הגוגל תמיד קובע? על הסיוטים שעלול לסדר לכם מנוע החיפוש

החיים והמוות ביד האוטו-קומפליט: לפעמים התוצאות הראשונות שמופיעות בהקלדת שמך בגוגל עלולות להשפיע על חייך ופרנסתך - גם אם הקשר למציאות קלוש במיוחד. יש גם פתרונות: חברות לניהול מוניטין ברשת, דרכים להערים על האלגוריתם של חברת הענק, לפעמים אפשר לתבוע, ולעתים נדירות אפילו לנצח

סייבר
סייבר | צילום: רויטרס (אילוסטרציה)

לצחי רוזנטל אין גלימה או משקפי רנטגן, אבל במונחים של ימינו הוא בהחלט יכול להיחשב כגיבור על: צחי רוזנטל, צעיר מראשון לציון, ניצח את גוגל.

 

(12:44 דקות)

 

העסק של רוזנטל סבל מקשיים, כאשר הצעיר גילה שהקלדת שמו בגוגל מזמנת - מעשה ידי האוטו-קומפליט, שירות ההשלמה האוטומטית - מחמאות מפוקפקות מאוד כמו "נוכל" ו"שקרן". הוא הלך לבית משפט, כש"הידיים והרגליים רעדו, חששתי שאאבד את הכל". לאחר שבשלבים המוקדמים של המשפט נראה כי ידה של ענקית מנועי החיפוש על העליונה, הוא נקט בצעד קיצוני, שכלל הדגמה חיה בפני השופטת על מה עלול להיגרם לה - ובסופו של דבר זכה.

 

אבל לא אצל כולם יש סוף הוליוודי כמוהו. תשאלו את אודליה כרמון, פסיכותרפיסטית המטפלת בנפגעות עבירה מינית, סופרת שפרסמה מאמרים רבים בעיתונות. כולם מכירים אותה כ"א'" מפרשת הנשיא משה קצב, וכך גם הרשת - כולל הפניה לסרטונים בהם מושתל ראשה על דמויות מעולמות הפורנוגרפיה. כרמון אמנם רואה את משרדי גוגל מביתה, אבל בגוגל לא רואים את הנזקים שנגרמים לה - וכך היא נאלצת לסור למשרדי חברה לניהול מוניטין ברשת, שם מבהירים לה שתיקון נזקים בסדר גודל שכזה יעלה לה לפחות 30 אלף שקלים.

 

לאחרונה פסק בית המשפט העליון של האיחוד האירופי כי על גוגל להסיר פרטים מביכים מהרשת לבקשת הציבור, אבל הפסיקה תופסת בינתיים רק לגבי אזרחי האיחוד. עד שהנושא ייפתר, אומר העיתונאי ג'וני זילבר מ"הארץ", נמשיך לשחק עם גוגל חתול ועכבר. "ככל שהאלגוריתמים משתכללים ומצמצמים טעויות", הוא מסביר, "גם המניפולציות שעושים עליו מתוחכמות יותר".