ניסוי הארנק האבוד: מי ישיב האבדה – ומי ישמור לעצמו את הכסף?

מערכת אנליסט ערכה מבחן ופיזרה ברחבי הארץ, מטבריה ועד ירוחם, עשרות ארנקים ובהם כסף, כרטיסי אשראי ופרטים מזהים. "ככל שיש יותר זיהוי של הקורבן הרגשות מתגברים" • פרויקט מיוחד – חלק א'

זמן צפייה: 13:42

ניסוי הארנק האבוד: סיטואציה בה אדם הולך ברחוב והארנק שלו נופל מכיסו או התיק והולך לאיבוד מוכרת לכולנו. זאת סיטואציה פשוטה ויומיומיות, אך גם מלחיצה ומתסכלת. בעיקר – הסיטואציה מאפשרת ללמוד הרבה על עשרות האנשים שיחלפו על פני הארנק האבוד: האם הם יחלפו באדישות על פני האבדה היקרה וימשיכו בדרכם וכמה מתוכם יעשו את המאמץ המיוחד כדי להחזיר את הכסף?

מערכת "אנליסט" ערכה ניסוי ופיזרה ברחבי הארץ, מטבריה ועד ירוחם, עשרות ארנקים ובהם כסף, כרטיסי אשראי ופרטים מזהים. המטרה הייתה לשחזר מחקר בין-לאומי שפורסם בחודש שעבר בשוויץ, שבדק אם עוברי אורח יחזירו לבעליו ארנק שמצאו במקרה ברחוב. מבין 40 מדינות, דורגה ישראל בדיוק באמצע.

עוד בחדשות 13:

מדוע גם בישראל שחקניות כדורגל מופלות לעומת עמיתיהן הגברים?

ניו יורק וברלין בלמו את מחירי השכירות – ואיך זה ישפיע עלינו?

למרות המהפכה במערכת הפיננסית – הריביות על ההלוואות לא ירדו

ארנק
ארנק | צילום: חדשות 13

"נניח שהיית רואה כסף בכביש סתם – זה לא ברור ממי לקחת את זה", מסביר פרופ' דן אריאלי, מומחה בין-לאומי לכלכלה התנהגותית. "כשמדובר בארנק מאוד ברור שזה משחק בינך לבין מישהו אחר. הקורבן של הגניבה הוא מוחשי, וככל שיש יותר זיהוי של הקורבן – ככה הרגשות עולים".

כאשר נתקלו בארנקים, עוברי אורח התנהגו בדרכים שונות: חלקם לא הבחינו בארנק, אחרים אספו אותו לכיסם ונעלמו ללא היסוס – ואחרים ניסו ליצור קשר עם בעליו. ארנק אחד ש"אבד" בירושלים נאסף על ידי אזרחית זרה העובדת בסיעוד, שנעלמה מהמקום במהירות. שעות אחר כך, התברר כי פנתה למשפחה אצלה היא מועסקת וביקשה מהם סיוע במציאת בעלי הארנק. "היא קראה לנו, ואמרה שיש ארנק עם כסף", סיפרה רותי, שבמשפחתה מועסקת העובדת. "היא נטו ישרה, זה מחמם מאוד את הלב".