שנה לתופעת המדינה האיסלאמית: סרטים, תעמולה ודמוגרפיה

כתבה ראשונה בסדרת כתבות מיוחדת שבאה לסקור את עלייתו של ארגון המדינה האיסלאמית במדיה הדיגיטאלית במלאת שנה להתפוצצות התופעה בתודעה הציבורית

דאעש ומשחקי המחשב
דאעש ומשחקי המחשב | צילום: צילום מסך יו טיוב
לוחם ארגון דאעש בעיר ראקה שבסוריה
לוחם ארגון דאעש בעיר ראקה שבסוריה | צילום: רויטרס

הכל התחיל לפני מעט יותר משנה. זה לא שהם לא היום שם קודם וניסו, נהפוך הוא, פשוט בפעם הזו זה עבד להם. במשך כמעט שנתיים טרם נצרב ארגון המדינה האיסלאמית בתודעה העולמית, נעשו מאמצים נואשים על ידי הנהגתו ללכוד את תשומת ליבה של המדיה העולמית, ועדיין- רק בסוף מאי 2014 זה החל לקרות.

 

רוצים לקבל את כל חדשות הדיגיטל והדברים הכי ויראליים ברשת? עשו לנו לייק בפייסבוק

 

אם בעבר התקדמותם של צבאות כובשים לוותה בקריאות קרב וצלילי הלמות תופי המלחמה המהדהדים לאורכו של שדה הקרב, הרי שעם החידושים, הטכנולוגיה והאבולוציה הדיגיטלית ניתן לומר בבטחה שהזמנים הללו עברו חלפו להם. את קריאות המלחמה החליפו שורות הסטאטוס והפיד ברשתות החברתיות, והלמות תופי המלחמה נשמעות היטב מכיס מכנסי הג'ינס דרך הטלפון הסלולארי כל זאת בנוחיותו של סלון ביתך.

 

השבוי האמריקני פיטר אדוארד קאסיג בידי דאעש
השבוי האמריקני פיטר אדוארד קאסיג בידי דאעש | צילום: צילום מסך

התעמולה ככלי בשירות ארגון המדינה האסלאמית

בעוד אל קעידה היה ארגון הטרור הראשון שהשתמש בהצלחה ברשת( בעיקר כאמצעי תקשורת נרחב לטובת ביצוע משימות), הרי שהטקטיקות המופעלות ע"י דאע"ש ברשתות החברתיות הן חסרות תקדים בהיקפן וברמת התחכום שלהם בהיסטוריה של תנועות הג'יהאד בעידן הטכנולוגי המודרני. איך הצליח דאע"ש ,איפה שרבים אחרים ניסו וכשלו לפניו? מה הם הבינו שאחרים לפניהם לא? ובכן התשובות לשאלות אלו אולי מורכבות אמנם זו לא הפעם הראשונה שבה רשתות חברתיות שימשו ככלי לקמפיינים עממיים וירטואליים, בהם קולותיהם של המונים התגבשו לפעולה משותפת.

 

בראי ההיסטוריה, התעמולה כצורת תקשורת להפצת רעיונות בקרב ציבור רחב, במטרה להשפיע על התנהגותו או עמדותיו - קיימת מאות ואלפי שנים. מנגנון מרכזי בתעמולה מבוסס על שימוש בריבוי וחזרה של המסרים המועברים, וזאת על מנת להעצים את חשיפת הפרט אליהם תוך ניצול החשיבה הלא-מודעת של הפרט. עוצמתה של התעמולה בשתי המדינות הטוטליטריות הגדולות של המאה ה-20 - ברית המועצות וגרמניה הנאצית, מוכרת היטב. המניע האידיאולוגי התחבר לצורך ליצור בקרב אומות אלו תחושת קולקטיב רעיוני-המוני-מלכד-חובק כל. התעמולה כללה שימוש באמצעים טכנולוגיים חדישים לזמנם - הרדיו והקולנוע, כמו גם בעצרות המונים, בדגלים ובסמלים, ליצירת שפה חזותית ורעיונית ייחודית, שמטרתה השלטת אורח המחשבה הרצוי על כל הכפופים וההולכים אחרי המשטרים בכל היבט של חייהם.

 

אך כפי שייטען בהמשך, דאע"ש בנה מסע תעמולה מקוון, רב השפעה, מתוחכם ,מגוון ומתוזמן היטב שמתבסס ומקיף את כל האספקטים של עולם הסייבר והרשתות החברתיות השונות (youtube, facebook ,twitter ,whatsupוכו' לטובת קידום והפצת מותג הג'יהאד שלו על פני כל הגלובוס).

 

שפה ויזואלית : מיתוג ומדיה בעידן הרשתות החברתיות

כאמור, דאעש לא היו הראשונים שניסו, אם כך מדוע הם הצליחו ביכן שאחרים כשלו? ככול הנראה ההבדל הזה נובע מסיבה עיקרית אחת - מיתוג.

בדאע"ש מבינים מוקדם מאוד (תהליך שמתחיל לפחות שנתיים בטרם ההכרזה הרשמית על ייסוד ה ח'ליפות ביוני 2014) מי קהל היעד שלהם. הם כנים מאוד לגבי הכוונות שלהם כארגון, ובסרטון הראשון באורך מלא שהם מעלים לאינטרנט "Clanging of the Swords" (הראשון מתוך ארבע בסדרה), עוד בראשית קיץ 2012, הם מציגים מניפסט ויזואלי רצחני מדמם שחציו אלים ,ברוטאלי וכנה וחציו תכנים משיחיים. בסרטון הזה מוצגים מסעות ירי קטלני ורצחני שאמורים כביכול להיות מכוונים כנגד נציגי השלטון בעירק וניתן רקע פוליטי גלובאלי, אודות התמורות בעולם הערבי, כמו גם דבר מנהיגם אל בגדאדי.

למרות שימוש בגרפיקה מתקדמת ובאנימציה, הסרטון הזה עשוי ברמה אחת מעל מה שמוגדר כחובבני ונראה כאילו והוא מיועד עבור אוכלוסיה ערבית מקומית (אין תרגום/דיבוב, נושאים רלוונטים, פוליטיקה פנימית וכו..) ומטרתו בעיקר אחת- הכרזה על הארגון ועל כך שגדל הג'יהאד הורם על ידם (מטאפורית- ופיזית). הפרט העיקרי בו- היא סצינה קצרה בה מורכבת מצלמה על נק"ל בעוד החייל שמחזיק את הנשק"ל יורב לעבר רכב שמגיח מולו , בסדרת שוטים שנראית כאילו ונלקחה הישר מתוך משחק מחשב (FPS Shooter ) ממשפחת GTA/COD .

 

 

הסרטון השני בסדרה שיוצא בסמוך עשוי באותם הסטנדרטים שקבע הראשון ומרחיב אודות האידיאולוגיה שמאחורי התנועה. לראשונה (בפתיחת הסרט) מונף במקביל לדגל ה אל ראיה השחור גם הדגל האדום. על פי מיטב המסורת ההוליוודית , סרט ההמשך מקבל כותרת משנה: Clanging of the Swords (2): The Raid וכשמו כן הוא.. הסרט מתאר פשיטה משלב ההכנות ועד לסיומה גם כאן ישנם שוטים שלמים שמתכתבים בצורה ישירה עם עולם משחקי המחשב בדגש על משפחת GTA/COD.הסרט מפתיע בכנות שלו- ומראה לצופה שגם בקרב הארגון ישנם חללים, אך מותם לא היה לשווא..וכך השוט האחרון מסתיים עם עם ויז'ואל סימבולי אפוקאליפטי דתי . שאינו משתמש ברמיזה אלא פשוט מניח את הקלפים על השולחן: בין האדמה לשמיים חמישה חיילים פוסעים ברקע אל עבר האופק כשבמרכז הפריים עומדים ארבע דגלים שחורים ובמרכז דגל אדום כשדמות של חייל נוסף משתהה מאחור ליד הדגלים. האימאג' שנבנה - אינו משאיר ספק . במאי הסרט מסיים באימאג' של אחרית הימים המוסלמית...בואו של המאהדי (המשיח המוסלמי) עם כיתוב השנה לפי לוח ההיג'רה המוסלמי. כלומר עוד בשנת 2012...כשמלחמת האזרחים הסורית בשיאה, בדאע"ש מכריזים רשמית את מה שרק נרמז בסרט הקודם- הרגע הגיע, זוהי אחרית הימים לפי הסונה.

 

דאעש ומשחקי המחשב
דאעש ומשחקי המחשב | צילום: צילום מסך יו טיוב

אומנות הדימום: קהל יעד מערבי ו-GTA

סדרת הסרטים הזו מגיעה לסופה בתחילת אפריל 2014 עת יציאתו לאויר של החלק הרביעי " Clanging of the Swords IV הסרט הזה, בשל יותר מקודמיו. הוא הרבה יותר מרשים מבחינה טכנית , רעיונית וויז'ואלית. הפעם בדאעש השכילו לייצר סרט מדוייק שמכמת בתוכו את כל החלקים המעניינים בשלושת הסרטים הקודמים. ולמרות כל זאת ,השכלול הטכני מתגמד לעומת הבשלות הרעיונית שצצה בסרט הזה , ביחס לקודמים .

קהל היעד מפסיק להיות ערבי מקומי -והסרט כעת מתורגם במלואו לאנגלית . הגיבורים כמעט ואינם רעולי פנים ואת מקומם של אנשי המדבריות האנונימיים תופסים צעירים מרחבי העולם בעלי לאומים שונים. הסרט נפתח בשוט אווירי (צולם באמצעות drone חובבני ) וסקירה של השינויים והתמורות במאבק- קרי הנצחונות של הארגון (כולל מונטאז' של מצעדי נצחון ברחובות הערים). מיד לאחר מכן, אנו מקבלים את פניהם של הלוחמים החדשים , בטקס מיוחד בו בם קורעים ושורפים את הדרכונים הישנים שלהם בעודם מקבלים את מרות דא"עש. הסצינה ממשיכה את הקו שהתחילו עימו בסרט הקודם ונותנת פנים אנושיות ללוחם הממוצע. הפעם- בפנים גלויות . דעא"ש ממשיך בקו הרומנטיזתיה של הג'יהד והטקס מציג לוחמים צעירים (ראשית שנות העשרים לחייהם) מקוסבו, צ'צנייה והאמירויות ,חדורי מוטיבציה, שמודיעים כי הם וויתרו על חיי הנוחות לטובת קיום מצוות הג'יהאד לטובת הקמת המדינה האיסלאמית בשאם ובעיראק. מהר מאוד התמונות האלו מתחלפות בזוועות שהורגלנו מהסרטים הקודמים- והפעם הסרט לא מבזבז זמן וארבע וחצי דקות מהפתיחה אנחנו נמצאים במסע רציחות מטורף בהשראת המשחק GTA IV.

 

בניגוד לפעמים הקודמות, הפעם הצילום אפקטיבי ויציב יותר, נוספו אפקטים של סאונד , הקטע עצמו ארוך יותר, מופרע יותר וחסר רחמים בצורה חסרת רסן. וההמשך- מופרע לא פחות.הסרט מתעלה על עצמו בכל רגע מחדש מבחינת רף הזוועות שהוא מציג, אבל הפעם ניכרת קפיצת המדרגה בתחכום של חיילי דאע"ש. צלפים, מטענים, RPG, מקלעים, שיטות הלחימה מגוונות מאי פעם. החידוש הנוסף הוא שהקורבנות מקבלים פרצוף- והפעם מדובר בקפיצת מדרגה בתעוזה והארגון מתעד הוצאות להורג מאולתרות של קצינים בכירים בסוריה ובעיראק. השעה המדממת הזו מגיע לידי סיום בפסוק קצר ובאימאג' אפוקליפטי נוסף שהפעם לא מתיר ספק בכוונות הארגון "...והלהבה הוצתה לה בעיראק . חום הלהבה ורצון האל יתגברו עד שישרפו את נושאי הצלב בדאביק ..." והסרט נחתם בדמותו של המאהדי עם הדגל הג'יהאד ..ממשיך במסעו.

 

דאעש ומשחקי המחשב
דאעש ומשחקי המחשב | צילום: צילום מסך יו טיוב

דמוגרפיה וויראליות

מה שהופך את הסרט הזה ליוצא דופן הוא השינוי בקהל היעד הדמוגראפי. לראשונה הארגון מצהיר בראש גאה על כוונות גלובאליות. הוא אינו פונה לערבים בסוריה ובעיראק- כי אם למוסלמים ברחבי העולם. זו קריאה לדגל המרי, קריאה למהפכה המוסלמית העולמית- לכינונה מחדש של הח'ליפות האיסלאמית העתיקה. בניגוד לשלושת הסרטים האחרים שלא הצליחו ליצור את באזז הרצוי..הפעם משהו אחר קורה. הטבח הרנדומאלי בהשראת משחק ה GTA הופך להיות ויראלי. מליוני צפיות ברחבי העולם. לייקים, שיתופים בפייסבוק, טוויטר,יוטיוב, וואטסאפ, מיילים, אתרי חדשות, אתרי סנאף, פורומים של גיימרים....כחודש לאחר צאתו הסרטון מתפוצץ לבלוגוספירה . הפעם האירגון הצליח. העובדה כי הסרט תורגם לאנגלית והיה נגיש ומובן לכלל בכפר הגלובאלי, כמו גם רמת התעוזה והשפה בה הוא דיבר שהוצגה בו מהווים את פריצת הדרך ברשת החברתית אליה ייחל הארגון ובין רגע כל הזרקורים הופנו אליו.