לאחר הורדת דירוג האשראי, סמוטריץ' תוקף: "מניפסט פוליטי"

לאחר ש"מודי'ס" הודיעה על הורדת דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2, והפחתת התחזית מ"יציבה" ל"שלילית", שר האוצר ענה לענקית האשראי האמריקנית: "ההודעה אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים, ומבוססת תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת"

זמן צפייה: 04:29

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב הערב (שבת) על החלטת חברת מודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל. בהודעתו נמסר: "הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים, ומהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת - שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".

הוא הוסיף: "מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, ורומזת כי היתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעת החברה אחרי כניסת השבת. יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף תקף אותו על כך וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההודעה של רה"מ בשבת לא הייתה במקומה. לא מדובר בפיקוח נפש, לא בנושא חירום, ולא בתגובה שלא ניתן היה לפרסמה בצאת השבת". בתגובת נתניהו נכתב: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח".

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד), תקף את דבריו של סמוטריץ' וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תגובתו של שר האוצר להורדת דירוג האשראי היא תגובה של פוליטיקאי מגוחך, הזוי וציני להחריד. הוא גורם נזק עצום לאזרחי המדינה, ומתגאה בכך. ‏כל מי שלא דורש הערב את סילוקו ממשרד האוצר - שותף מלא להשמדת ערכה של כלכלת ישראל".

אתמול הודיעה חברת דירוג האשראי האמריקנית על הפחתת הדירוג של ישראל מ-A1 ל-A2, וגם על הפחתת תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". כלכלני החברה הסבירו את ההחלטה בסיכונים המדיניים והביטחוניים המשמעותיים שנשקפים, לטענתם, למדינה. לדבריהם, הסיכויים לעסקת חטופים ולהפוגה צבאית אינם ברורים, קיימת אי-ודאות לגבי המציאות בעזה לאחר המלחמה בשל דחיית יוזמות הסדרה אמריקניות, אין תכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון במדינה, והסיכון להתלקחות עם חיזבאללה עלול לגרום לפגיעה כלכלית מהותית - בשל פגיעה בתשתיות, גיוס מחודש למילואים ופינוי אוכלוסייה בהיקף רחב.

עוד הסבירו בחברה כי ממשלת ישראל תיאלץ להתמקד בחיזוק הביטחון על חשבון נדבכי הכלכלה האחרים, צפויה לסבול ממחאות חברתיות שיחלישו אותה ואת הקואליציה, ועלולה להתמודד עם תקופה של טלטלה פוליטית כאשר קבינט המלחמה המצומצם יתפזר.

עם זאת, במודי'ס הביעו שביעות רצון מהנכונות של הדרג הפוליטי בישראל להורות על העלאת מיסים, וציינו לטובה מספר גורמים, בהם ההתאוששות המהירה של הכלכלה הישראלית מחודש לחודש במהלך המלחמה, ההתאמות שבוצעו בתקציב 2024, והחלטת בג"ץ לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות. המהלכים הללו, הסבירו לחברה, משקפים לעולם את חוסנן של מערכת המשפט ושל החברה האזרחית בישראל. ארגוני החברה האזרחית זכו לצל"ש מ"מודי'ס" גם על האופן המרשים שבו תפקדו בשבועות הראשונים למלחמה, כשהגישו סיוע לחיילים ולאזרחים.