני VoIP ונראה כי חלק גדול מהם לא מתכוון להשתמש בהם בקרוב. זו הסיבה שגוגל לא בחלה בשימוש בטלפונים קווים.

אולם מקומה של טכנולוגית ה- VoIP לא נפקד משירות Click-to-Call. גוגל לא גילתה כמובן כיצד בנויה המערכת המאפשרת את השירות, אולם ככל הנראה בתווך בין שני קווי הטלפון הרגילים, גוגל עושה שימוש מאסיבי בתקשורת באמצעות VoIP.

מתחרות

גוגל היא גם לא חברת האינטרנט הגדולה הראשונה שמשלבת את מודל Pay Per Call כחלק ממערך הפרסום שלה. היתה זו דווקא AOL שעוד באפריל ביצעה מהלך דומה מאד לזה של גוגל, ושילבה פרסומות עם טלפון יחד עם פרוסומות טקסט רגילות.

עיתונאי המחשבים הבכיר אום מאליק מציין בבלוגו לפחות עוד שתי מתחרות חזקות. הראשונה היא מיקרוסופט, אשר דיווחה עם חשיפת שירות Live.com כי היא מתכוונת להציע שירות מסרים מיידים מקוון שניתן יהיה לבצע באמצעותו שיחות ב- VoIP.

המתחרה השניה שמאליק מזכיר, ואולי הרלוונטיות יותר במקרה זה, היא eBay אשר רכשה בספטמבר את Skype, חברת ה- VoIP הידועה בעולם, תמורת סכום אסטרונומי של 2.6 מיליארד דולר. ההסבר לרכישה זו הוא ש- eBay מתכוונת לשלב ברמה גבוהה ביותר את טכנולוגית VoIP בדפי המכירה שלה, בכדי שתשמש אמצעי ליצירת קשר בין הקונים למוכרים, מהלך הדומה לזה של גוגל.