מיקרוסופט מאיימת: לא נמכור לקוריאנים חלונות

מדינה שלמה יכולה למצוא את עצמה מוחרמת על ידי מיקרוסופט, אחרי שלזו נמאס שמתלוננים עליה שהיא מונופוליסטית

למיקרוסופט נמאס שחברות וממשלות מתלוננות על היותה מונופול. ב-2003 היא שילמה ל-AOL פיצוי בסך 750 מיליון דולר בעקבות "פרשת נטסקייפ", לאחר שנטען שניצלה את כוחה לרעה והביאה להכחדת נטסקייפ על ידי האסקפלורר ששולב בתוך מערכת ההפעלה שלה.761 מיליון נוספים הלכו בחודש שעבר ל-Real Networks, כפיצוי על כך שהמדיה פלייר אשר משולב בחלונות, לא משאיר הרבה מקום לאחרים. במקביל, האיחוד האירופי קבע לפני כשנה וחצי כי מיקרוסופט היא מונופול ודרש ממנה לפתח את Windows N, גירסה רזה של חלונות נטולת נגן מדיה.

אבל יש גבול לכל תעלול, חשבו במיקרוסופט. כשדרום קוריאה שוקלת עכשיו ללכת בעקבות האיחוד האירופי ולקבוע כי מיקרוסופט עוברת על חוקי המונופול במדינה, החליטה מיקרוסופט שאם כך, היא פשוט תוותר על השוק הקוריאני. לא רוצים? לא צריך.

הוועדה למסחר הוגן של דרום קוריאה (KFTC) החלה לעקוב אחר פעולותיה של מיקרוסופט ולבדוק אם היא עוברת על חוקי ההגבלות העסקיות במדינה עוד ב-2001. המעקב החל לאחר שחברת Daum הקוריאנית, המפעילה פורטל פופולרי במדינה וכן שירות מסרים מיידים, התלוננה כי שילוב המסנג'ר של מיקרוסופט יחד עם מערכת ההפעלה, מונע תחרות אמיתית וגורם לה להפסדים.

אומנם בינתיים התקשורת הקוריאנית מדווחת שיתכן ש-Daum נמצאת במגעים עם מיקרוסופט להשגת איזו פשרה, אבל בוועדה למסחר הוגן אומרים שגם אם Daum תסיר את טענותיה נגד מיקרוסופט, היא תמשיך במהלכיה נגד מיקרוסופט.

בשבוע הקרוב, צפויה הוועדה לפרסם את מסקנות חקירתה. אחת מהאפשרויות היא שהוועדה תדרוש ממיקרוסופט לשווק לשוק הקוריאני גירסה רזה של חלונות, נטולת מסנג'ר ו/או מדיה פלייר, בדומה לזו המיועדת לשוק האירופי.

מיקרוסופט בתגובה: ייתכן שנוציא את חלונות מקוריאה

"אם ה- KFTC תדרוש ממיקרוסופט להסיר קוד או לעצב מחדש את חלונות כך שתתאים לשוק הקוריאני, ייתכן שיהיה זה הכרחי להוציא את חלונות מהשוק של קוריאה, או לעכב את הגעת גרסאות חדשות של התוכנה למדינה", הודיעה מיקרוסופט בתקיפות.

בקוריאה לא מתרגשים מהאיומים של מיקרוסופט. "לא משנה מה מיקרוסופט תעשה, אנחנו נמשיך בפעילותינו", אמר דובר הוועדה. "אין שום שינוי בכוונותינו להילחם בפרקטיקות עסקיות בלתי הוגנות".

תסריט: מדינה נטולת חלונות

קשה לחדול מלחייך לנוכח התסריטים האפשריים במידה ושני הצדדים אכן יממשו את האיומים שלהם. דרום קוריאה, בת ה-48 מיליון תושבים, עשויה להיות מוחרמת על ידי מיקרוסופט ולא ניתן יהיה למצוא בחנויות גירסאות קוריאניות חוקיות של חלונות. אחוז הפיראטיות יטפס ל- 100%.

במקביל, גופים עסקים וממשלתיים יאלצו להיחשף לאלטרנטיבות אחרות בקוד פתוח. מי יודע, אולי דרום קוריאה, שמיקרוסופט מזלזלת בה היות והיא אחראית לפחות מ-1% מהכנסותיה, עשויה להיות ספינת הדגל של הקוד הפתוח שתוכיח למדינות העולם כי יש חיים אחרי רדמונד. בינתיים כל אלו הן כמובן ספקולציות בלבד, אולם הן לא בלתי אפשריות. אנחנו כאן נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות מהמזרח הרחוק. יהיה מעניין.