סמוטריץ': "אחתום על צו שיבטל לשלושה חודשים את המכס על חלב מיובא"

שר האוצר הודיע כי כדי למגר את המחסור בחלב הוא יחתום על צו שיבטל לזמן קצוב המכס בסך 40% המושת על חלב מיובא, ובנוסף ירחיב את מכסת העובדים הזרים - מה שלטענתו "יוזיל בצורה משמעותית את עלותם"

זמן צפייה: 02:04

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (חמישי) כי החליט לחתום על צו שיבטל ל-3 חודשים את 40% המכס המושת על חלב מיובא. סמוטריץ' הסביר כי הוא "עושה זאת בזהירות רבה על מנת למגר את המחסור בחלב במדפים שהאזרחים חווים בשבועות האחרונים".

השר הסביר את המהלך, ואמר שזו הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ולמיגור המחסור בחלב, "המוצא הנמכר בישראל". סמוטריץ' אמר: "זו מציאות שאני לא מוכן לקבל, ודאי לא כשהילדים בחופש בקיץ ולקראת החגים".

"החקלאים הישראלים חשובים לי מאוד ועושים ציונות. הם שומרים על הקרקע ודואגים לביטחון התזונתי. אנחנו מקדמים תמיכה ישירה של מאות מיליוני שקלים בחקלאים ומיליארדים לחדשנות בחקלאות, כי אני מאמין בערך המשמעותי של הענף למשק", אמר שר האוצר.

בסיום ההצהרה אמר סמוטריץ': "אני מתכוון להרחיב את מכסת העובדים הזרים לחקלאות ולהוזיל בצורה משמעותית את עלותם. יותר מידי פעמים בשנים האחרונות אזרחי ישראל לא מצאו חלב על המדפים במרכולים".

חלב
חלב

כתגובה להצהרה של השר, ממועצת החלב נמסר: "לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח כך שיתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה, כשהמחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307131358' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ys9iayxt' duration='65']

ליאור שמחה, מנכ"ל ארגון יצרני החלב, מסר בתגובה: "ההחלטה של שר האוצר לפתוח את השוק לייבוא חלב, גם אם זה לשלושה חודשים, היא החלטה לא ראויה מבחינתנו. יש מחלבה ברמת הגולן שיודעת לייצר כמעט מיליון ליטר, ועוד מעט נתחיל לשפוך חלב. המחסור במדפים הוא פיקטיבי, הרשתות מייצרות אותו כדי ללחוץ אותו. במקום לחזק את החקלאות ואת התעשייה ברמת הגולן - שר האוצר נופל בפח של הרשתות".

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח הגיב: "החתימה החד צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל. ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות העלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה , מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בני עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות״.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "הצהרתו של סמוטריץ' היא הפרה גסה של כל ההסכמים שנחתמו ובגינם הסכימו המחלבות והרפתנים להפחתת העלאת המחירים. זוהי פגיעה אנושה באמון בין החקלאים לבין הממשלה והחלטה שתגרום נזק אדיר לשוק החלב הישראלי ובסופו של יום גם לצרכן הישראלי. על החלטתו של שר האוצר הפועל מטעם בית המדרש של קהלת, אמר קהלת עצמו - הבל הבלים הכל הבל."

מחסור בחלב
מחסור בחלב

נזכיר כי שר החקלאות אבי דיכטר ושר האוצר סמוטריץ' חתמו לפני כחודש וחצי על העלאת מחיר מוצרי החלב שבפיקוח באחוז אחד החל מהראשון ביוני. זאת לאחר שבמאי האחרון נבלמה חלקית העלייה במחיר - שעלה ב-8.25 אחוזים, במקום 16 אחוזים כצפוי.

ההחלטה התקבלה לאחר שמוקדם יותר הודיעה תנובה כי תעלה את מחירי המוצרים הלא מפוקחים בשיעור של 4.65%. זאת, בעקבות עליית מחירי המוצרים המפוקחים ב-9 אחוזים, כפי שהוסכם עם משרד האוצר, ולא ב-16 אחוזים כפי שאמור היה להיות.