דווקא בזמן מלחמה: הבנקים מייקרים את המשכנתא

פרסום ראשון: בזמן שישראל נלחמת, מתחת לרדאר מתברר כי הבנקים הקפיצו בחודשים האחרונים את הריבית על המשכנתאות החדשות. הריבית החזויה שברה שיא והגיעה לרמה של יותר מ-6 אחוזים - וכשמודבר בהוצאות בסדר גודל של כמיליון שקלים למשפחה - הפער בכיס דרמטי מאוד

זמן צפייה: 02:20

פרסום ראשון: בזמן שישראל נלחמת, מתחת לרדאר מתברר כי הבנקים הקפיצו בחודשים האחרונים את הריבית על המשכנתאות החדשות, כך פורסם לראשונה הערב (שני) במהדורה המרכזית.

הריבית החזויה של הבנקים על המשכנתה - מעין כלי שמשקלל את סך העלויות שהישראלים ישלמו תמורת ההלוואה הגדולה בחייהם - שברה שיא והגיעה לרמה של יותר מ-6 אחוזים. עוד לפני המלחמה, ובמיוחד במהלכה, הריבית פשוט זינקה מפחות מ-5.5% עד ליותר מ-6%. אמנם מדובר בכמה עשיריות האחוז, אך כשמדובר בהוצאות בסדר גודל של כמיליון שקלים למשפחה - הפער בכיס דרמטי מאוד.

רוב ההתייקרות קשורה להחלטה של הבנקים עצמם - להקפיץ את הריבית הקבועה בהלוואת המשכנתא. מדובר במרכיב שנמצא בכל ההלוואות, ובדרך כלל זהו המרכיב העיקרי. ישנם הבדלים בין הבנקים גם ברמת הריבית הגבוהה אליה הגענו היום, מה שמעורר אצל גורמים בנקאיים את החשד שמא הישראלים לא משווים ומנסים להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

הזינוק בריבית החזויה

יש גם הסברים אחרים, כמו חוסר התחרות במערכת הבנקאית עצמה, ולכן בלובי 99, הארגון שריכז את הממצאים המטרידים הללו, פנו לבנק ישראל וביקשו לפתוח בבדיקה של הנושא. כשמוסיפים לכך את העובדה שהריבית על הפקדונות כבר ירדה, למרות שריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי - אז מחד משלמים לנו פחות על הכספים המופקדים בבנקים, ומנגד אנחנו משלמים יותר על ההלוואה הגדולה ביותר שאנו לוקחים.