קרב ההאשמות על יוקר המחיה: באוצר גיבשו תוכנית להאצת הבנייה

הנגיד מבקר את התקציב החדש, מפגינים הפריעו לסמוטריץ' לנאום, ובינתיים הזינוק בריבית הוביל לכך שקבלנים לא מקבלים אשראי מהבנקים, ועל כן 50% ממכרזי הבנייה בישראל נותרו השנה ריקים. תוכנית האוצר כוללת הורדת מחירי המינימום של קרקעות מדינה, עיכוב תשלום מסים - ופריסה לתשלומים

זמן צפייה: 05:02

עוד יום - עוד מאבק כלכלי: העברת התקציב מעורר המחלוקת זכתה גם היום (שלישי) לחיצים מכל הכיוונים, כשמפגינים הפריעו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לנאום בכנס, ובמקביל הוא מיהר לאמץ את הצעת יו"ר ועדת הכלכלה דויד ביטן -  להטיל מס מיוחד על הבנקים, אך זכה להתנגדות גורפת מנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. כמו כן, משרד האוצר גיבש תכנית חדשה שמטרתה עידוד הבנייה בארץ.

פרופ' ירון התעלם מההצעה להטיל את המס, בטוענה כי יש לחזק את המאיצים הכלכליים במדינה ולא להחלישם - מה שגרם ל"אשמת יוקר המחייה" לחזור למגרשם של שר האוצר והפלוטיקאים. בנוסף, הנגיד ביקר בחריפות יוצאת דופן את העברת התקציב לחרדים -  ובעיקר את התנהלות הממשלה במהפכה המשפטית, שלטענתו גורמת לנזקים כלכלים גדולים.

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בצל הזינוק בריבית המקשה על קבלני הבנייה לקבל אשראי, היום נודע לחדשות 13 כי משרד האוצר מגבש תכנית חדשה שמטרתה לעזור לקבלנים להמשיך ולבנות. כידוע, קצב הבנייה בישראל הואט מאוד, ו-50% מהמכרזים נותרו ריקים השנה. גם הביקוש לדירות ירד לאחרונה, אך באוצר רוצים "להכין את הקרקע" ליום בו אנשים יחזרו לדרוש דירות בהמוניהם.

תכנית האוצר להאצת הבנייה כוללת מספר סעיפים: הורדת מחירי המינימום של קרקעות המדינה, פריסה לתשלומים של החיוב עבור קרקעות המדינה, עיכוב של תשלום על המיסים לעיריות עד להקמת השכונה בפועל וכןו תוספת דירות ליזמים בפרויקטים של פינוי-בינוי, על מנת להפוך אותם לכדאיים. הצעדים האלו נראים כהטבות לקבלנים - אבל אך מטרתם העיקרית  היא לייצר היצע ולמנוע בעתיד העלאות מחירים נוספות.