למה לא כדאי לכם לצלם את הילדים שלכם?

אנחנו כל כך להוטים לצלם כדי לשמר את הרגע, אבל האם באמת בדרך זו נזכור אותו אחר כך טוב יותר? מחקרים מוכיחים כי התיעוד האובססיבי פוגע ביכולת שלנו לזכור את מה שבעצם רצינו לשמור

קואלה מסתכלת למצלמה בגן חיות בסידני, אוסטרליה
קואלה מסתכלת למצלמה בגן חיות בסידני, אוסטרליה | צילום: רויטרס

ניסיתם פעם לספור את כמות הצילומים שצילמתם את ילדיכם? האם אי-פעם מיינתם את כולן? ומתי הפעם האחרונה שהחזקתם אלבום תמונות ביד? מחקרים חדשים מראים שהתיעוד האובססיבי פוגע ביכולת שלנו לזכור, את מה שרצינו לשמור.

 

רוצים לקבל את כל חדשות הדיגיטל והדברים הכי ויראליים ברשת? עשו לנו לייק בפייסבוק

"על פי מחקרים עדכניים, דווקא העובדה שאנחנו מצלמים, גורמת לנו לקלוט ולזכור פחות טוב את מושא הצילום",  כך אומר פרופ אלי וקיל, ראש המעבדה לזיכרון במרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן.

 

ניסוי שנערך באוניברסיטת פיירפילד שבמדינת קונטיקט בארה"ב בחן את העניין. במסגרת הניסוי שנערך במוזיאון האומנות של קונטיקט נבדקו שתי קבוצות תלמידים. על הקבוצה הראשונה הוטלה המשימה של צילום כל האובייקטים בחדר, ועל השנייה הוטלה המשימה לזכור ללא שום עזר חיצוני את אותם אובייקטים בחדר. למחרת נתבקשו משתתפים משתי הקבוצות לענות על שאלון זכרון קצר ובמסגרתו נראה יתרון משמעותי לחברי הקבוצה השנייה בכל מה שקשור לזכרון פרטים מתוך החדר.

 

"הסיבה שהצילום פוגע בזיכרון", המשיך פרופ' וקיל, "נובעת מכך שההתעסקות בתהליך הצילום, בפוקוס וכיוון המצלמה גוזלת מאיתנו משאבי עיבוד ולכן אנו מעבדים פחות טוב את מה שאנחנו בעצם מצלמים. הסיבה נוספת טמונה בעצם הידיעה שאנחנו לא צריכים להתאמץ ולזכור פרטים יותר, מכיוון שאלו מאוכסנים אצלנו במחשב. המצלמה גורמת לכך שהזכרון לא משאיר עקבות זכרון עמוקים מספיק, וכפועל יוצא מכך- נשכח מהר יותר".


לכתבות נוספות שאולי יעניינו אתכם:
תיעוד נדיר: רגעי ההתרסקות של טיל החלל
הכירו את הסמארטפון החדש של גוגל: המכשיר שלא תצטרכו להחליף אף פעם

מדענים ברחבי העולם מנסים לחקור ולטפל בבעיה הזו. אחד מהם הוא דוקטור קהל גארין, חוקר מחשוב מאוניברסיטת דאבלין סיטי שבאירלנד. ד"ר גארין, החל בפרויקט תיעוד של חייו, במהלכו צילם בשמונה השנים האחרונות יותר מ-15 מליון תמונות. במעבדה שלו הוא שוקד על פיתוח אלגוריתם שיעזור לסנן את כל המידע הזה בזמן אמיתי. בינתיים המחקר שלו הניב הצלחה מסויימת וקהל חוזה שימוש,בעתיד הלא רחוק, בשתלים קיברנטים שמטרתם עיבוד המידע שאנו צורכים מדי יום דרך החושים שלנו אל תוך התקן זיכרון חיצוני שידע למיין ולסנן הכל בצורה אוטומטית.