מיקרוסופט מפתחת מערכת הפעלה חדשה

הכירו את Singularity, מערכת ההפעלה של מיקרוסופט שאולי תפעיל את מחשבי העתיד

אם הייתם רוצים לתת לביל גייטס עצה ידידותית כיצד לפתור את הבעיות הרבות של חלונות, סביר להניח שהייתם מציעים לו להיפטר ממערכת ההפעלה הבלתי יציבה ומלאת הטלאים שלו, ולבנות מערכת הפעלה חדשה מאפס.

ובכן, מסתבר שהצעה כזו כבר הגיעה לחלונות הגבוהים ברדמונד.

לפני למעלה משנה, החלו במחלקת המחקר של מיקרוסופט לעבוד על פיתוחה של מערכת הפעלה חדשה לגמרי. המערכת, המכונה בשם הקוד Singularity (ייחודיות), נבנית מאפס ואין בינה לבין חלונות שום קשר.

תרגיל ביציבות

למעשה, מסביר צוות הפרויקט במסמך שפרסם, סינגולריטי נועדה להציע צורת חשיבה חדשה לגמרי, שאמורה לפתור את כל החוליים הקיימים במערכת ההפעלה הקיימות. "מערכת ההפעלה של הדור שלנו כבר מתחילות להזדקן", הם מסבירים. "גם אם המערכת הקיימת טובה מבחינה מעשית ומסחרית - היא הרבה פחות מאובטחת ואמינה ממה שאפשר היה לצפות ממנה".

הסיבה לחולשת המערכת הקיימת, מסבירים גורמים בפרוייקט, היא שמערכות ההפעלה ושפות התכנות לא השתנו בקצב מספק מאז שנות ה-60 וה-70. זאת למרות שהחומרה נעשה משוכללת הרבה יותר, המחשבים נעשו מרושתים יותר והסביבה כולה התמלאה בקודים זדוניים, שהיו נדירים מאד בעבר.

"סינגולריטי הוא פרויקט [...] שנועד לענות על השאלה: כיצד תראה תשתית תוכנה אם היא תיבנה מאפס, כשהמטרה העיקרית שמוליכה אותה היא השמירה על יציבות" מסבירים החוקרים.

שימוש במיקרו-ליבות

בראיון שנתנו לבלוג הוידאו של מיקרוסופט, מסבירים שני החוקרים העומדים בראש הפרויקט, ג'ים לארוס וגאלן האנט, כי מערכת ההפעלה שהם בונים נועדה למנוע מצבים של חוסר יציבות, המתבטאים, למשל, במסכים כחולים, המוכרים לנו כל כך מחלונות. מסך כחול כזה מופיע כשהליך (Process) תקול אחד גורר אחריו את כל מערכת ההפעלה וגורם לקריסתה.

בסינגולריטי, לעומת זאת, ליבת המערכת (ה"מנוע" של מערכת ההפעלה) בנויה מיחידות בסיסיות ביותר (Microkernel) , אשר לא חולקות זיכרון זו עם זו. כאשר הליך מסוים נכשל, הוא לא יכול להפיל את המערכת כולה.

כמו כן, הם מסבירים כי המערכת לא עובדת עם דרייברים ולא מאפשרת לבצע שינויים בקוד של ההליכים אלא רק בהליכי המשנה. באופן זה הם מקווים שהמערכת כולה תהיה יציבה ועמידה יותר בפני קודים זדוניים. כדי בכל זאת להתאים את מערכת ההפעלה לצרכים שונים, יעשה שימוש בהרחבות (Extentions), בדומה לאלה שמשמשות את דפדפן האינטרנט להצגת תכנים מיוחדים .

רחוק ממימוש מסחרי

אולם למרות שהרעיון העומד בבסיס סינגולריטי נשמע מסקרן ביותר, לארוס והאנט מבהירים כי עוד רחוקה הדרך עד שהמחקר שלהם יוביל למוצר מסחרי כלשהו. "אין לנו אשליות שאנחנו בונים מערכת הפעלה שאי פעם תושק על ידי מיקרוסופט כמוצר", אמר לארוס. "זו לא המטרה שלנו".

המטרה של הפרויקט היא מחקרית ולימודית בלבד. "חלונות היא פיסת קוד עצומה שמאד קשה לשנות ולבצע עליה ניסויים. בסינגולריטי, לעומת זאת, אנחנו מנסים ליישם רעיונות חדשים, עובדים על דברים מטורפים, לומדים מה עובד ומה לא עובד ואת המסקנות אנחנו מעבירים הלאה לגורמים אחרים בחברה", הסביר לארוס.

מה שלארוס והאנט לא מציינים הוא שהרעיון שלהם לא מקורי במיוחד. הנה רשימה חלקית של מערכות הפעלה נוספות הפועלות בשיטת המיקרוקרנל (כולן כתובות בקוד פתוח).

בעיית התאימות

גם אם במיקרוסופט ירצו אי פעם להוציא את סינגולריטי מהמעבדה ולהתחיל לעצב אותה לכדי מערכת הפעלה מסחרית, הדבר לא עשוי לקרות בזמן הקרוב. ראשית, משום שנכון לעכשיו אין למערכת ההפעלה ממשק משתמש סביר. "זה יותר דומה לאיך שנראה פעם DOS", אומר האנט בחיוך.

שנית, עלולה להיות בעיה חריפה של תאימות מערכת ההפעלה החדשה לתוכנות קיימות. "אנשים קונים מערכת הפעלה משום שהיא יודעת להריץ אפליקציות ולא בשביל להתמוגג ממערכת ההפעלה עצמה", הודה לאוס. "אפל היא אולי החברה שהצליחה לבצע תאימות בצורה הטובה ביותר כשפיתחה את ה- Mac OS X, אבל גם לה זה עלה בדמים".

יחד עם זאת, אין השניים פוסלים את האפשרות שיום אחד סינגולריטי תוכל להיות מותקנת על רכיב חדש לגמרי, אשר אנחנו לא יכולים לחשוב עליו כעת, שאינו דורש תאימות לתוכנות ישנות.