נחשפו: חלונות ואופיס און-ליין

מיקרוסופט הכריזה על עידן חדש כשהציגה גרסאות מקוונות למערכת ההפעלה שלה ולחבילת תוכנות אופיס

"אנחנו נכנסים היום לעידן התוכנה החיה" אמר אמש (ג') ביל גייטס במסיבת עיתונאים שהתקיימה בסן פרנסיסקו, שבה חשף שני שירותים חדשים. ב"תוכנה חיה", מתכוון גייטס לתוכנות אשר אינן "לכודות" בתוך המחשב האישי, אלא לכאלו הנמצאות על הרשת כשירות מקוון.

שני השירותים אותם חשפו גייטס ועמיתיו הם "Windows Live" ו- "Office Live", המוגדרים כגרסאות המקוונות של שני השירותים המובילים של מיקרוסופט: מערכת ההפעלה "חלונות" וחבילת התוכנות המשרדיות "אופיס".

שני השירותים החדשים אינם שכפול של חלונות ואופיס הרגילים, אלא מעין נדבך נוסף, המשתמש ביתרונות שמספקת הרשת, בכדי לבצע אונליין פעולות כמו ניהול משרד והפעלת אפליקציות, שעד כה נעשו באופליין בלבד. השירותים זמינים כאתרים לכל דבר, ואינם תלויים במערכת ההפעלה, כך שגם משתמשי לינוקס או מק, למשל, יוכלו להשתמש בהם.

בכך מממשת מיקרוסופט את החזון שהיא מדבריו עליו כבר כמה שנים על "האינטרנט כתשתית", חזון אשר הולך ומתממש בתקופה האחרונה על ידי חברות אחרות ונחשב כיום חלק מהתכונות המאפינות את הדור החדש של האינטרנט, המכונה Web 2.0.

אחת השחקניות החזקות ביותר בתחום היא יריבתה הנצחית של מיקרוסופט בתחום האינטרנט – גוגל. שני השירותים החדשים שמיקרוסופט חשפה היום, מתחרים ישירות בשירותים שקיימים כבר אצל גוגל, כמו שירות הדואר Gmail, כלי העזר Sidebar, קורא ה- RSS והפורטל האישי. כמו כן, ה- Office Live מתחרה גם בפעילות של גוגל בתחום תוכנות האופיס, אשר ככל הנראה החלה לאחר הסכם שיתוף הפעולה שלה עם סאן מהחודש שעבר.

מודל הרווחים של מיקרוסופט משני השירותים החדשים הוא בעיקרו מפרסומות, אולם יהיו גם שירותים אשר ינתנו תמורת תשלום.

Windows Live

חלונות בגרסה המקוונת, היא למעשה אוסף של פיצ'רים מקוונים רבים, המרוכזים כולם במקום אחד (Live.com) ושמיועדים ביחד לתת מענה לכל הצרכים שיש לגולשים ברגע שהם צורכים מידע או מתקשרים זה עם זה. להגיד שזו "מערכת הפעלה" זה יהיה מאד מוגזם, אבל זהו מעין "דסקטופ" מקוון.

נכון לעכשיו, חלק מהפיצ'רים נמצאים בגרסת בטא ופועלים באופן חלקי בלבד וחלקם נמצאים באתר רק לצורך הדגמה ויתחילו לפעול ב-2006.

ראשית, ישנו דף הבית Live.com, אשר אמור לשמש למעשה כפורטל אישי, הדומה לפורטלים אישיים אחרים שכבר קיימים ברשת, כמו Netvibes או Start השייך גם הוא למיקרוסופט. עיצוב הדף נעשה באמצעות Drag and Drop וניתן לבחור מאפיינים שונים כמו מספר שורות ועמודות.

הפורטל מציע קורא RSS שמאפשר לגולשים להתעדכן באתרי החדשות והבלוגים המועדפים עליהם. כמו כן, מיקרוסופט שילבה בו את מה שהיא מכנה "גאדג'טים" (אצל אפל ויאהו הם נקראים Widgets). אלו הן אפליקציות קטנות, האחראיות לייבוא של מידע מסוג מסויים: הודעות מייל חדשות, דיווחי מזג אוויר, הורוסקופ, נתוני מניות וכן הלאה.

בשלב זה מספר הגאדגטים באתר מצומצם ביותר, אולם הוא עתיד לצמוח במהירות, לאחר שמתכנתים חיצוניים צפוים לבנות בעצמם גאדג'טים שיתאימו לצרכיהם. כמו מתחרותיה, גם מיקרוסופט מפרסמת בפני המתכנתים את הנתונים הטכניים (API) שיאפשרו להם להתממשק מול המערכת שלה ולבנות בעצמם שירותים שידעו "לדבר" איתה.

בנוסף, מיקרוסופט חשפה גם את Windows Mail Live. זוהי תוכנת דואר חדשה, נפרדת מההוטמייל, הדומה ל- Outlook במבנה שלה אך נמצאת כולה ברשת. מיקרוסופט מסבירה כי היא מעוניינת לפתות את 215 מיליון משתמשי הוטמייל לעבור ולהשתמש בתיבה זו. בשלב זה, רק בעלי הוטמייל או תיבה ב-MSN יכולים לפתוח חשבון בשירות, וגם זה, רק אחרי שיגיע תורם ברשימת ההמתנה.

שירות משלים לתיבת הדואר החדשה היא שירות מסרים מידיים Windows Live Messenger. זהו שירות מסרים מיידים קלאסי, שהתווספו לו מספר תכונות הדומות לרשת חברתית. אחת התכונות היא האפשרות לצפות ברשימות הקשר של החברים הנמצאים אצלי ברשימת הקשר, בתנאי שהם מרשים זאת.

כמו כן, ובכך מיקרוסופט מציעה חידוש מסקרן, השירות מאפשר גם לבצע שיחות VoIP ולהתקשר ממנו לטלפונים קווים רגילים.

מיקרוסופט גם שילבה את Windows Live Favorites, ארכיון מקוון של רשימת המועדפים, אותה ניתן לייבא מתוך האקספלורר ולצפות בה מכל מחשב. המועדפים שמורים בתוך תיקיות, כמו בדפדפן, אולם ניתן לצרף לכל לינק גם מילות קוד, או Tags, המקלות על איתורו. בדומה לשירותים מקוונים לשמירת מועדפים כדוגמת del.icio.us. גם בשירות המקרוסופטי אפשר לשתף גולשים אחרים בלינקים, אולם בנתים אופציה זו אינה פעילה.

בנוסף, מיקרוסופט צירפה ב- Windows Live גם אנטיוירוס מקוון, המאפשר לסרוק את המחשב אחר וירוסים, ולבצע בדיקות שונות הקשורות לבריאות המחשב.

אומנם ה- Live מחליף כמה שירותים המוצעים בפורטל MSN, אולם מיקרוסופט מרגיעה את כל החוששים לגורלו של הפורטל, ומבהירה כי הוא ימשיך לתפקיד. ההבדל יהיה שבעוד ש-MSN הוא יותר אתר תוכן שנבנה על ידי עורכים מקצועיים, ה-Live אמור להיבנות על ידי הגולשים עצמם.

Office Live

הגירסה המקוונת של אופיס פחות מיועדת למשתמשים פרטיים, אלא יותר לעסקים קטנים, עד 10 עובדים. לעסקים אלו אין שרת ארגוני כפי שיש בחברות גדולות, אומרת מיקרוסופט, אולם עדיין הם רוצים להינות מיכולות לתקשר זה עם זה ולעבוד יחד על אותם מסמכים.

ראשית, השירות מאפשר לאותם עסקים "לחזק את הנוכחות שלהם ברשת" על ידי בניית אתר מקצועי, רישום כתובת דומיין, מתן שטח אכסון וכתובות אימייל ארגוניות. שנית, ה-Office Live מציע גם אפליקציות ניהוליות, כדוגמת ניהול רשימת לקוחות או מערכת לניהול פרויקטים, שתאפשרנה לעובדים השונים לעבוד יחד באמצעות האינטרנט.

ה-OfficeLive יוצע בשני מודלים: המצומצם יותר יוצע בחינם, ויהיה ממומן מפרסומות, והמורחב יותר יוצע תמורת דמי מנוי. השירות יתחיל לפעול בתחילת 2006, ובשלב הראשון יהיה פתוח רק לבעלי הזמנות מארה"ב.