ירידה בצמיחה במשק ובמגזר הפרטי: האטה בכלכלה הישראלית

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים על האטה חריפה בכלכלה הישראלית. לפי הנתונים, ברבעון השני של 2024 עמדה הצמיחה במשק על 1.2% בלבד בחישוב שנתי, והתוצר העסקי המשיך לרדת בעוד 1.9%

זמן צפייה: 01:51

הכלכלה הישראלית בהאטה חריפה: ברבעון השני של 2024 עמדה הצמיחה במשק על 1.2% בלבד בחישוב שנתי, כשמנגד האוכלוסייה עצמה גדלה בכ-2% כל שנה. התוצר העסקי (המשקף את פעילות המגזר הפרטי) המשיך לרדת בעוד 1.9%, וכך גם ייצוא הסחורות צונח ביותר מ-7%. כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המפורסמים היום (ראשון).

רק הצריכה הפרטית מתנהלת במנותק מהפרמטרים הכלכליים האחרים ועולה ב-12% לעומת הרבעון הקודם, כנראה בשל צמצום ההוצאות בחודשים הראשונים של המלחמה (דבר שהשתנה בהדרגה ככל שהתארכה). הנתונים המוצגים מאוד לא מרשימים מבחינתם של מקבלי ההחלטות - ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' - מכיוון שהם מתייחסים לחודשים שישי עד השמיני של המלחמה, שבהם ציפו במשק לראות התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית.

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
סוכנות הדירוג פיץ' | צילום: רויטרס

ביום שלישי חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה כי הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרמה של A+  לרמה של A, וקבעה תחזית שלילית להמשך. החברה ציינה כי בין הסיבות להורדת הדירוג נמצאים סיכונים גיאופוליטיים, מתיחות אזורית, גירעונות עמוקים, פוליטיקה פנימית שבירה והמשך הלחימה ברצועת עזה.

החברה הסבירה כי לדעתה הלחימה ברצועת עזה עשויה להימשך עד שנת 2025, וכי ישנם סיכונים להתרחבות המערכה גם בזירות נוספות. "בנוסף לאובדן האנושי", נכתב, "הלחימה עלולה להביא להוצאות צבאיות נוספות משמעותיות, להרס תשתיות ולפגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית ובהשקעות, שיובילו להרעה נוספת במדדי האשראי של המדינה".

בפיץ' התייחסו ל"גירעונות תקציביים רחבים", והסבירו כי הם צופים שהגרעון יגיע ל-7.8% מהתמ"ג, לאחר שבשנה החולפת הגיע ל-4.1%. נכתב כי "הדבר משקף הוצאות גדולות הקשורות לפעולות צבאיות, הפחתת נזקים כלכליים והוצאות פינוי לתושבי צפון הארץ".