מחירה של הממשלה: האתגרים והתוכניות הכלכליות של נתניהו

לא ברור האם ימומשו בפועל, אך להצהרת הכוונות הכלכליות בהסכמים הקואליציוניים יהיה מחיר. נתניהו מבטיח להקפיא תשלומי חשמל - אך לא לפני ההתייקרות הקרובה; המפלגות החרדיות קיבלו הבטחה לביטול "מס ליברמן" על כלים חד"פ; מהצד השני מלגות "ממדים ללימודים" יתוגברו - ויסייעו לחיילים משוחררים ב-100% משכר לימוד אוניברסיטאי

זמן צפייה: 01:53

גם אם זו רק הצהרת כוונות, קווי היסוד של הקואליציה שממשיכים להיחשף גם הערב (רביעי) כוללים לא מעט תוכניות שישפיעו לכולנו על הכיס, ובהם ההבטחות להקפיא תעריפים, רפורמות בחינוך - וכמה סעיפים שימומנו מהמסים של כולנו.

לראשונה מאז הבחירות נתניהו חוזר על ההבטחה להקפיא את תשלומי המים החשמל והארנונה, אלא שלא ברור מתי זה יקרה, מה שבטוח ההקפאה לא תעבור לפני העלאת המחירים המתוכננת ליום ראשון הקרוב, ולא תחול עליה.

כמו כן, ההסכמים כוללים הנחות ברכבות ואוטובוסים לסטודנטים, אך לא ברור האם הכוונה היא גם לבני הישיבות. בתוך כך הטבה שדרשו החרדים והתקבלה היא ההתחייבות לביטול המס על משקאות ממותקים וכלי פלסטיק שליברמן הטיל בקדנציה החולפת.

בנוסף, משפחות גדולות יחסית ייהנו מיותר הטבות, גם בזכות חוק חינוך חינם שנתניהו מבטיח עד גיל 3 וגם הודות לחצי נקודת זיכוי נוספת לכל ילד. שתי הרפורמות האלה בלבד יעלו לאוצר מליארדי שקלים ולא ברור מאיפה יגיעו.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנושא השוויון בנטל: לצד ההכפלה של קצבאות האברכים, הממשלה מבטיחה להגדיל בעוד 20 אחוזים את שכר החיילים בצה"ל, מלגות ממדים ללימודים אמורות לגדול לכדי תשלום של מאה אחוזים מהשכר האוניברסיטאי. מהצד השני, הגבלות יוטלו על סטודנטים שלא שירתו בצה"ל, כלומר הסטודנטים הערבים והחרדים, בקבלה לפקולטות מבוקשות, מה שלא ייסע לשלב את בני המיעוטים במשק.

יש עוד כמה סעיפים בהסכמים שימומנו מהמסים של כולנו, כמו רכבת מהירה מדן ועד אילת, קביעת תאריך סופי לבז"ן המזהמת ממפרץ חיפה, וביטול נבחרת הדירקטורים באופן שיחזיר את הג'ובים הפוליטיים לתוך החברות הממשלתיות. בתחתית ההסכם מתחבאת מהפכה לרעתנו הצרכנים – הרפורמה בחקלאות שנועדה לייבא פירות וירקות זולים תוקפא לגמרי עד לגיבוש הסכמות מול החקלאים. המשמעות היא שגם המהלך הזה שהחל בתקופת בנט לפיד עומד לעבור מקצה שיפורים שיעכב את הטיפול ההמשלתי ביוקר המחייה.