הכלכלן הבכיר בן ברננקי נגד המהפכה המשפטית: "ייגרם נזק אדיר"

בן ברננקי, לשעבר נגיד הבנק הפדרלי של ארצות הברית, מזהיר כי שינויים מוסדיים פתאומיים יגבירו את חוסר הוודאות והסיכון של משקיעים זרים ויזמים ישרלאים. "ישראל צריכה לבנות קונצנזוס בעניין כל שינוי משמעותי במערכת המשפט". במקביל, סנאטור דמוקרטי יהודי קורא: "לבחון מחדש את היחסים עם ישראל"

זמן צפייה: 03:56

אחד הכלכלנים הבכירים בעולם, חתן פרס נובל לכלכלה בשנה שעברה, ומי שכיהן כנגיד הבנק הפדרלי האמריקני, בן ברננקי, משמיע אזהרה חמורה נגד המהפכה המשפטית, וטוען כי היא תזיק לכלכלה הישראלית. עוד הוא אומר: "ישראל צריכה לבנות קונצנזוס בעניין כל שינוי משמעותי במערכת המשפט".

"ישראל היא משק קטן ופתוח שתלוי במסחר בין לאומי ובהשקעות בינלאומיות לשם צמיחה כלכלית ושגשוג. יגרם נזק אדיר לביטחון של משקיעים זרים, של שותפים למסחר ושל יזמים ישראלים כתוצאה משינויים מוסדיים פתאומיים שיגבירו את חוסר הוודאות, ייצרו סיכונים משפטיים ופוליטיים חדשים ויסכנו את זכויות המיעוטים", אומר ברננקי.

"כדי להבטיח שההצלחה הכלכלית יוצאת הדופן של ישראל תימשך, ישראל צריכה לנוע באיטיות ולבנות קונצנזוס רחב בעניין כל שינוי משמעותי במערכת המשפט או בצורת השלטון שלה", אומר חתן פרס נובל לכלכלה.

בנוסף, הסנאטור הדמוקרטי היהודי בריאן שץ קורא לבחון מחדש את מערכת היחסים של ארה"ב עם ישראל, וטוען כי התמיכה לא מובטחת אם הדמוקרטיה הישראלית נפגעת. "לעולם לא הייתי חרד כל כך לעתידה של ישראל", אמר שץ.

"נתניהו פועל כאילו תמיכת ארה"ב מובטחת לו, והוא יכול לעשות ככל העולה על רוחו בלי 'עונש'. לפגוע בדמוקרטיה וגם בפלסטינים – זה חייב להיפסק. אם ישראל תפסק לחלוק איתנו ערכים ואינטרסים משותפים, נצטרך להעריך מחדש את מערכת היחסים איתה", טוען הסנאטור. בנוסף, 20 חברי קוננגרס יהודיים משגרים מכתב לנתניהו וקוראים: "עצור את החקיקה".

חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי
חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי | צילום: רויטרס

נזכיר כי 92 חברי קונגרס דמוקרטים חתמו על מכתב פתוח המיועד לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בו הם מפצירים בנשיא שלא לאפשר לממשלת ישראל לפגוע במוסדות הדמוקרטיים שלה. "אל תאפשר לממשלה הישראלית לפגוע בדמוקרטיה. השתמש בכל הכלים הדיפלומטים העומדים לרשותך כדי למנוע ממנה לפגוע במוסדות הדמוקרטים במדינה, באופן שיערער את הפוטנציאל לפתרון שתי המדינות לשני העמים", כתבו חברי הקונגרס.

חברי הקונגרס השונים שחתמו על המכתב, אותו הובילה הנציגה בבית הנבחרים מטעם קונטיקט רוזה דלורו, הביעו את דאגתם ה"עמוקה" מהשינויים המתוכננים במערכת המשפט הישראלית, מהמצב הביטחוני ביהודה ושומרון כמו גם מ"האיום בסיפוח חלקי או מלא" של "אזורים ושטחים שעשויים להיות חלק ממדינה פלסטינית עתידית".