בעקבות הכנסות נמוכות מהצפוי: באוצר שוקלים לפתוח את תקציב המדינה

פרסום ראשון: משרד האוצר שוקל לשנות את תחזית ההכנסות של המדינה, בעקבות פיחות של 4.5% בגביית מסים ברבעון הראשון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. במידה והתקציב אכן ישתנה - הממשלה תסתכן בהפרת ההסכמים הקואליציוניים

זמן צפייה: 01:18

פרסום ראשון: במשרד האוצר שוקלים היום (ראשון) לשנות את תחזית ההכנסות של המדינה ולפתוח מחדש את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות. המהפכה המשפטית יחד עם המצב הביטחוני וההאטה בכלכלה העולמית פוגעת בהכנסות המדינה מסים, כשברבעון הראשון של שנת 2023 המדינה הכניסה מתשלומים אלה כ-120 מיליארד ש"ח - כ-4.5% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.

המדינה עלולה להגיע למצב, בו היא עוד לא נמצאת, שלפיו ההכנסות בפועל נמוכות יותר מהתחזית שעליה נבנה כל תקציב המדינה. במצב שכזה עולה השאלה האם יש לפתוח את התקציב טרם אישורו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לשנות אותו ולשנע כספים בין משרדים שונים. בפעולה שכזו מסתכנת הממשלה בהפרה של הסכמים קואליציוניים שעל בסיסם בנויות הבריתות הפוליטיות שלה.

לפי שעה במשרד האוצר מתלבטים באיזו צורה לפעול, מאחר שמדובר בשאלה קשה. יכול להיות שהדרגים המקצועיים ימליצו על שינוי התקציב, אך לא בטוח שישה היתכנות פוליטית לצעד שכזה - גם אם תחזית ההכנסות עצמה תתעדכן. עם זאת, קשה להתעלם מהירידה בגבית המסים של הממשלה, גם מהעובדה שהיא עלולה לא לעמוד בתחזית.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

בתוך כך, יושבת ראש הרשות לניירות ערך ענת גואטה פרשה מתפקידה לאחר חמש שנים, והתייחסה למצב הנוכחי עמו מתמודדת ישראל מבחינה כלכלית: "אני מסיימת בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים. הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון מהווה תמרור אזהרה אליו יש להתייחס בכובד ראש".

"השווקים העולמיים חווים סימני מיתון וחוסר וודאות גבוהה, והמשק הישראלי, אשר עמד איתן בעשור האחרון כאי של וודאות בים הכלכלה הגלובלית, אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון אשר אפיינה אותו עד עתה. ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל – מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו". עוד הוסיפה גואטה כי "על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי".

ענת גואטה
ענת גואטה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לצד הדאגה", אומרת גואטה, "מפעמת בי היום גם גאווה גדולה על העשייה וההישגים המרשימים של כל עובדי הרשות בתקופת כהונתי. יחד עם סגל הרשות מיפינו את החוזקות של השוק הישראלי ופעלנו למול השחקנים המובילים בעולם במטרה להציב את שוק ההון הישראלי על המפה ולהגדיל את מספר השחקנים בשוק ואת איכותם".

"במהלך השנים האחרונות, חיזקנו את התשתיות על בסיסן פועל שוק ההון – הפכנו את הבורסה לניירות ערך בתל אביב לגוף עסקי על מנת להבטיח כי האינטרס של המשקיעים יעמוד לנגד עיניו. כמו כל דבר חדש, כן, יש חבלי לידה - שכלול לא עוסק רק בהגדלת ההכנסות, אלא בשינוי פנימי עמוק של אופן הפעולה והטמעת סטנדרטים בינלאומיים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. רק כך, נוכל להבטיח תשתית טובה לציבור ולמשק", אמרה גואטה.