שנה לתופעת המדינה האיסלאמית: איך דאעש יוצר קשר עם הילדים שלכם דרך הפלייסטיישן

כתבה שנייה בסדרת כתבות מיוחדת שבאה לסקור את עלייתו של ארגון המדינה האיסלאמית במדיה הדיגיטאלית במלאת שנה להתפוצצות התופעה בתודעה הציבורית

דאעש
דאעש | צילום: צילום מסך -
Mertkan G
Mertkan G | צילום: יוטיוב - צילום מסך

לפני כשבועיים נער כבן 14 נשפט בוינה, אוסטריה לשנתיים מאסר באשמת השתייכות לארגון טרור. הנער ממוצא טורקי, Mertkan G שמו, הודה באשמה על חלקו בקנוניית טרור, שכל כולה לקחה חלק על גבי קונסולת הפלייסטיישן שלו. הילד נעצר בסוף אוקטובר 2014, עת ביקש לרכוש חומרים שנועדו להרכבת פצצות ביתיות. במהלך חקירת המשטרה שהובילה למעצרו, נמצאו על גבי קונסולת המשחק שלו תרשימים והוראות הכנה לבניית פצצות, כמו גם רשומות המעידות על התכתבויות ארוכות שנעשו בין הילד לבין ארגון המדינה האיסלאמית. מאוחר יותר התברר כי מגייסים של ארגון הטרור יצרו קשר עם הילד דרך שרתי המשחק האהוב עליו ומכאן למעשה החל תהליך הגיוס וההפעלה - שכאמור, כמעט והתסיים באסון. הדיווחים בתקשורת המקומית שם סיפרו על כך שהוצע לילד סכום של כ- $25,000 עבור התגייסותו וכי הוא הילד השלישי במדינה שידוע לשלטונות כי גוייס בדרך זו.

 

רוצים לקבל את כל חדשות הדיגיטל והדברים הכי ויראליים ברשת? עשו לנו לייק בפייסבוק

 

בראשית יולי 2014 שיחרר ארגון דאעש סרט בשם Flames of war והוא שונה בתכליתו מהסרטים הקודמים ששוחררו על ידו. הסרט היה לראשון מסוגו אשר כוון בצורה חד משמעית לקהל יעד מערבי, כשהוא מתורגם במלואו לשפה האנגלית ומציג דמות של לוחם דובר אנגלית רהוטה - בדומה לג'יהדי ג'ון. ביחס לכמות הזוועות, הסרט מעט מעודן יותר מקודמיו ובדעא"ש דואגים לראשונה לטשטש חלק מהזוועות, כיאה לסרט שמוכוון לקהל מערבי. גם קטעי הלחימה בסרט הזה מלוטשים יותר,  כשהם מתקשרים בצורה ישירה עם סדרת משחקי המחשב הפופולארית Call Of Duty.

 

ההשוואה של המציאות למשחק מחשב כמו גם סרטים תודעתיים, מייצרת אצל צעירי המערב את התפיסה, שלקום וללכת ולהילחם בסוריה זה "קל כמו לצאת לחופשה לדיסנילנד" ובדאע"ש מבינים את הקונוטציה הזו היטב. באמצע ספטמבר 2014 משחרר הארגון פרומו שמדמה את המשחק GTA V בשם "Grand Theft Auto: Salil al-Sawarem" (צלילי החרבות). הקטעים המוצגים בסרטון לקוחים מגרסת הסיפור של המשחק המקורי ומגרסת ה- online שלו. ועל פי הטקסט המלווה את הסרטון, הארגון מכריז שלוחמיו עושים "בשדה הקרב" את אותם הדברים בדיוק שבני הנוער המשחקים בו באינטרנט - עושים במשחק. הסרטון מציג לוחמים ג׳יהדיסטים שצועקים אללה הוא אכבר בזמן שהם תוקפים את ארצות הברית. לפי מחלקת המדיה של דאע"ש מטרת הקדימון הינה לעודד את רוחם של הלוחמים הג׳יהדיסטים הפוטנציאלים וללמד ילדים כיצד להילחם במערב וכיצד להטיל מורא בלבבות אלו שמתנגדים למדינה האסלאמית. התקשורת המצרית טענה בזמנו, שהמשחק וקטע הווידאו נועדו "להעלות את המורל של המוג'אהדין, להכשיר ילדים ובני נוער צעירים כדי להילחם במערב, ולזרוע טרור בלבם של אויביה של המדינה".

 

 

המשחק GTA / Grand Theft Auto V מכר ,מאז שוחרר ב2013, עותקים בשווי של יותר מ-2 מיליארד דולר. סדרת משחקי Call Of Duty מכרה עשרות מליוני יחידיות כשאחד המשחקים האחרונים שיצאו ממנה Black Ops II, הכניס יותר ממיליארד דולרים רק ב-15 הימים הראשונים לצאתו. שתי הסדרות הללו מתרחשות בעולם משחקי פתוח ובו לשחקן יש חופש תנועה במרחב. בעוד ב-GTA מדובר על סוחר סמים שיוצא למשימות אלימות, הרי שב-Call Of Duty מדובר כבר על גרסא מתקדמת ביותר של סימולטור לחימה אישי עם מפות הניתנות לתכנון, פעולות מתוכננות עם עשרות "לוחמים" חיים ועוד. לשני המשחקים הללו עשרות מליוני משתמשים מדי יום - מרביתם ילדים, אשר משתמשים במשחקים הללו ללא כל השגחה מצד הוריהם, שכלל לא מבינים את היכולות הגלומות במשחקים ובקונסולת המשחק התמימה הממוקמת בסלון ביתם.

 

מעבר לאופציית המשחק הרגיל של שחקן מול מה שמכונה" המחשב", המשחקים הללו מציעים אטרקציה יחודית בדמות משחקי הרשת - והיא זו שעדיין ממליכה אותם כשוברי קופות בתחום ה"גיימינג" אפילו בעידן שבו הפיראטיות שולטת ביד רמה. מדובר למעשה על משחקי רשת המוניים, בהם המשתתפים משחקים בתוך קהילות אונליין אשר נפגשות לאירועים וירטואלי מבצעיים, וגם משחקים האחד מול השני בשגרה. אין מדובר בהכרח על משחק מול חברים, כי אם על משחק מול קהילות ופורומים המונים אלפי אנשים מרחבי העולם, אשר מעולם לא נפגשו זה עם זה כאשר משחקי הרשת הללו זמינים גם למשתמשי המחשב האישי וגם למשתמשי קונסולות המשחק (PS,XBOX וכו'). כדי לתקשר האחד עם השני ולתאם "מתקפות" וארועי גיימינג, השחקנים במשחקי הרשת מתקשרים באחת משלוש האופציות המגיעות עם כל משחק: צ'טים חיים תוך כדי משחק (וגם בפורומים), שיחות קול המתבצעות דרך שרתי המשחק ובחלק מהמקרים - גם שיחות וידאו.

אותה יכולת התקשורת הפנים משחקית הגבוהה הזו (אשר נועדה להעניק לשחקן נוחות,גיוון ולהפיג את בדידותו) מהווה למעשה כר נוח לקיום תשתית גיוס ואימון רחבת היקף של ארגוני טרור - כל זאת כאמור מתחת לאפם של ארגוני הביטחון. ארגון המדינה האיסלאמית הבין זאת בשלב די מוקדם ובעוד ארגוני הביון במדינות המערב מתמודדות עם הצרת צעדיהם בשם חופש הדיבור והזכות לפרטיות בעידן שלאחר סנואדן - בדאעש לא מבזבזים רגע ופונים ישירות לילדינו בחסות אותם חוקים ליברלים.

 

דאעש ומשחקי המחשב
דאעש ומשחקי המחשב | צילום: צילום מסך יו טיוב

במהלך השנה האחרונה, העיתונות העולמית פרסמה ראיות לשימוש בקהילת הגיימרים והמשחקים המקוונים (בפרט COD ו- GTA) למטרת יצירת מגע, להכשיר לבבות ולפתות צעירים לרעיון הג'יהאד והלחימה. התופעה הפכה מוחשית כאשר נחשף על ידי התקשורת ה"היפסטר הג'יהאדיסט הראשון"; צעיר מצרי בשם אסלאם יאקן, רוצח המתהדר בראשים ערופים. נראה כי תספורת האפרו המתולתלת שלו, המשקפיים העבים והמרובעים והמראה 'הקולי' ענו על הציפיות המערביות בדימוי 'המגניב', ועד מהרה צצו ברשת תמונותיו, ההופכות אותו לגיבור תרבות "היפסטרי" שלצעירי המערב קל להזדהות עמו.

 

באנגליה קיימו ארגונים מוסלמים סוניים, במהלך השנתיים האחרונות, ערבי "החזרה בתשובה" לצעירים, המכונים Call of Duty: Rise of the Ummah. ערבים אלו לוו בסרטונים ובמודעות מבוססות גרפיקה, הלקוחה בצורה ישירה ממשפחת סדרת המשחקים המצליחה. חלק מאותם ארגונים משמשים כיום כנציגיו הבולטים של הארגון במאבק ללגיטימציה שלו במדיה הבריטית.

 

דאעש
דאעש | צילום: צילום מסך -

עוד התפרסם שם בחודש יוני 2014, כי אב טען ששני בניו הצעירים, בני ה-17 וה-18, פותו וגוייסו ללחימה בסוריה בשורות המדינה האסלאמית, לאחר שקיבלו במתנה עותקים של המשחק הפופולארי Call Of Duty: Ghosts.

בחודש אוקטובר 2014 פנה צעיר סקוטי למשטרה, לאחר שלטענתו, בעת ששיחק בגרסת האונליין של Call Of Duty: Ghosts במכשיר ה-Xbox שברשותו, פנה אליו גורם עלום וביקש ממנו לתרום כסף או להצטרף ללוחמי המדינה האסלאמית.

 

באוסטרליה, המשטרה הפדראלית עצרה חשודים בהשתייכות לאלקעידה והחרימה מכשירי פלייסטיישן 3. בדוגמה אחרת, אזרח בריטי שהצטרף לקיצונים האסלאמיים התראיין לתקשורת, באומרו שהלחימה ומשימות הטרור שלו הן טובות "וכיפיות" יותר מאשר המשחק Call of Duty.

 

דאעש ומשחקי המחשב
דאעש ומשחקי המחשב | צילום: צילום מסך יו טיוב

הקשר בין עולם הגיימינג לארגון המדינה האיסלאמית הוא בלתי ניתן להכחשה. כפי שנכתב בכתבה הראשונה בסדרה, הקשר הזה החל עוד בשפה הויזואלית של הסרטונים שיצאו מהארגון שדיברו אל גיימרים צעירים והשתמשו במוטיבים ויזואלים מעולמם. בחודשים האחרונים, בעקבות חשיפות סנואדן, הודו ארגוני הביון המובילים בעולם, ביניהם ה- NSA וארגון הביון הבריטי ה- GHCQ, כי חדרו במהלך השנים האחרונות לשרתים ולקהילות המשחקים המקוונים והם עוקבים אחר הנעשה, אחר המשתמשים וכוונותיהם.

 

היקף השימוש של ארגון המדינה האיסלאמית בעולם הגיימינג עדיין לא נחקר לעומק ולמרות שנעשו נסיונות בעבר, על ידי ארגוני טרור אחרים, להשתמש בקהילת הגיימרים ככיסוי לפעולותיהם ולהתקשרות פנים ארגונית, הרי שאף ארגון לא השכיל לנצל את הפריצות של העולם הזה כמותם.

 

דאעש
דאעש | צילום: צילום מסך -

לחצו כאן לקריאת הכתבה הראשונה בסדרה: "סרטים, תעמולה ודמוגרפיה - שנה לתופעת המדינה האיסלאמית"