אידונקי נכנעה

סאם יאגן, מנכ"ל החברה שמפעילה את eDonkey הרים דגל לבן אל מול תביעותיה של RIAA, לא לפני שאמר כמה דברים קשים על כל הפרשה

עכשיו זה כבר ברור. חברת MetaMachine, מפעילת רשת שיתוף הקבצים הפופולרית eDonkey, היתה מבין 7 חברות שיתוף הקבצים שקיבלו מ-RIAA את המכתב המאיים הדורש מהן לחדול מפעולותיהן ומיד. סאם יאגן, מנכ"ל החברה, הודיע כי החברה שלו מתקפלת אל מול הדרישות וכי היא תהיה מוכנה לשתף פעולה עם RIAA.

"ברצוני להבהיר בפני הוועדה, שאנחנו ענינו למכתב האיום של RIAA ואני מחויב באופן אישי כלפי נשיא RIAA, קרי שרמן, שנפעל בהתאם לדרישת הארגון", אמר יאגן במסגרת נאום שנשא מול וועדת המשפטים בסנאט האמריקאי. "אנחנו מוכנים להפוך את מאגר משתמשי אידונקי לבסיס לשירות קמעוני במסגרת רשת שיתוף קבצים 'סגורה'. אני צופה ששינוי כזה יתרחש ברגע שנוכל להגיע להסכם עם RIAA".

בכך למעשה תהיה אידונקי החברה השניה בגל האחרון של ההתנגשות בין עולם שיתוף הקבצים לבין RIAA, אשר למעשה תחדול מלהיות רשת שיתוף קבצים כפי שאנחנו מכירים אותה עד היום. מוקדם יותר החודש נעלמה רשת שיתוף הקבצים WinMX מהאינטרנט באופן מפתיע. גם בראם כהן, יוצרה של רשת הביטורנט, עושה סימנים לקראת ליגליזציה כלשהי של הרשת.

אולם למרות דברי הכניעה, דאג יאגן להבהיר כי הוא אומנם מתקפל מול הדרישות של RIAA, אולם רק משום שאין לו מספיק כסף להתמודד מולה בבית המשפט.

לדבריו, הפסיקה התקדימית של בית המשפט העליון בפרשת גרוקסטר, שעליו מתבסס ארגון RIAA בתביעות שלו, מציבה את חברות שיתוף הקבצים בעמדה כזו, שגם אם הן בטוחות במאת האחוזים בצדקת דרכן, אין באפשרותן יכולת ממשית להתגונן בבית המשפט, משום שההגנה הדרושה במקרה זה היא יקרה במיוחד.

הסיבה לכך היא שבית המשפט העליון קבע ב"פסיקת גרוקסטר" שחברת שיתוף הקבצים אחראית להפרת זכויות היוצרים על ידי משתמשיה, אם ניתן להוכיח שהחברה שידלה אותם לעשות זאת או שהיו לה כוונות שזה מה שהם יעשו. שידול וכוונות, אומר יאגן, זה משהו שלוקח הרבה זמן להוכיח בבית המשפט, ולחברה כמו שלו אין את הכסף המספיק לממן את התהליך הזה.

ה- P2P רק ירד עוד יותר למחתרת

כמו כן, נתן יאגן דוגמאות לנסיונות של eDonkey לפעול לקראת בעלי זכויות היוצרים. הוא הזכיר פרויקטים ש- eDonkey היתה שותפה להן, שמטרתם היתה לסייע לבעלי זכויות היוצרים הגדולים להשתמש ברשתות שיתוף הקבצים כדי להפיץ בתשלום את המוזיקה והסרטים שלהם.

בנוסף אמר יאגן דברים קשים על ההשלכות של הרדיפה הקשה של RIAA את חברות שיתוף הקבצים האמריקאיות. לדבריו, רדיפת החברות האמריקאית תגרום לכך שעולם שיתוף הקבצים רק יברח רחוק אל מחוץ לגבולות ארה"ב וירד אפילו עוד יותר למחתרת.

בכך, לדבריו, המרוויחים העיקרים לא יהיו חברות התקליטים ואולפני הסרטים, אלא חברות שיתוף הקבצים מחו"ל, שיגזרו קופון בגלל הרדיפות בארה"ב ואילו החברות המקומיות, אלו שמשלמות מיסים למדינה, תפגענה.

אנחנו זה לא אימיול

מעבר לכך, דאג יאגן לבצע הבחנה בין eDonkey לאפליקצית שיתוף הקבצים eMule בקוד פתוח, המסווה את עצמה כתוכנת אידונקי ומשתמשת בפרוטוקול התקשורת שלה. הוא גם רמז שלחפש דווקא את אידונקי זה בערך כמו לחפש את המטבע מתחת לפנס. את אימיול הרבה יותר קשה לעצור.

"שם התוכנה שלנו זה "אידונקי", כמובן, ולא "אימיול". רוב עורכי הדין העוסקים בקניין רוחני יעצו לנו שלפחות בתיאוריה יש לנו קייס טוב לטעון על הפרת הסימן המסחרי שלנו... מעט מאד מהצרכנים מבינים את ההבדל בין שתי האפליקציות".

"תוכנות של אימיול מתחזות לתוכנות אידונקי במטרה להוריד קבצים ממשתמשי אידונקי. כתוצאה, מחשבי אימיול משתמשים ברוחב הפס שלנו שהיה אמור להיות להעברת קבצים עבור לקוחות אידונקי, ובכך פוגעים בחווית השימוש שלהם. אז, האם היתה לנו הצלחה בלעצור אותם? האם ישנה איזו חברה שאפשר לתבוע? האם יש לפחות נציג רשמי אחד של אימיול שאפשר לנהל איתו משא ומתן? לא. אין לי ספק של-RIAA יהיה הרבה יותר סיכוי לאתר אותם מאשר הסיכוי שלנו היה, אבל בטוח זה לא יהיה קל כל כך כמו שהיה קל לאתר אותנו".