בנק ישראל על חסימת החשבונות: "עקיפת סנקציות? סיכון"

אחרי הודעת הבנקים על הקפאת החשבונות של שני מתנחלים שעליהם הטילה ארה"ב סנקציות - בנק ישראל הודיע: "עקיפת הסנקציות - עלולה לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים". לפי גורמים בבנק, "הפתרון לסוגיה - במישור המדיני". סמוטריץ' הודה כי הוא פועל לעקוף את הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא ביידן: "בשיח עם המפקח על הבנקים"

זמן צפייה: 03:08

בנק ישראל גיבה היום (שני) את החלטת הבנקים לציית לסנקציות שהטילה ארה"ב על ארבעה מתנחלים שפגעו פלסטינים. במכתב שפרסם הבנק נכתב כי עקיפת הסנקציות עלולה "לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים, בהם סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין".

עוד נכתב: "שמירה על הניהול התקין והפעילות הסדירה של התאגידים הבנקאיים בישראל נחוצה לשם שמירה על הפעילות הסדירה של המשק, לקיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ולתפקודה התקין של הכלכלה הישראלית". גורמים בבנק ישראל מסרו: "הפתרון לסוגיה נמצא במישור המדיני".

למרות אזהרות הבנק והסכנה שניצבת בפני כלכלת ישראל בעקבות התנגשות של בנקים בארץ עם הרשויות האמריקניות, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז כי הוא פועל לעקוף את הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא ג'ו ביידן. בפתח ישיבת הסיעה של מפלגת "הציונות הדתית", שר האוצר אמר: "בשבוע שעבר החליט ממשל ביידן באופן תקדימי להטיל סנקציות חמורות כנגד אזרחים ישראלים, כחלק מקמפיין שקרי ואנטישמי. לא יתכן שאזרח ישראלי עם כסף ישראל בבנק ישראלי משולל זכויות ונכסים בשל צו אמריקאי. אני בשיח עם המפקח על הבנקים והמסקנה היא ברורה – אסור לאפשר מציאות כזו".

Whatsapp Image 2023 10 06 At 1
מהומות בחווארה, אוקטובר | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

עד כה, שני בנקים הודיעו על הקפאת חשבונותיהם של שניים מהמתנחלים שהוכנסו לרשימת הסנקציות של ארה"ב. בנק הדואר עדכן מוקדם יותר היום כי יקפיא את חשבונו של דוד חי חסדאי, שעל פי הבית הלבן הוביל הפרות סדר בחווארה, במהלכן מתנחלים הציתו רכבים ומבנים, תקפו תושבים פלסטינים והביאו למותו של אחד מהם. הבנק לא התייחס למקרה באופן ישיר אך מסר: "בנק הדואר מחויב לכבד ולקיים סנקציות וצווים משפטיים בינלאומיים, כנדרש במערכת הפיננסית הבינלאומית".

שר התקשורת שלמה קרעי הגיב על ההחלטה וכינה אותה "בלתי נסבלת" . "התעמרות שכזו באזרח ישראלי בלי שום הליך משפטי ראוי - היא דבר שאסור לתת לו יד. העברתי את הנושא לבחינה משפטית, וככל שתמצא סמכות כזו בידי, אורה על הסרת החסימה לאלתר", כתב קרעי בחשבון הטוויטר שלו.

אתמול הודיע בנק לאומי כי הוא מקפיא את שני חשבונותיו של ינון לוי, שעל פי הודעת וושינגטון, הוביל קבוצת מתנחלים שעסקה בפעולות הפחדה ביהודה ושומרון, הוביל תקיפות נגד תושבים פלסטינים ובדואים, איים לפגוע בהם אם לא יעזבו את בתיהם, שרף את שדותיהם והרס את רכושם. לוי מסר לחדשות 13: "אין לי תיקים פליליים. התקשרו מבנק לאומי ואמרו שהחשבון הפרטי והחשבון העסקי שלי מוקפאים. הם טענו שיש להם צו מארצות הברית - לא הראו לנו שום צו; אין לי שום קשר לאמריקה. זה קשקוש".

ברשימה של וושינגטון נכללים גם עינן טנג'יל ושלום זיכרמן, שהבנקים טרם הודיעו על הקפאת חשבונותיהם. הסנקציות האמריקניות על הארבעה כוללות החרמת רכוש, פיננסים ונכסים כספיים, איסור על אזרחים אמריקנים לתרום להם כסף ואיסור כניסה לארה"ב.