פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל; רה"מ: "יעלה כשננצח"

החברה הודיעה על הורדת דירוג האשראי של ישראל לרמה של A, וקבעה תחזית שלילית להמשך. בפיץ' הסבירו כי ההחלטה התקבלה בעקבות המתיחות הביטחונית באזור, הלחימה הארוכה ברצועת עזה, העימות מול חיזבאללה ואיראן וגם בשל "הפוליטיקה השבירה" והגירעונות העמוקים. לשכת רה"מ: "זו תולדה של המלחמה, הדירוג יעלה כשננצח"

זמן צפייה: 00:27

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה הלילה (שלישי) כי הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרמה של A+  לרמה של A, וקבעה תחזית שלילית להמשך. החברה ציינה כי בין הסיבות להורדת הדירוג נמצאים סיכונים גיאופוליטיים, מתיחות אזורית, גירעונות עמוקים, פוליטיקה פנימית שבירה והמשך הלחימה ברצועת עזה.

החברה הסבירה כי לדעתה הלחימה ברצועת עזה עשויה להימשך עד שנת 2025, וכי ישנם סיכונים להתרחבות המערכה גם בזירות נוספות. "בנוסף לאובדן האנושי", נכתב, "הלחימה עלולה להביא להוצאות צבאיות נוספות משמעותיות, להרס תשתיות ולפגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית ובהשקעות, שיובילו להרעה נוספת במדדי האשראי של המדינה".

נכתב כי המתיחות בין ישראל לאיראן ובעלות בריתה נותרה בפרופיל גבוה, והחברה הזכירה את הרג 12 הילדים במג'דל שמס בחודש שעבר. עוד נכתב כי לפי החשד, ישראל הייתה מעורבת בחיסול בכיר חיזבאללה בביירות, ובחיסול מנהיג הלשכה המדינית של חמאס אמסאעיל הנייה בטהרן. נכתב כי "התקיפות מדגישות את רמת המתיחות הגבוהה באזור ואת הסיכון להסלמה שעלולה לפגוע עוד יותר בפרופיל האשראי של ישראל".

כוחות מילואים בתרגיל חטיבתי בצפון
כוחות מילואים בתרגיל חטיבתי בצפון | צילום: דובר צה"ל

"ישראל ממשיכה בפעולותיה בעזה, הדבר מרמז על המשך הוצאות גבוהות על צרכים צבאיים מיידיים, ועל הפרעות בייצור באזורי הגבול ובהכנסות מתיירות", נכתב בהודעת החברה. "ישראל שחררה את רוב חיילי המילואים שלה, והקטינה את ההשפעה על כוח העבודה", נכתב.

עוד הזכירו בפיץ' כי ישראל נמצאת ב"גירעונות תקציביים רחבים", והסבירו כי הם צופים שהגרעון יגיע ל-7.8% מהתמ"ג, לאחר שבשנה החולפת הגיע ל-4.1%. נכתב כי "הדבר משקף הוצאות גדולות הקשורות לפעולות צבאיות, הפחתת נזקים כלכליים והוצאות פינוי לתושבי צפון הארץ".

בנוסף למניעים הביטחוניים, נכתב כי "הפוליטיקה הפנימית בישראל נשארת שבירה". בפיץ' הסבירו כי במדינה הוקמה ממשלת חירום שכללה גם מפלגות מהאופוזיציה במטרה להוביל את הלחימה, אך היא פורקה ביוני 2024 והקואליציה המקורית חזרה לשלטון. "המצב יכול להישאר כך עד הבחירות הבאות ב-2026, אם כי קואליציות רק לעתים רחוקות מחזיקות מעמד קדנציה מלאה, וזו תעמוד בפני לחץ להקדמת הבחירות, לאור אירועי אוקטובר 2023 והמחלוקת על גיוס יהודים חרדים", נכתב.

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "הכלכלה הישראלית איתנה ומתפקדת היטב. הורדת הדירוג הינה תולדה של התמודדות ישראל עם מלחמה רב-זירתית שנכפתה עליה. הדירוג יעלה שוב כשננצח - ואנו אכן ננצח".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה ביותר והיקרה ביותר בתולדותיה. מלחמה שמנוהלת במספר חזיתות במקביל ונמשכת כבר כמעט שנה. הורדת הדירוג בעקבות המלחמה והסיכונים הגיאופוליטיים שהיא מייצרת היא טבעית. כלכלת ישראל חזקה ואנו מנווטים אותה נכון ובאחריות. המדדים הכלכליים מצביעים על חוסנו של המשק ועל אמון גבוה שאנו זוכים לו בשווקים. אנחנו ננצח את המלחמה בכל החזיתות, נשיב את הביטחון ונעלה את המשק ממלחמה למסלול צמיחה. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך את כלל צרכי המלחמה בחזית ובעורף עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי ישוב לעלות".

רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רק לפני ארבעה חודשים הודיעה פיץ' כי היא מאשרת מחדש של דירוג האשראי של ישראל ברמת A+, ועל הסרת "המעקב השלילי", אך גם על הורדת תחזית הדירוג מ-"יציבה" ל-"שלילית".

נכתב כי "התחזית השלילית משקפת את שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית". עוד נכתב כי "החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד".

החברה טענה אז כי הסיכונים להרחבת הסכסוך הנוכחי, כך שיכלול עימות צבאי נרחב עם גורמים נוספים באזור, בהם חיזבאללה, קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן, ולאורך תקופה ממושכת יותר, נותרו גבוהים.