בעקבות צניחת מניית פייסבוק: צוקרברג הפסיד 29 מיליארד דולר

לאחר שמניית החברה צנחה ב-26.4% ביום מסחר אחד, מנכ"ל "מטה", שמחזיקה ברשת החברתית, הפסיד מהונו האישי סכום ששווה ערך לתוצר הגולמי השנתי של מדינת אסטוניה. במקביל, החברה עצמה הפסידה כ-230 מיליארד דולרים

מארק צוקרברג בכנס של פייסבוק
מארק צוקרברג בכנס של פייסבוק | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

מנכ"ל חברת "מטה", שמחזיקה ברשת החברתית פייסבוק, מארק צוקרברג, הפסיד מהונו האישי 29 מיליארד דולרים בעקבות צניחתה אתמול (חמישי) של מניית החברה ב-26.4% בתוך יום מסחר אחד. הסכום שווה ערך לתוצר הגולמי השנתי של מדינת אסטוניה. במקביל, החברה שבבעלותו הפסידה כ-230 מיליארד דולרים.

הצניחה בשווי מניית "מטה" הגיעה, לאחר שהחברה הודיעה לראשונה מאז שנוסדה ב-2004 כי מספר המשתמשים ברשת החברתית קטן, אל מול הרשתות החברתיות החברתיות כמו יוטיוב וטיקטוק. על כן, בניסיון להרגיע את השוק, החברה הבטיחה להשיק עוד השנה קסדה של מציאות רבודה, ופיתוחים טכנולוגיים שונים.

פייסבוק
פייסבוק | צילום: רויטרס

באוקטובר האחרון הכריז צוקרברג כנס מיוחד ש על שמה החדש של החברה: Meta. "מעכשיו נהיה קודם מטא, ולא פייסבוק. אנחנו רוצים שמטא יהיה העתיד שלנו, אנחנו רוצים לשנות את העולם. אני גאה במה שיצרנו".

זאת, ברקע החשיפות הלא מחמיאות שפורסמו כמה שבועות קודם לכן על החברה. מספר כלי תקשורת בין לאומיים פרסמו מסמכים המעידים כי גורמים בחברת פייסבוק לא התנהלו כראוי במקרים שונים בהם נדרשה התערבותם כדי להפסיק שיח אלים, מסית, נצלני ופוגעני ברשתות החברתיות.

מטה, פייסבוק
מטה, פייסבוק | צילום: שאטרסטוק

אחת הדוגמאות המבואות היא האיום של ענקית הטכנלוגיה "אפל", להוריד את האפליקציות של פייסבוק ואינסטגרם, מחנות האפליקציות שלה בטענה שהרשתות החברתיות שימשו ככלי לסחר בנשים מאסיה ואפריקה כדי שאלו יהיו עוזרות בית במזרח התיכון.

הנשים העידו בתחקירים שנעשו כי הן הורעבו, הוכו, ננעלו בבתים ולא קיבלו תשלום. על פי המסמכים, פייסבוק הודתה כי לא הטיפול בבעיה זו לא מוצה. למעשה, עד היום ניתן למצוא את אותן עוזרות בחיפוש פשוט בפייסבוק.

דוגמה אחרת מראה כי למחרת המהומות בגבעת הקפיטול, ניתחה החברה את השיח שהתנהל ברשתות. מן הנתונים עלה כי ביום זה נפתחו ברשת פי שבע יותר תלונות על שיח מסית מאשר ביום רגיל. אף על פי כן, התוכנה שהייתה אמורה להתמודד עם פוסטים מעוררי שיח אלים, מסית או פוגעני, שהייתה קיימת בחברה כבר משנת 2020, הורדה באותו היום לצורכי תחזוקה ושדרוג.