הערב: נתניהו, סמוטריץ' וברקת יפגשו בעניין עליות המחירים

בעקבות ההתייקרות במשק ייפגשו ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה, כדי לדון בצעדים האפשריים שיכולה הממשלה לבצע בנושא כבר במסגרת הזמן הקרוב

ניר ברקת, בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
ניר ברקת, בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 / רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש הערב (שלישי) עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ועם שר הכלכלה ניר ברקת כדי לדון בצעדים דחופים שיכולה הממשלה לבצע לאור ההתייקרות הכללית במשק. כזכור, אחת מהבטחות הבחירות של נתניהו הייתה להקפיא את תשלומי המים החשמל והארנונה, אלא שגם אם יקיים את הבטחה זו היא לא תחול על עליות המחירים שכבר נכנסו לתוקף בתחילת השבוע.

אתמול הודיע בנק ישראל על העלאת הריבית במשק בפעם השביעית ברצף, ב-0.5% - לרמה של 3.75%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2008. ריבית הפריים במשק עולה ל-5.25% לעומת 1.6% באפריל האחרון. המשמעות היא שהתשלומים על משיכות היתר וההחזרים החודשיים של המשכנתאות שוב יתייקרו. בבנק ישראל מיהרו לומר שהתהליך לא צפוי להסתיים בקרוב.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת השבוע, עם תחילתה של שנת 2023 זינקו התעריפים של החשמל, המים, הארנונה והדלק. החשמל עלה בשיעור של 8.2%, תעריף המים ב-3.5%, הארנונה ב-1.4% ולדלק נוספו תשע אגורות לליטר בנזין. יצוין כי מחיר הארנונה עלה בשל העלייה במדד המחירים לצרכן, והדלק השלים עלייה שלישית ברצף.

העלאת המחירים צפויה להוסיף 65 שקלים לחשבון החשמל לחודשיים למשפחה, 10 שקלים לחשבון המים והארנונה וארבעה שקלים נוספים למיכל דלק. החשש העיקרי הוא שעליית המחירים לא תיעצר בזאת והזינוק בחשבונות יוביל לגל התייקרויות, בין היתר בענף המזון, הרהיטים והמוצרים המיובאים.