בכירי ההייטק מזהירים מקריסת הענף: "לא רוצים להקים כאן חברות"

ביום שאחרי האזהרה החמורה של "מודי'ס" על פגיעה קשה בכלכלה הישראלית בעקבות החקיקה המשפטית, שר האוצר סמוטריץ' קיים דיון מיוחד ומתוח על ההשלכות - וישראל כבר נראית בעולם כיעד פחות אטרקטיבי להשקעה. "ברגע שמדברים על רפורמה השקל נחלש באופן משמעותי"

זמן צפייה: 05:02

במשק הישראלי מתחילים לעכל את ההשלכות החמורות של דו"ח חברת הדירוג האשראי האמריקנית "מודי'ס" שפורסם אמש, שלפיו ביטול עילת הסבירות פוגע בכלכלה ובביטחון בישראל. היום (רביעי) קיים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון מיוחד ומתוח על משמעויות ההודעה, בעוד בהייטק מזהירים מקריסה. בתוך כך, קבוצה של יזמים ישראלים בכירים שהגיעו לפתוח הערב את המסחר בניו יורק שבארה"ב, לבשו במחאה חולצות עם הכיתוב: "הצילו את הדמוקרטיה שלנו".

יוסי פרנק, מומחה למסחר במטבע חוץ, הסביר את המצב: "אנחנו רואים שברגע שמדברים מילה על פשרה, אז השקל מתחזק בצורה דרמטית, אך ברגע שמדברים על רפורמה הוא נחלש". עוד טוען פרנק כי: "כולנו חוששים מהרפורמה וממה שקורה, ולכן הדולר משתולל". טל ברנוח, יו"ר קרן ההייטק "דיסראפטיב" טען כי "הסנטימנט כרגע הוא מאוד שלישי, ויזמים לא רוצים להקים את החברות שלהם פה".

תשואות מדדים בעולם
תשואות מדדים בעולם

הבורסה אמנם הצליחה לתקן היום במידה מסוימות את הירידות החדות שנרשמו בשוק בעקבות החקיקה, אך עדיין בפרספקטיבה רחבה יותר מתחילת שנת 2023, אפשר לראות פערים משמעותיים בתשואות בין המדדים המובילים בישראל ובעולם. בהשוואה בינלאומית ניתן לראות שמדד ת"א 35 הכולל את החברות המובילות בבורסה בתל אביב עלה רק ב-3.22%, לעומת מדד S&P 500 האמריקני שהניב תשואה של 18.74%. גם בפריז יש עלייה של 12.74% ובטוקיו מדד הנייקי עם זינוק של 25.19%.

יש לציין כי התנאים המאקרו-כלכליים ברחבי העולם היו דומים בסך הכל. בכל מקום הייתה האטה, בכל מקום הריביות עלו, ונוצרו הזדמנויות השקעה אטרקטיביות מחוץ לבורסה. עם זאת, עדיין כמעט רק בתל אביב התשואה מדשדשת על קו האפס, לעיתים מעליו ולעיתים מתחתיו, ואין מנוס ממסקנה שהבורסה מחמיצה חלק גדול מפוטנציאל העליות שלה, זולת האפקט הכלכלי של המהפכה המשפטית.