הנגיד תוקף: בחלקים מהתקציב ישנה תרומה שלילית לצמיחת המשק

פרופ' אמיר ירון מתח ביקורת חריפה על הממשלה. לדבריו, חלקים בתקציב תורמים באופן שלילי לצמיחת המשק. כמו כן, הוא טוען כי הממשלה אחראית להתחזקות של 10% בשער הדולר מעבר למצב בעולם - מה שהעלה את האינפלציה לפחות ב-1%. בנוסף, אמר כי המהפכה המשפטית פוגעת בוודאות של ישראל

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר היום (שלישי) בכנס בקיסריה כי "ככל שהמערכת הבנקאית לא תבצע זאת בעצמה, אנו בבנק ישראל לא נהסס לפעול בכלים הרגולטוריים העומדים לרשותנו ולדאוג כי הבנקים יחויבו לפנות ללקוחות בצורה יזומה ולהציע להם מסלולי חיסכון אטרקטיביים יותר מחשבונות העו"ש". הדברים באים בתגובה לנאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר קודם לכן כי "יש היגיון במיסוי רווחי היתר שנוצרו לבנקים כתוצאה מהעלאת הריבית, כדי שיהיה להם תמריץ לגלגל אותה לפקדונות של הציבור".

הנגיד הוסיף כי "צעדי הממשלה הובילו להתייקרות הדולר ב-10%. האינפלציה העודפת שנגרמה בשל כך מסתכמת לפחות באחוז". לדבריו, בחלקים מהתקציב יש תרומה שלילית לצמיחת המשק.

Whatsapp Image 2023 05 14 At 2
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים

פרופ' ירון הזהיר עוד כי "חלקה של ישראל מתוך כלל גיוסי ההון לסקטור ההייטק בעולם חווה ירידה משמעותית בחודשים האחרונים. כלומר, הירידה בהיקף גיוסי ההון של ישראל חדה יותר מאשר בשאר העולם. בפרט, היקף גיוסי ההון בישראל ביחס לארה"ב ירד גם הוא בצורה משמעותית, והוא חוזר לרמות של לפני 2019".

"אין ספק כי הכלכלה הישראליות חווה זעזוע מקומי משמעותי בחודשים האחרונים", הדגיש פרופ' ירון. "בעקבות השינויים שהוצעו בנוגע למערכת המשפט והאירועים שנלוו אליהם, חלה ירידה בוודאות הכלכלית של ישראל כפי שזו נתפסת על-ידי השווקים. זה לא אומר שביום אחד העולם יפסיק לסחור עם ישראל; זה גם לא אומר שלא נראה השקעות משמעותיות במשק הישראלי – וחשוב לי לברך על כל השקעה שכזו, דוגמת הבחירה של אנבידיה להקים את מחשב העל בישראל.

"אבל זה כן אומר שלהמשך אי-הוודאות ישנם מחירים כלכליים לא מבוטלים. כפי שאמרתי בעבר: ככל ששינויים חוקתיים יבוצעו הם חייבים לשמור על חוזקם ועצמאותם של המוסדות, וזאת, תוך שיח של כל בעלי העניין ובהסכמה רחבה".