תיבת האוצרות של פנדורה

פרצה בשירות המוזיקה הפופולרי "פנדורה" מאפשרת למאזינים לשמור את קבצי המוזיקה על המחשב. פנדורה: אנחנו מודעים לבעיה

פרצה בשירות המוזיקה פנדורה מאפשרת לשמור את השירים המושמעים בו במחשב, כך גילו השבוע בלוגרים, שפירסמו את ממצאים באתר חדשות הטכנולוגיה Digg.

פנדורה הינו אתר מוזיקה המציע תחנות רדיו מותאמות אישית. בניגוד לשירותי רדיו אחרים, פנדורה מבסס את רשימת ההשמעה שלו על בסיס הטעם המוסיקלי של המאזין. מאז השקתו לראשונה בחודש אוגוסט ועד לפני שבוע, השירות הוצע תמורת תשלום, עם 10 שעות ניסיון בחינם. לאחרונה השירות שינה את המודל העסקי שלו והפך לשירות חינמי מבוסס פרסומות, עם אופציה למנוי בתשלום נטול פרסומות. השירות זוכה לפופולריות רבה היות ומשתמשים רבים מרגישים כי הוא מצליח לקלוע היטב לטעמם.

כמובן שמטרת השירות היא לחשוף את המאזינים למוזיקה חדשה, ולא לאפשר להם לשמור את המוזיקה באופן פיראטי על מחשב. הוא אף מפנה את הגולשים לאמאזון או ל- iTunes במידה והם מעוניינים לרכוש את האלבום כולו או שיר בודד.

הפרצה

השבוע גילה אחד המשתמשים בשירות פרצה ההופכת את פנדורה לשירות אטרקטיבי בהרבה: מסתבר כי באמצעות שינוי קל בשמם של קבצים הנשמרים בספריית ה-Temp במחשב, ניתן לשמור את כל השירים שהושמעו בפורמט mp3.

"המשמעויות לחובבי המוסיקה הפיראטית ברורות: ניתן להעתיק ולהוריד למחשב ובחינם כמה קבצי Mp3 שרוצים, כמעט של כל להקה בעולם. אפשר ליצור תחנות רדיו באופן כמעט בלתי מוגבל לכל להקה, להמתין לשיר המבוקש ולהעתיקו", כותב הבלוגר קובי אופק.

איך זה עובד?

קבצי המוסיקה המושמעים בפנדורה נאגרים בתיקיית הקבצים הזמניים במחשב, כל עוד חלון פנדורה פתוח. ברגע שהחלון נסגר נמחקים הקבצים.

כדי לגשת לקבצי המוסיקה יש לפתוח את תיקית קבצי ה- Temp בחלונות. גשו לתפריט "התחל" (Start) ובחרו ב"הפעלה" (Run). אם תקישו %temp% תפתח לכם תקיית הקבצים הזמניים. בתוך התיקיה הנפתחת אמורות להיות תיקיות המתחילות בשם Plugtmp, בתוכם תמצאו קבצים המתחילים במילים access כשאחריהם מספר כלשהו.

קבצים אלו הם למעשה קבצי MP3 באיכות 128Kbit/s. ניתן להאזין להם באמצעות לחיצה על קליק ימני, "פתיחה באמצעות" (Open With) ובחירה בנגן המדיה המועדף, למשל Windows Media Player. ניתן גם לשנות את שמם לשם בעל משמעות עם סיומת MP3, למשל NameOfSong.MP3.

מודעים לפירצה

בפנדורה מודים בקיומה של הפרצה. "לאחרונה גילינו שניתן בחלק מגירסאות הפלאש ועם חלק מהדפדפנים, להקליט שירים בודדים, אחד בכל פעם, במהלך פרק הזמן הקצר שהם נמצאים במטמון", אמרה מריבי לרדו דה-טחדה, דוברת החברה לחיים ברשת. "אנחנו עובדים עם הספקים הרלוונטים כדי לטפל בבעיה".

עוד הדגישה דה-טחדה כי "מרבית העובדים שלנו הם מוזיקאים מקצועיים, כך שאנחנו מאמינים עמוקות בחשיבות זכויות היוצרים של המוזיקאים ועד כה ביצענו צעדים משמעותיים על מנת להגן על המוזיקה שאנחנו משמיעים", לשאלתנו האם כבר פנו לפנדורה מארגוני זכויות יוצרים שונים, כדוגמת ארגון RIAA, בכדי להתלונן על הפרצה המאפשרת למעשה הפרה של זכויות יוצרים, ענתה דה-טחדה שלא.