בקרוב: לוח המודעות של גוגל

ענקית החיפוש אישרה את קיומו של Google Base, מאגר הנתונים שעתיד להפוך ללוח המודעות הגדול בעולם

לאחר למעלה מיממה של שמועות וספקולציות שרצו ברשת, אישרה גוגל בבלוג הרשמי שלה, את קיומו של מוצר חדש: Google Base. "אנחנו מנסים דרך חדשה שבאמצעותה הגולשים יוכלו לשלוח את התוכן שלהם לגוגל, דרך שאנחנו מקווים שתשלים את הדרכים הנמצאות כבר ברשותנו, כדוגמת מנוע החיפוש שלנו ושירות ה-Sitemap", כותב טום אוליברי, מנהל שיווק בחברה.

למרות התיאור היבשושי של אוליברי, מבט בצילומי המסך שהושגו באותם רגעים מעטים שהשירות היה באוויר, מגלה כי מדובר בשירות שעשוי להיות לא פחות ממהפכני.

הכל, חוץ מחלקי גופות

ה- Base הוא למעשה שלד, מאגר נתונים ריק, שלתוכו ניתן להכניס כמעט כל תוכן שבעולם. על מגוון סוגי המידע שאפשר לפרסם שם אפשר ללמוד דווקא מהרשימה של הפרטים שפרסומם אסור:

אסור להעמיד למכירה חלקי גופות, לא לפרסם מתכונים להכנת פצצות, וגם לא תכנים פדופילים, תעודות זהות מזויפות, מדריכי האקינג, אתרים שמעודדים אלימות נגד קבוצות חלשות וסמים בלתי חוקיים.

מעבר להגבלות אלו, אפשר לפרסם בשירות כמעט כל דבר, החל ממכוניות למכירה, דרך מודעות דרושים, לוחות זמנים של מסיבות, חדשות, מאמרים ואפילו מתכונים לקארי בסגנון תאילנדי. כל רשומה יכולה לכלול נתונים כדוגמת מחיר (בדולרים), מילות קוד, כתובת, תמונות וכן לכלול קבצים אותם ניתן להעלות באמצעות FTP.

eBay - מאחוריך

בשל העובדה שהשירות מגיע מגוגל, לא ניתן לפטור את ה-Base ולהגדיר אותו כלוח מודעות רגיל. ראשית, משום שכל המידע המועלה על ידי הגולשים לאתר, ניתן לסריקה באמצעות מנוע החיפוש של גוגל. המשמעות יכולה להיות שכבר לא יהיה צריך לגשת למנועי חיפוש ייעודים, כדוגמת אתרי דרושים או אתרי נדל"ן, כדי לאתר תוכן ספציפי, אלא פשוט לחפש אותו באמצעות תיבת החיפוש הרגילה.

כמו כן, השירות צפוי להיות משולב יחד עם שירותים אחרים הקיימים כבר לגוגל, כדוגמת שירות החיפוש המקומי, אתר המכירות Froogle ושירות המפות. בכך צפויים להיווצר מעין "Mashups", המשלבים סוגים גדולים של מידע יחד. לא יקח הרבה זמן, עד שניתן יהיה לקבל למשל את מפת כל החתולים המיועדים למסירה, כולל התמונות שלהם, הנמצאים ברדיוס של 5 קילומטר מהמקום שבו אנחנו נמצאים, משהו שעד כה לא היה ממש אפשרי.

אפשרויות אלו הופכות את ה- Google Base למתחרה חזק מאד לשירותי לוחות קיימים, כדוגמת Craigslist הפופולרי בארה"ב. כמו כן, שילוב של מנגנון התשלומים בסגנון PayPal, המתוכנן מזה זמן במסדרונות גוגל, עשוי להפוך את גוגל למתחרה חזקה ל- eBay.

אחיזת ברזל בכל המידע בעולם

אולם המשמעות של השירות יכולה להיות רחבה אפילו עוד יותר. "זו הפעם הראשונה שגוגל שמה ברשת את כל המידע שעד כה היה זרוק אצלכם איפשהו על הדסקטופ", מפרשן בלוגר בשם לון דרנגר, "לפני כן, לא היתה דרך לעשות זאת, חוץ מלבנות אתר, משהו שמרבית האנשים עצלנים מידי כדי לעשות".

גוגל מכריזה חזור ושנה כי היא "שואפת לאנדקס את כל המידע בעולם". השנה היא נכנסה לתחום הוידאו וגם כאן, חדורת אמביציה חזקה לאנדקס כל קבצי הוידאו בעולם. אבל במקום לשלוח את זרועות מנוע החיפוש שלה לרשת ולחפש בה אחר קבצי וידאו קיימים, היא פשוט החליטה לעמיד לרשות הגולשים את הכוננים הקשיחים העצומים שלה וקראה להם לשמור את תכני הווידאו שלהם אצלה.

על בסיס אותה אסטרטגיה גוגל פועלת גם עכשיו – היא מעמידה לרשות הגולשים את מקום האכסון שלה ובתמורה מקבלת את הזכות המלאה "לשנות, לשכפל, לערוך". בעצם, לשלוט בכל התוכן. לנו רק נשאר לקוות שהיא עוד זוכרת את מוטו ה-"don’t be evil" שלה.