לקראת שביתה? ברקע המחאות - "דיון חירום" לילי בהסתדרות

יו"ר ההסתדרות מכנס ישיבת חירום על רקע החרפת המחאה והמשך החקיקה. בסביבתו אמרו כי הוא צפוי להציב אולטימטום לראש הממשלה נתניהו שלפיו עליו לדחות את החקיקה או להגיע להסכמות עם האופוזיציה. גורם המעורב בשיחות מעריך: "החלטה תתקבל עד מחר אחר הצהריים"

זמן צפייה: 02:20

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כינס הערב (שבת) באופן חריג "ישיבת חירום" בלשכתו, על רקע החרפת המחאה נגד המהפכה המשפטית והמשך החקיקה. בסביבתו של יו"ר ההסתדרות החריפו את הטון וכבר לא שוללים השבתה של המשק. ההערכה היא שבתום ישיבת החירום הוא ידרוש מנתניהו להגיע להסכמה עם האופוזיציה - או לדחות את החקיקה.

גורמים בסביבתו הסבירו שלא ניתן להתעלם מעוצמת המחאה ומהסכנה לבטחון המדינה. בר-דוד, יצוין, מתואם עם נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, וייתכן שיחבור לשביתה משותפת עם ראשי המשק וההייטקיסטים.

גורם המעורב בשיחות מעריך שבר-דוד לא יקבל הלילה החלטה על השבתת המשק, אבל גם לא יסיר את האופציה הזו מהשולחן. בהסתדרות ימשיכו בניסיון תיווך בין הצדדים עד מחר אחר הצהריים - לפני קבלת ההחלטה הסופית.

מפגינים בקפלן
מפגינים בקפלן | צילום: רויטרס
אנשי ''אחים לנשק'' במסיבת העיתונאים
אנשי ''אחים לנשק'' במסיבת העיתונאים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הדיון שמכנס בר-דוד מגיע על רקע החרפת מחאת אנשי המילואים, שהודיעו כי כ-10,000 משרתי מילואים לא יתייצבו, אם החוק לביטול עילת הסבירות יעבור. בתוך כך, מחר צפויים להיפגש הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הערכת הרמטכ"ל, קיים חשש שתוך 48 שעות תיפגע כשירות צה"ל.

אייל נווה, מראשי מחאת "אחים לנשק", אמר: "היום כולנו מייצגים כ-10,000 חיילי מילואים שאומרים לממשלת ישראל, לראש הממשלה, לשר הביטחון - האחריות לחורבן בית שלישי תהיה עליכם. אנחנו בשטח כבר חודשים ארוכים. לא בבית, לא בעבודה. אלו המילואים הארוכים ביותר והחשובים ביותר שנקראנו אליהם. עשינו הכול - אבל הכול - כדי להגן על המדינה שלנו. על ביטחונה ועל הדמוקרטיה. עשינו הכול כדי לא להגיע לרגע הזה. לא הותרתם לנו ברירה. הבאתם אותנו למקום שבו אנחנו אומרים 'עד כאן'".

סא"ל מ', טייס קרב, אמר: "'צבא העם' יש רק בדמוקרטיה. אם ישראל תהפוך לדיקטטורה - לא נשרת". לדברים הצטרף סא"ל ש', ממערך המבצעים המיוחדים, שאמר: "תצילו את צה"ל, עצרו את הטירוף. ביטול עילת הסבירות הוא שינוי שיטת משטר. זאת זריקת רעל. צה"ל מבוסס על התנדבות וערך הרעות. שינוי שיטת המשטר זאת דריסה. לא יתנדבו כאן יותר".