ברית בין גוגל ל-SUN

חזית חזקה נפתחה מול מיקרוסופט: גוגל תקדם את אופן אופיס של סאן וזו תפיץ את סרגל הכלים של גוגל. "וזוהי רק ההתחלה", הן אומרות

"גוגל וסאן נכנסות לשותפות עסקית אסטרטגית", כך הודיעו סקוט מקנילי, מנכ"ל סאן מיקרוסיסטמס ואריק שמידט, מנכ"ל גוגל, במסיבת עיתונאים משותפת שהתקיימה היום (ג') במוזיאון המחשבים במאוטיין וויו וששודרה ברשת.

שיתוף הפעולה יתבטא, בשלב ראשון, בקידום הדדי של מוצרי שתי החברות. גוגל תסייע לסאן לקדם את חבילת התוכנות "אופן אופיס" ותמשיך לקדם את תשתית הפיתוח Java, ואילו סאן תסייע בהפצת סרגל הכלים של גוגל (בשלב זה לדפדפן אינטרנט אקספלורר בלבד).

כמו כן, גוגל תתחיל להיות מעורבת במערכת ההפעלה OpenSolaris של סאן ותרכוש ממנה שרתים.

הפצת סרגל הכלים של גוגל

החל מבעוד כמה שבועות או אפילו ימים, כך לדברי מקנילי, סאן תציע למשתמשיה במסגרת אתר Java.com להוריד את סרגל הכלים של גוגל יחד עם תוכנת Java Runtime Environment , התוכנה הדרושה כדי להריץ אפליקציות Java. בתמורה, תשלם גוגל לסאן תמלוגים על כל הורדה, אולם הסכום עצמו לא הוסגר.

על פי הנתונים שהציג מקנילי, קיימים כיום בעולם כ-700 מיליון מחשבי PC עם Java ו- 708 מיליון טלפונים סלולרים העובדים על תשתית זו, עם קצב גידול של 20 מיליון לחודש. מספרים אלו, אומר שמידט, הופכים את ההסכם בין סאן לגוגל ליותר מסתם הסכם להפצת סרגל הכלים, כפי שיש כבר בין גוגל לחברות אחרות. לדעת שמידט, ההסכם יגרום לכך שעוד עשרות מיליוני משתמשים חדשים יורידו את סרגל הכלים של גוגל.

קידום אופן אופיס

כמו כן, שתי החברות הכריזו על שיתוף פעולה לקידום טכנולוגיות אחרות של סאן, ובראשן חבילת התוכנות אופן אופיס והגירסה המסחרית שלה, Star Office. לא נמסר מה טיב שיתוף הפעולה סביב האופן אופיס.

חבילת אופן אופיס, המוצעת בחינם, היא אחת מתוכנות קוד הפתוח הפופולריות ביותר בעולם ועד כה היא תורגמה ל -20 שפות שונות, כולל עברית. היא כוללת מגוון תוכנות משרדיות כדוגמת גיליון נתונים, מעבד תמלילים ותוכנת מצגות, המתחרות עם תוכנות כמו Word, Excel ו- Power Point של מיקרוסופט. אחותה הגדולה Star Office מציעה מעט יותר פיצ'רים מהאופן אופיס והיא מוצעת בתשלום, אם כי היא זולה בהרבה ממקבילתה המיקרוסופטית.

עד כה, שתי חבילות התוכנות היו אלטרנטיבה זניחה, אם כי קולנית למדי, לאופיס של מיקרוסופט. אולם התגבור מצד גוגל עשוי להפוך את סאן למתחרה משמעותית למיקרוסופט, שעבורה האופיס היא מקור ההכנסה השני בחשיבותו אחרי חלונות.

מלחמה אפשרית מול אופיס 12

אשר לגוגל, האופן אופיס עשויה להיות הזדמנות עבורה להרחיב את סל השירותים שלה, המתחרים במוצריה של מיקרוסופט ובפיצ'רים שזו מציעה במסגרת חלונות.

לפני כחודש חשף ביל גייטס את "אופיס 12", הגירסה העתידית של חבילת תוכנות ה-Office של מיקרוסופט, שתצא בנובמבר בגירסת בטא. באם תיצא גירסת אופן אופיס גוגלית, אשר מין הסתם תוצע בחינם, קיים סיכוי נכבד כי היא תנגוס במידה ניכרת בנתח השוק של האופיס 12.

מצד שני, יתכן שמדובר בתוכניות צנועות יותר. ג'ונתן שוורץ, נשיא סאן, אמר בראיון ל- Cnet, שסאן מעוניינת לשלב תיבת חיפוש של גוגל בתוך חבילת אופן אופיס, בתנאי שניתן יהיה לשכנע בזאת את קהילת הקוד הפתוח של אופן אופיס. השאלה אם כאן נגמר שיתוף הפעולה או שהוא רק מתחיל.

בנתיים לא אופיס מבוסס ווב

מה שכן ידוע הוא שבניגוד לשמועות ולציפיות, גוגל לא מתכוונת להכריז, לפחות לא בשלב זה, על שירותי אופיס מבוססי ווב. החלום על שירותי אופיס מבוססי ווב מדבר על כך שיום אחד, שירותים כמו מעבד תמלילים או גיליון אלקטרוני, יוכלו לעבוד על הרשת בלבד, ללא צורך בשום תוכנה ייעודית שתשב על המחשב.

כבר עכשיו קיימות חברות סטראט אפ שונות המפתחות אתרים שמציעים שירותים כמו מעבד תמלילים, שלא דורשים להתקין שום תוכנה פרט לדפדפן. דוגמה אחת לאתר כזה היא Writely, שמציע פיצ'רים בסיסים של עיבוד תמלילים, כאשר כל העבודה מתבצעת על הרשת בלבד.

כשנשאל מנכ"ל גוגל בנושא, אמר כי אומנם בשלב זה הם לא מכריזים על שירות דומה, אולם "זה הגיוני שבעתיד, עם ההתקדמות הטכנולוגית, הגבולות בין שירותים מקוונים לבין תוכנות האופיס יטשטשו".

וגם לא מערכת הפעלה גוגלית

כמו כן, בעקבות חודשים של שמועות אודות GoogleOS, מערכת הפעלה עתידית של גוגל, היתה ציפיה שגוגל תכריז היום על שימוש במערכת ההפעלה Solaris של סאן, כבסיס למערכת הפעלה עתידית משל עצמה. ציפיות אלו כאמור לא התממשו.

כשנשאל שמידט האם גוגל מתכוונת להתבסס על סולאריס לצורך מערכת ההפעלה שלה, הוא חייך חיוך מיתמם ושאל "איזו מערכת הפעלה?".

את מיקרוסופט אני צריך, את גוגל אני אוהב

סקוט מקנילי הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה של סאן עם גוגל ואמר כי "שיתוף הפעולה עם גוגל יגדיל את תפוצת הטכנולוגיות שלנו וירחיב את אפשרויות הבחירה שיש למשתמשים".

שמידט, שעבד בעבר בסאן והגיע לדרגת מנהל פיתוח טכנולוגיות ראשי, ועמיתו מקנילי, דאגו לשמור במהלך מסיבת העיתונאים המיוחצ"נת על אווירה מחויכת ולהפגין יחסי ידידות. הם אף הרעיפו זה על זה מתנות סמליות.

השותפות בין שתי החברות הוגדרה על ידי מקינלי כ"שותפות טבעית". זאת בניגוד להסכם שחתמה סאן בחודש מאי עם מיקרוסופט, שתואר על ידי מקנילי כ"שותפות הכרחית שהגיעה כדרישה מצד הלקוחות". על פי ההסכם ההוא, מיקרוסופט וסאן החליטו לסיים את יריבותן ארוכת השנים ולהשיק יחד מוצר שיגשר על הפערים בין מערכות ההפעלה של שתיהן. "לא יכולנו שלא לעשות זאת", אמר, "הרי חייבים להודות, בכל מקום שתלכו, תמצאו שם את מערכת ההפעלה חלונות".

"תישארו מעודכנים", אמרו שני המנכ"לים. "הכרזות נוספות צפויות להגיע בהמשך".