ליונטוורק: הרשו לנו לחזור לאוויר

מפעיל אתר שיתוף הקבצים ליונטוורק יוצא מחשאיותו ומדבר, לראשונה בשמו המלא, על התקפת ארגוני זכויות היוצרים על אתרו ועל ניסיונו לחזור לפעילות

שי לב ארי, מפעיל אתר שיתוף הקבצים ליונטוורק, הגיש היום (ד') עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה, הדורשת לעיין מחדש בצו המניעה שהוטל על אתרו ושהביא לסגירתו. זו הפעם הראשונה שאחד מאתרי שיתוף הקבצים מגיב משפטית להתקפה של ארגוני זכויות היוצרים הישראלים על קהילת שיתוף הקבצים.

את צו המניעה הטיל בחודש שעבר בית המשפט, בעקבות דרישה משותפת של 26 גורמים מתעשיית הבידור הישראלית, כולל חברות התקליטים NMC, הליקון והד ארצי וכן ארגון אלי"ס (האגודה להגנה על יצירות סינמטוגרפיות) והביא לסגירתם של אתרי שיתוף הקבצים ישראלים לה-לה, ליונטוורק, שיפט וסאבסנטר. צו המניעה הינו צו זמני, התקף עד ל- 16 לנובמבר, אז צפוי להערך בבית המשפט דיון בנושא במעמד שני הצדדים.

לטענת ליונטוורק, צו המניעה גורם לסגירת כל האתר כולו באופן גורף ובאופן זה פוגע גם בחלקים באתר אשר אין לגביהם שום ויכוח, ושאין בינהם לבין הפרת זכויות יוצרים דבר.

מפעיל האתר, שי לב ארי, שעד היום העדיף לשמור על אנונימיות ולא להסגיר את שמו, מסביר בראיון לחיים ברשת כי לדעתו חברות התקליטים והסרטים עשו לליונטוורק ולקהילה שהתגבשה סביבו עוול. "כל יום שעובר בו האתר אינו פעיל, פוגע קשות בקהילה שהתגבשה סביב האתר".

מה בעצם אתם מבקשים בעתירה?
אנחנו מבקשים מבית המשפט להרשות לנו להפעיל את כל אותם חלקים באתר שאין לגביהם טענות בעייין הפרת זכויות יוצרים. אנחנו לא מבקשים להחזיר את כל האתר, אבל לפחות שיתנו לנו להחזיר את הפורומים. אני כל הזמן מקבל פניות מגולשים שאומרים שהם מתקשים להפרד מהפורומים שהם התרגלו אליהם.

עבור התובעים, גם הפורומים הם חלק מכל קלחת שיתוף הקבצים
יש לנו פורומים בנושאים כלליים, כמו למשל מכוניות או צבא, שאין להם שום קשר להפרת זכויות יוצרים. יש להערכתי רק שלושה פורומים שעוסקים בשיתוף קבצים, אבל רק באופן עקיף כמו מתן מדריכים לגבי שימוש באימיול או בביטורנט, מידע שאפשר למצוא גם באתרים רשמיים גדולים.

ומה באשר ללינקים שהגולשים מעלים על דעת עצמם לפורומים?
בפורומים שלנו אין לינקים להורדות של סרטים או מוזיקה. אם יפנו אלינו באופן ספציפית לגבי הודעה כזו או אחרת בעיתית, אנחנו מוכנים לשקול למחוק אותה, בדיוק כמו שעושים את זה במערכות פורומים אחרות.

תסתפקו רק בהחזרת הפורומים?
אנחנו מבקשים שירשו לנו להחזיר גם את ערוץ המוזיקה שלנו, שאין לגביו תלונות בתביעה שהגישה תעשיית הבידור. בערוץ המוזיקה שלנו אנחנו נותנים במה לאומנים חדשים או ותיקים שבאמצעותה הם יכולים להפיץ את המוזיקה שלהם, אם בחינם או באמצעות אמצעי תשלום שונים כמו SMS, ובכך הם למעשה יכולים לעקוף את חברות התקליטים. אבל כנראה שבעיני מישהו בתעשייה לא מצא חן שאנחנו נותנים פלטפורמה להפצה של מוזיקה שלמעשה הופכת את חברת התקליטים לבלתי רלוונטית.

אתה אומר שהבמה שאתם נותנים לאומנים היא הסיבה שרודפים אתכם בגללה?
אני חושב הסיבה העקרית שרודפים אותנו היא משום שליונטוורק הובילה בעבר את מהפכת השיתוף. אבל כן, גם הפלטפורמה שאנחנו נותנים לאומנים כנראה קשורה לנושא.

אבל חייבים להודות, לא בגלל זה גולשים מגיעים אליכם לאתר אלא בגלל שיתוף הקבצים שברובו הוא לא חוקי
אני לא חושב שזה נכון. לינקים להורדות אפשר למצוא היום בכל מקום, לא צריך את ליונטוורק בשביל זה. היתרון של האתר זה הקהילה שהתהוותה אצלנו. האתר שלנו גם עוסק בפרוייקטים שונים למען הקהילה, כמו למשל התגיסותנו למען הנזקקים ועזרה לעמותת "פתחון לב", או למען ילדים יתומים שרצו לקבל חשיפה לשיר חדש שהם הוציאו. חשוב לזכור שהמילה "שיתוף" היא לא רק בהקשר של "שיתוף של קבצים", אלא גם שיתוף של ידע ועזרה הדדית ובדברים האלו בדיוק האתר שלנו מצטיין. אנחנו לא פועלים לצרכי רווח והפרסומות היחידות נמצאות באתר רק כדי לעזור במימון האיכסון שלו.

ועדיין, גולשים נעזרים בכם כדי להוריד סרטים מהרשת
מאז חודש פברואר, אז קיבלנו מהפדרציה לתקליטים ומאלי"ס מכתב מאיים הדורש מאיתנו להסיר את הלינקים, אנחנו מספקים אך ורק סיקורים של סרטים ומקפידים שלא יופיעו אצלנו לינקים. החלטנו שאנחנו לא רוצים ללכת ראש בראש מול התעשייה (וגם לא רוצים להיתבע) ומינינו צוות של כ-20 מתנדבים שאחראים לכך שלא יהיו לינקים באתר.

היו אלו התובעים ועורכי הדין פרזנטי שמייצגים אותם, שפירסמו במסגרת כתב התביעה שלהם מדריך, מעין "מדריך לשופט", שמסביר איך אפשר להשתמש באתרי השיתוף, לגזור את שם הקובץ ופרטים נוספים, להכניס אותם למנוע החיפוש של אימיול ולאתר קבצים. אנחנו אף פעם לא סיפקנו במסגרת האתר מדריך שכזה.

האם אתם נמצאים בקשר עם אתרי שיתוף קבצים ישראלים אחרים?
לא. אני מתאר לעצמי שהתובעים היו רוצים שנחבור לאתרים אחרים כמו לה-לה, אבל אנחנו בשום אופן לא נעשה זאת. יש הבדל עצום בינינו לבינם ואנחנו לא רוצים שיהיה בילבול. בעוד שאצלנו לא הופיעו לינקים מאז המכתב שנשלח בחודש פברואר, האתרים ההם החליטו שהם מצפצפים על כולם, טענו שאין חוק נגד שיתוף קבצים בארץ, והחליטו שהם משאירים את הלינקים. הם גם החליטו שהם מעבירים את הפעילות שלהם לאתרים אחרים. אנחנו, לעומת זאת, נשארים באותה כתובת, אפילו שהציעו לנו להעביר את השרתים למקומות אחרים.

ממי קיבלתם את ההצעות האלו?
קיבלנו הצעות רבות מגורמים שונים מכל קצוות הקשת, גם מאנשים פרטים וגם מארגונים. אפילו הציעו לנו להעביר את השרתים לרשות הפלסטינית. אבל אנחנו לא רוצים לעשות צעדים שעלולים לגרור תביעה. אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו ומקווים שבית המשפט יבין את העמדה שלנו.

בתגובה: "זהו אתר שיתוף קבצים בכל רמ"ח אבריו"

בתגובה לדברים אלו, אומר עו"ד ערן פרזנטי, המייצג את חברות התקליטים והסרטים שהגישו את התביעה נגד אתרי השיתוף, כי העמדה של לב ארי היא מיתממת וכי "בניגוד לתדמית ההומנית שהאתר מנסה להציג, האתר, בכל רמ"ח אבריו, מיועד להפצה של תכנים המפרים זכויות יוצרים". עוד ציין פרזנטי כי לדעתו האתר לא היה מושך גולשים ומפרסמים, לולא היה מתמקד בעיקר בשיתוף קבצים בלתי חוקי.

"לטעמי", מוסיף פרזנטי, "העתירה שהוגשה היום לא מצליחה להוכיח שיש קהילה שנפגעת כתוצאה מהסגירה של האתר ושהאתר אינו פוגע בזכויות יוצרים ואני בספק אם ליונטוורק יוכלו לשכנע בכך את בית המשפט. יחד עם זאת, אני שמח שסוף סוף הם לקחו יצוג משפטי ושמפעיל האתר הפסיק להסתיר את זהותו. את תגובתי המלאה והמנומקת על העתירה אני אמסור בפני בית המשפט".

מאתר לה-לה, אשר גם הוא נסגר בחודש שעבר בעקבות תביעת תעשית הבידור, מוסרים לנו בתגובה כי אמנם הם עדיין לא עתרו לבית המשפט, כמו ליונטוורק, אולם בקרוב הם עומדים להציג בפני בית המשפט חומר ראיות חדש, אשר עשוי לגרום לשינוי החלטתו.