צעד שיטלטל את הכלכלה: המרוויחים והמפסידים מהעלאת הריבית

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה על העלאה בריבית ב-0.75 נקודות האחוז, אך לא מדובר במהלך קוסמטי, אלא בצעד שאמור לטלטל את הכלכלה הישראלית. בעוד שהשכבות החלשות ימשיכו להיפגע - המרוויחים הגדולים יהיו הבנקים, ואלו שיכולים לנתב את הכסף לחסכונות

זמן צפייה: 05:13

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (שני) להעלות את הריבית ב-0.75 נקודות האחוז לרמה של 2%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של הריבית זה 20 שנה. אך לא מדובר בעוד מהלך קוסמטי אלא בצעד שאמור לטלטל את הכלכלה הישראלית.

בנק ישראל מאוטט כי הוא ימשיך להעלות את הריבית עד שישיג את היעד - בלימת העלאות המחירים בישראל. נוטלי המשכנאות יהיו אלו שיפגעו ראשונים - לפי סימולציות עדכניות, זוג צעיר שנטל כמיליון שקלים מהבנק מצא את עצמו בארבעת החודשים האחרונים משלם 600 שקלים נוספים בחודש, שמצטרפים לשורת ההתייקרויות במשק.

חלום הדירה מתרחק. אתר בנייה בבאר יעקב
אתר בנייה בבאר יעקב | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

גם המינוסים שיש למרבית הציבור הישראלי בבנק וגם הלוואות לכל מטרה ולמעשה כל סוג של חוב, בנקאי או חוץ בנקאי, מתייקרים , זו הפעם הרביעית השנה ברצף בשיעור חד - כשהמשכורות לא הועלו בהתאם. המפסידים הם בעיקר השכבות החלשות ומי שנמצא בחובות העמוקים ביותר.

המרוויחים הם אלו שיכולים לנתב חלק מהכסף לחסכונות שהופכים להיות משתלמים יותר וגם כמובן הבנקים, כל תוספת כזו בין אם לאינפלציה ובין אם לריבית, מגדילה את הריווחיות השנתית שלהם.