חלק מהגזירות בוטלו, הגרעון צפוי לזנק: השינויים החדשים בתקציב

הממשלה מכונסת לישיבה על תקציב המדינה, במטרה להעביר אותו אולי כבר במהלך הלילה, ובאוצר החליטו להקל במטרה לגייס רוב גדול. המע"מ יעלה באחוז אחד, אך רק מהשנה הבאה, ונקודת הזיכוי להורי ילדים בני 0 עד 3 - לא תבוטל. נגיד בנק ישראל הביע ביקורת על הצעדים, והתריע מפני בעיה תקציבית בביטחון

זמן צפייה: 02:12

הממשלה עדיין מכונסת בשעה זו (ראשון) לישיבה מרתונית על תקציב המדינה, בצל המאבק בין משרד האוצר לשרים על הקיצוצים והמיסים. המגעים בין בכירי האוצר לבין ראשי המשרדים שאמורים להיות מקוצצים בשנה הקרובה בעקבות המלחמה נמשכים, וההערכה היא שבאוצר ייקלו על חלק מהמשרדים כדי לגייס את תמיכת השרים הרלוונטיים ולהעביר את התקציב ברוב גדול - אולי כבר במהלך הלילה.

בין השינויים שנעשו בשעות האחרונות, הוחלט כי המע"מ יעלה בסופו של דבר באחוז אחד, כפי שדרשו באוצר, אך רק החל מהשנה הבאה. הדבר אומר שבשנה הקרובה ייחסרו כשבעה מיליארד שקלים לקופת המדינה, עליהם בנו מראש באוצר. עוד נקבע כי נקודות הזיכוי להורים לילדים בני 0 עד 3 לא יבוטלו בסופו של דבר, ובנוסף תוקם ועדה שתבחן את התוספות לתקציב הביטחון, לאחר שבצה"ל הציבו על השולחן דרישה ל-200 מיליארד שקלים לארבע השנים הקרובות, אותה אין כרגע איך לממן.

השילוב של מעט מיסים באופן יחסי ומעט קיצוצים באופן יחסי, עלול להזניק את גרעון המדינה ביותר מ-6% אותם צפו מראש באוצר, לסכום של למעלה מ-120 מיליארד שקלים - מה שככל הנראה לא יאהבו בחברות דירוג האשראי הבינלאומיות.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: רויטרס

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שהופיע היום בישיבת הממשלה על התקציב, הביע ביקורת כלפיה, ובין היתר טען כי היה צריך להקדים את העלייה של המע"מ במשק כבר ל-2024, והוסיף כי בלי צעדים דרמטיים ייחסר כסף לצה"ל ולצרכי הביטחון של המדינה.

הדבר שבולט בהיעדרו בתקציב, ולמרות הלחץ הציבורי, אין שום דיבור על סגירת משרדי ממשלה מיותרים. עד לקריאות המכריעות על העברת התקציב במליאה, צפויים להגיע שינויים נוספים ברגעים האחרונים.