בלוף הלחם המלא: מי צובע לחם בחום כדי שנחשוב שהוא בריא?

הקמח המלא נחשב בריא יותר ועדיף על פני אחיו הלבן, אבל מתברר כי הצבע הוא בעיקר השפעה פסיכולוגית - ומרבית הלחמים הכהים בשוק אינם עשויים כלל מקמח מלא. "צריך תמיד להסתכל ברשימת הרכיבים"

זמן צפייה: 04:12
בעבר קניית לחם הייתה משימה פשוטה, אבל היום קל ללכת לאיבוד בין מדפי הלחם העמוסים בכיכרות בצבעים שונים, שמבטיחים בריאות וערכים תזונתיים גבוהים יותר מהלחם הלבן הרגיל. אבל האם אנחנו באמת יודעים מה מכילים הלחמים - והאם הם אכן בריאים יותר? קמח מלא נטחן מגרגירי דגן מלאים, מבלי לקלף את מרבית הקליפה שעל הגרגיר, וכך הוא מקבל את הצבע החום האופייני ושומר על יותר סיבים תזונתיים מקמח לבן. אך למרות זאת, מתברר כי הנטייה הטבעית לחשוב שלחם כהה בריא יותר - אינה בהכרח נכונה. כתבות נוספות בחדשות 13 >> 40 שנה אחרי: כיצד מתייחסים הצעירים באיראן למשבר בני הערובה? תיעוד: הפעוטה שנמלטה ברגע האחרון מהבית הבוער באריאל בין מחלקת העסקים לתא הטייס: בלוגר התעופה המוביל נחת בישראל
גיא שדות, ''לחם ארטיזן''
גיא שדות, ''לחם ארטיזן'' | צילום: חדשות 13
לפי גיא שדות מ"לחם ארטיזן", הדגש בבחירת לחם צריך להיות דווקא על הרכיבים. "הצבע של הלחם הוא בעיקר השפעה פסיכולוגית, לחם יכול להיקרא 'לחם מלא' גם כשקמח מלא מהווה רק 20 או 30 אחוזים מהמרכיבים שלו", הסביר. "צריך תמיד להפוך את השקית ולהסתכל ברכיבים כדי להיות בטוחים במה שקונים. מה שיקר יותר הוא לא בהכרח בריא יותר". אז הכסף לא קובע – אבל גם לא הצבע: בשוק קיימים גם מוצרים שמכונים "קמח חיטה מלא", שהם פשוט קמח לבן צבוע, בלי שום יתרון תזונתי – ובמחיר מופקע. אפשר בקלות להתבלבל בין לחם מלא אמיתי לבין הלחמים הצבועים או הלחמים שנמכרים כמלאים למרות שרק אחוז קטן מהם עשוי מחיטה מלאה. בעזרת צרכנות נבונה ותשומת לב לפרטים אפשר ליהנות מכל היתרונות של הלחם המלא – מבלי ליפול לבלוף.