הושק: DEX, אתר קהילות ישראלי חדש

היום הושק אתר הקהילות המתקדם ביותר בישראל. בפיצ'רים: בלוגים, גלריית תמונות, דירוג אישי, קהילות סגורות ועוד

את הכתבה הזו חייבים להתחיל בגילוי נאות. את אסף גנדלר, ממקימי אתר Dex, אני מכירה מהעבודה בנענע (אסף הקים וניהל עד לאחרונה את אתר "גיימר"). אולם אם עד עכשיו הסתפקתי בהנהון לשלום במעלית, הרי שכעת, לאחר כמה ימים של שימוש נלהב ב-DEX, המיזם החדש שלו, התחלתי לחשוב ברצינות על עתידנו המשותף.

לגנדלר ולשותפו יונתן דורטהיימר יש שאיפות מאד גדולות – להפוך למערכת הקהילות הטובה ביותר בעולם. מהחיוך שלהם בצילום בסגנון ברין ופייג' מגוגל, רואים שהם יודעים שיש להם את זה בידיים.

על מה ההתלהבות הגדולה? הרי רשת חברתית אינה רעיון חדש. בסצנה הישראלית המקומית יש לנו את "מקושרים" ואת Shox שעלה לאוויר לא מזמן וברמה הבינלאומית יש את Friendster, את Orkut שבבעלות גוגל, את MySpace שנקנה לאחרונה תמורת 580 מיליון דולר ואת Yahoo 360, הרשת החברתית החדשה של הפורטל הגדול בעולם.

ממשק חכם

דקס נכנס לנישה הצפופה הזו ומציע פיצ'רים הקיימים גם במקומות אחרים המתחייבים מעצם היותו רשת חברתית: הוא מאפשר להקים דף אישי, בלוג, גלרית תמונות ואמצעים ליצירת קשר עם משתמשים אחרים כמו מערכת דואר פנימית ומסנג'ר. כמו כן, הגולשים יכולים לפתוח קהילות בנושאים שמעניינים אותם ולנהל פורומים. אלו דברים מעולים אולם בהחלט לא חדשים.

אולם דקס מציע, בנוסף, גם ממשק חכם שהופך את השימוש בכל הפיצ'רים למשהו שבאמת תרצו לעשות. בניגוד לשוקס, למשל, תוכלו למצוא בו רגישות עצומה לפרטים, לנוחות ולמיזוג של כל השירותים למשהו מלהיב ורב-אפשרויות, אבל שלא עושה בלאגן בעיניים.

ההבדל הראשון שניכר לעין ושמבליט את דקס על פני המתחרים הוא העיצוב. למרות התפתחויות האדירות בעולם האינטרנט מבחינה עיצובית, עדיין באתרי רשתות חברתיות, זה כמעט חוק טבע שהדפים הפנימיים צריכים להראות קטסטרופליים. מספיק לנווט בין כמה עמודים אישיים ב- MySpace, בישראבלוג או שוב, בשוקס, כדי לקבל התקפת אפילפסיה בגלל רצף העמודים הכעורים שהגולשים בונים לעצמם.

יונתן, שבנוסף לעבודה על דקס מוצא גם זמן להיות סטודנט לארכיטקטורה, מסביר כי המחשבה על העיצוב היתה למעשה המחשבה הראשונה שהניעה את הבניה של דקס. "במהלך הלימודים שלי, נחשפתי להרבה מאד כלים להתמודדות עם עיצוב מכוון אנשים. למדתי מהו חלל מרחבי ואיך החלל הזה משפיע על האנשים החיים בו. מכיוון שאני גם תקוע עמוק בתוך האינטרנט, התחלתי להתעניין האם אפשר להשתמש עם הכלים הסוציולוגים שמשתמשים לתכנון מרחבים פיסיים גם לתיכנון של מרחבים וירטואלים".

"המחשבה שלנו היתה איך אפשר לבנות חלל שבו הגולשים יוכלו להרגיש בו בבית. נתנו לגולשים מגוון גדול מאד של דרכים להתאמה אישית של הדף שלהם, לפי הצרכים שלהם ובהתאם לטעם האישי שלהם". כך ניתן להתאים אישית כל דף אישי באמצעות אלמנטים עיצובים כדוגמת תמונה אישית, תמונה גדולה שמשמשת ככותרת, התאמת צבעים ורקעים. בהמשך תוצענה גם תבניות עיצוב שמעוצבות על ידי מעצבים מקצועיים.

זרימה ואחידות על חשבון חופש עיצובי

מצד שני, וכאן החידוש, ישנה גם מחשבה על איפוק ועל הגבלה של מידת ההתאמה האישית. משתמשים לא יכולים לשנות בעצמם את ה-HTML של הדף שלהם, כמו שהם יכולים למשל ב- MySpace. בדרך זו המבנה הבסיסי של האתר נשמר בכל אחד מהדפים. לדבר יש גם יתרונות אבטחתיים כי לא ניתן בדרך זו להחדיר קודים זדוניים אל תוך הדפים.

אפשר לראות זאת כפעולה שמרנית, המנוגדת לחופש שאמור להיות באינטרנט. אולם יונתן מסביר כי "דקס זה לא רק מרחב אישי, אלא גם מקום שממנו אפשר להגיע למרחבים אישיים של אנשים אחרים. אם העיצוב יתחיל להתפרע, תישבר הזרימה בעת שגולשים מדף לדף".

"אנחנו רוצים לוודא שכל עמוד בדקס תמיד יראה טוב", מוסיף אסף, ואכן, עם מערכת העיצוב של האתר, צריך להתאמץ מאד קשה כדי שהוא באמת יראה רע.

לכל איש יש ציון

אולם החידוש הגדול באמת של דקס לעומת רשתות קיימות אחרות הוא במערכת הקארמה, מעין דרגה או ציון אשר נקבע עבור כל גולש. כל פוסט בבלוג, כל תמונה בגלריה, כל תגובה בפורום, ניתנים לדירוג על ידי גולשים אחרים. ציונים אלו מצטברים לכדי ציון הקארמה שקובע למעשה את ה"איכות" של הגולש.

במחשבה ראשונה, הרעיון שאפשר לקבוע איכות של אנשים ולסדר אותם על פי היררכיה מטרידה במקצת. גם כגולשת, העמידה התמידית הזו לשיפוט, על כל צעד ושעל, יכולה להלחיץ ולעורר אנטגוניזם. אולם אסף ויונתן מסבירים כי מנגנון הקארמה הוא היתרון שמשמעותי של המערכת ומה שבסופו של דבר יגרום לעניינים, לדעתם, לדפוק כמו שצריך.

ראשית, מסביר אסף, הקארמה מאפשרת לקבוע את האיכות של כל גולש על פי מה הוא שווה באמת. אם באתרי הכרויות, למשל, הקריטריון המרכזי לקביעת דעה על כל אחד ואחת הוא איך שהם נראים, כאן הדעה על האנשים נקבעת על פי התכנים שהם מייצרים.

שנית, הקארמה מאפשרת להציף תכנים טובים החוצה ובכך להפוך את דקס למקום שיהיה מעניין לגלוש בו. "אחת הבעיות הגדולות של אתרי קהילות היא שהאתרים האלו מציעים לאלפי אנשים לפתוח קהילות משל עצמם, ואז נוצר מצב שבו יש מערכות קהילות עם עשרות אלפי פורומים, שאי אפשר למצוא בהם את התכנים האיכותיים", מסביר אסף.

כדי להימנע מהבעיה הזו, לא רק הגולשים אלא גם הקהילות מקבלות ציון קארמה. ציון זה מחושב באמצעות נוסחה מסובכת המשקללת את הפעילות בקהילה (כמו למשל מספר ההודעות וכמות מצטרפים חדשים) עם הקארמה הכוללת של כל החברים באותה קהילה. באופן זה, כשמחפשים קהילות שעוסקות בנושא מסויים, מקבלים בראש תוצאות החיפוש את הקהילות האיכותיות ביותר.

ושלישית, מסביר אסף, מנגנון הקארמה מאפשר לגולשים איכותיים להשיג הרשאות ניהול של קהילה. עם פתיחת קהילה, ניתן להגדיר שעשרת האחוזים מהחברים בקהילה בעלי הקארמה הגבוהה ביותר, יקבלו עבורה סמכויות ניהול באופן אוטומטי.

עקרון זה מעודד את הגולשים לתרום לקהילה על מנת לקבל חזרה משוב חיובי. בנוסף, יכול להיות מצב שבו מישהו מייסד קהילה ואז פורש מסיבה שונה, אולם הקהילה עצמה ממשיכה לתפקד גם בלעדיו וזאת בזכות אותם גולשים שהפכו למנהלים בעצמם.

השניים מסבירים כי הנוסחה שקובעת את הקארמה מבוססת על שנים של ניסיון עם מערכות דירוג באתר המשחקים גיימר, אותו הקימו יחד. הם גם טוענים כי יש בנוסחה הרבה מאד הגנות כדי למנוע ניצול לרעה של הקארמה על ידי טרולים. "מהסיבה הזו אנחנו לא מודאגים שיחקו את DEX. קשה מאד יהיה לחקות את המערכת הזו בלי הניסיון הממושך שהיה לנו בעבודה עם אנשים".

טאגים

עוד פיצ'ר מעניין שנותן ל-DEX ערך מוסף ושמכניס אותו לקליקה של אתרי האינטרנט של "הדור הבא" כדוגמת אתר שיתוף התמונות פליקר הוא השימוש בתוויות (Tags). כמו שבפליקר ניתן להוסיף ליד כל תמונה מספר תוויות שמאפינות אותה, וגם כאן, כמו בפליקר, ניתן להוסיף את התוויות האלו גם לאנשים עצמם.

כך למשל כל גולש יכול להגדיר על עצמו תוויות בסגנון : משפטים, פאנג שאוי, יוגה, ביטלס, סקס והעיר הגדולה. שיטה זו מאפשרת לאתר בקלות אנשים אחרים בעלי אותם תחומי עניין ולנווט מאחד לשני.

עוד עקרון שמייחד את דקס הוא עקרון השקיפות. לעומת מערכות אחרות שמשאירות את בעלי הדפים האישיים באתר בחוסר ידיעה לגבי האנשים שביקרו את הדף האישי שלהם, כאן ניתן לראות פרטים מלאים על המבקרים באתר, כולל שעות הביקור והתמונות שלהם.

הבלוגים יוכלו להרוויח

בעתיד, אומר אסף, ישנה גם תוכנית לאפשר לבעלי דפים אישיים להציג את התכנים שלהם בתשלום ובכך להציע לגולשים להרוויח מהתכנים שלהם. למשל אם גולש מסוים בונה בלוג כלכלי איכותי, הוא יכול לקבוע שהכניסה אליו תעלה כסף. Dex תבצע את פעולות הסליקה ותתחלק עם אותו גולש בהכנסות שלו מהמנויים.

חסרונות והצעות לשיפור

קשה לחשוב על נושאים עקרוניים גדולים שיכשילו את האתר. העיצוב והממשק רגועים, מדוייקים ומכוונים היטב. הפוטנציאל להפצה ויראלית, מן הסתם, עצום.

אולם, יתכן שעקרונות השקיפות והקארמה עלולים לעורר אנטגוניזם אצל חלק מהגולשים, כמו שהם עוררו בהתחלה אצלי. "את תאהבי את הקארמה ברגע שתתחילי לראות את הקארמה שלך מטפסת", מנסה יונתן להפיג את החששות שלי. "הקארמה היא משוב חשוב מצד הקהילה לחברים בה". אחרי הסבר הזה כבר היה לי ברור שנקודות הקארמה תהיינה ההתמכרות החדשה שלי.

המודל הכלכלי הוא בעיקרו רווחים מפרסומות. מקימי Dex חייבים להיות זהירים מאד עם כמות הפרסומות שמוצבת באתר. אם הכוונה להפוך את האתר לבית וירטואלי עבור כל גולש וגולש, צריך מאד להתקמצן בכמות הפרסומות. אף אחד לא אוהב שנכנסות לו פרסומות הביתה.

כמו כן, האתר דורש שיפור בידידותיות שלו כלפי גולשים ממוצעים. השפה שהתאימה לגיימר, שמניחה שהקהל הוא קהל טכני, קצת פוגעת בגולשים שאינם טכניים ושעלולים להרתע ממילים כמו "הרשאות", "מייסד" ו"סטטיסטיקה".

נכון לעכשיו, Dex לא יכול באמת להתחרות במערכות בלוגים ייעודיות כמו Blogger או MSN Spaces וזאת משום שהבלוגים לא תומכים בפיצ'רים שכבר הפכו לסטנדרט בעולם הבלוגים, כמו מזיני RSS או Trackbacks. אולם אם יוספו פיצ'רים כאלו בעתיד, הם עשויים לגרום לגולשים שעיקר הפעילות שלהם היא בלוג, לרצות לזנוח את מערכות הבלוגים שלהם ולפתוח בלוג ב- Dex, על מנת להנות מהיתרונות הקהילתיים שלו.

בהמשך - אתר עולמי

הבוקר הושקה הגירסה הישראלית של האתר. אסף ויונתן מתרגשים מאד מההשקה הישראלית אבל עדיין מתיחסים אליה כאל גרסת ניסוי לדבר הגדול באמת - האתר העולמי. הימור שלי– היום ישראל, מחר העולם.

[ל-DEX]