גוגל החלה בניסוי Wi-Fi

פיצריה ומועדון כושר בעמק הסיליקון החלו לספק אינטרנט אלחוטי, בחינם, באמצעות שירות חדש של גוגל. האם בקרוב בכל ארה"ב?

גוגל החלה בניסוי מצומצם לאספקת אינטרנט אלחוטי בחינם בשני מקומות ציבוריים בקירבת מטה החברה שבמאוטיין וויו, קליפורניה. במקביל, שיחררה החברה את Google Secure Access, תוכנה המיועדת לאבטחת חיבור אינטרנט אלחוטי.

נייט טיילר, דובר החברה, הודה בקיומו של הניסוי ואמר כי גוגל התקינה שתי נקודות חמות של Wi-Fi, אחת ברחבה של פיצריה ואחת במועדון כושר, שתיהן בלב ליבו של עמק הסיליקון, דיווח רויטרס.

גוגל אף העלתה לרשת כמה דפים חדשים הקשורים בהתפתחויות האחרונות: הראשון הינו דף המציע להוריד את תוכנת ה- Google Secure Access.

הדף השני הוא מסמך שאלות ותשובות בנוגע לתוכנה, בו גוגל מסבירה כי התוכנה מיועדת "להציע גישה מאובטחת יותר עבור המשתמשים ב- Google Wi-Fi". בניגוד למה שכתוב במסמך שניתן להוריד את התוכנה רק באיזור סן פרנציסקו, בבדיקת חיים ברשת עלה כי ניתן להוריד אותה מכל איזור גיאוגרפי שהוא.

תוכנת Google Secure Access נועדה לאפשר לגולשים לפתוח חיבור אינטרנט מאובטח (VPN) שיעביר את תעבורת האינטרנט בצורה מוצפנת דרך שרתיה של גוגל.

כדי להקדים תרופה למכה ולפני שארגוני הפרטיות נזעקים נגד זרועותיה הארוכות של גוגל, החברה פרסמה גם מסמך פרטיות שבו היא מנסה להרגיע את המודאגים: "גוגל עשויה לשמור ארכיון של מידע מסוים על האתרים שאליהם אתם גולשים, בדומה למידע שנשמר עליכם מאותם אתרים. אנחנו עושים זאת כדי ללמוד על השימושים שנעשים בתוכנה ובמטרה לשפר את השירות שלנו [..] כמו כן גוגל עשויה לשמור מידע מזהה לא אישי, כדוגמת פרטים על נתבים, משך יצירת ההתקשרות ומספרי גרסאות של התוכנה."

אינטרנט אלחוטי עם פרסום ממוקד

השמועות על רשת אינטרנט אלחוטית גוגלית התפשטו לאחר מאמר שפירסם העיתונאי אום מאליק בחודש שעבר במגזין Business 2.0. מאליק טוען כי הסיבים האפלים אשר גוגל החלה לקנות בתחילת השנה נועדו לשרת רשת Wi-Fi עצומה עתידית, אותה כינה GoogleNet. לדבריו, השאיפה היא לכסות את כל ארה"ב.

עוד טוען העיתונאי שהמודל העסקי שעל פיו תפעל גוגל הוא להציע אינטרנט אלחוטי בחינם ובתמורה להרוויח את היתרונות בפירסום ממוקד, עד לרמת דיוק של עשרות מטרים. למשל, גלשתם עם מחשב כף היד שלכם מהקניון בשכונה? תקבלו במנוע החיפוש שלכם פרסומות לחנות הבגדים הנמצאת במרחק של כמה מטרים מכם.

האם אלו אכן התוכניות של גוגל? עדיין קשה לדעת. דובר גוגל אומר כי "בשלב זה של הפיתוח אנחנו מתמקדים בקבלת משוב מהמשתמשים ונקבע את המהלכים הבאים שלנו ככל שהמוצר יתפתח".

פרויקט לכיסוי כל ארה"ב או אפילו רק את האיזורים המתועשים והממוחשבים ביותר, הינו פרויקט בסדר גודל עצום, היות וחיבור Wi-Fi משרת שטח ברדיוס של בסך הכל כמה עשרות מטרים. מצד שני, גם פרויקט הספריות, הדורש סריקה ידנית של מיליוני ספרים, הינו בגודל בלתי נתפס והרי הוא כבר יצא לדרך.

בכל אופן, גוגל ממשיכה להראות לעולם שהיא הרבה יותר מאשר חברת חיפוש. גם אם בסופו של דבר מקור הרווח הוא הפרסומות בתוך מנוע החיפוש, היא ממשיכה להציע פיצ'רים רבים השולחים זרועות למגוון גדול של תחומים בתעשיה, הפעם לתחום הטלקומוניקציה.