המאמץ להקלה ביוקר המחייה: החשמל יעלה, אבל פחות

שר האוצר סמוטריץ' הורה לאנשיו לוותר על גביית מס פחם, כפי שעשתה הממשלה הקודמת, ובכך למתן את הזינוק במחירי החשמל מ-8.2% שתוכננו ל-6%, מהלך שיחסוך כמה עשרות שקלים לחשבון דו-חודשי עבור משפחה בישראל. הכסף לקיום המהלך הזה יוקצה מקרן שאחראית לפצות את האזרחים במקרה של מתקפת טילים, קרן שמופקדים בה 19 מיליארד ש"ח, ולא יופרשו אליה כספי מדינה השנה

זמן צפייה: 01:19

בתום מאמצים רבים שנעשו במשרד האוצר למתן את העלייה במחירי החשמל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה לאנשיו לוותר על המס שגובים על הפחם, ובכך הצליח להוזיל את מחירי החשמל במעט, כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. השר סמוטריץ' בעצם ממשיך עם ההחלטה כפי שהתקבלה גם בקרב הממשלה הקודמת באשר לשנה שעברה.

המשמעות היא שבמקום זינוק של 8.2% בתעריף לצרכנים, כפי שתוכנן תחילה, ניתן יהיה להסתפק ב-6% בלבד. זו אמנם עדיין קפיצה משמעותית והיא השלישית בתוך שנה, אבל ההוזלה בכל זאת תצליח לחסוך כמה עשרות שקלים לחשבון דו-חודשי עבור משפחה ישראלית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

העלות התקציבית של המהלך עד סוף השנה תעמוד על כ-440 מיליון שקלים. הכסף ינותב למעשה מהפרשה שהמדינה אמורה להעביר לקרן מס רכוש, שאחראית לפצות את האזרחים במקרה של מתקפת טילים למשל, כאשר רקטות נופלות על בתים או כלי רכב פרטיים. בקרן קיימים 19 מיליארד שקלים, ולכן לא יפרישו אליה כספים השנה - הכסף ילך להוזלת החשמל. זה צעד ראשון וכנראה לא אחרון כדי להקל על גל ההתייקרויות.