בעקבות המהפכה המשפטית: "מודי'ס" הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל

למרות מאמציהם של הנשיא וראש הממשלה, סוכנות האשראי הודיעה כי תחזית דירוג האשראי של ישראל יורדת מ"חיובית ל"יציבה". מהחברה נמסר: "משקף הרעה של הממשל בישראל"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

סוכנות האשראי "מודי'ס" פרסמה הלילה (שישי) עדכון לתחזית דירוג האשראי שלה, בשל המהפכה המשפטית בישראל, בו היא הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה", לצד אישור מחדש של הדירוג ברמה של A1, זאת לאחר שבדו"ח הקודם של הסוכנות היא התריעה מפגיעה בעצמאות המוסדות ומהסלמה ביטחונית.

לא מדובר בהפחתה מיידית של הדירוג עצמו, אך האינדקציה הזו מספיקה למשקיעים להחליט להסית את הכסף שלהם מישראל. כמו כן, לא פחות חשוב - הפחתה בתחזית הדירוג עלולה להעלות את הריבית שמשלמת ישראל על הלוואות וחובות שמגייסת ממדינות ומבנקים מחוץ לארץ.

"שינוי התחזית ל'יציבה' מ'חיובית' משקף הרעה של הממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה" נמסר מחברת "מודי'ס". "בעוד שמחאות המוניות הובילו את הממשלה להשהות את החקיקה ולנהל דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות".

Whatsapp Image 2023 03 18 At 2
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

"כתוצאה מכך, כעת הסיכונים בדירוג האשראי מאוזנים, מה שמוביל לתחזית 'יציבה'. בצד השלילי, בזמן שהדיונים לגבי האופן המדויק של הרפורמה המשפטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים", הוסיפו בחברה.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

"המשמעות היא שהסיכון לעימותים נוספים ולמתחים חברתיים בתוך המדינה נותר בעינו. בצד החיובי, אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, המגמות הכלכליות והפיסקאליות החיוביות ש'מודי'ס' זיהתה בעבר יישארו.בסך הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את 'מודי'ס' להעניק תחזית 'חיובית' באפריל 2022, על רקע ביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים ויישום רפורמות מבניות".

"האישור מחדש של דירוג האשראי ברמה של A1 משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת השיפור בחוסן הפיסקאלי, אשר 'מודי'ס' צופה שימשיכו בתרחיש הבסיס שלה", מסרה החברה. "הכלכלה הוכיחה איתנות בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים בעשורים האחרונים וצמחה בקצב מהיר, בסיוע יכולת התחרות הגלובלית של תעשיית ההיי-טק הישראלית".

הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב במחאה על המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

"תחזיות הבסיס של 'מודי'ס' מניחות המשך צמיחה איתנה בטווח הבינוני. בנוסף, המדדים הפיסקאליים של הממשלה השתפרו במהירות לאחר הזעזוע הזמני שנגרם ממגפת הקורונה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז בתוך שנתיים ל-60.7% ב-2022. מודי'ס צופה ירידה נוספת לכיוון 55% עד סוף השנה הבאה", סיכמו.

בניסיון למנוע ברגע האחרון את הפחתת התחזית, בשבועות האחרונים התגייסו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו והחלו בשיחות עם כלכלני החברה. בשיחות, הנחשבות לחריגות, ניסו הרצוג ונתניהו לשכנע את הבכירים להותיר את הדירוג על כנו.

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הרצוג טען כי השיחות בבית הנשיא בנוגע למהפכה המשפטית יובילו לשינויים משמעותיים במבנה שלה, ולכן ביקש להשהות את ההחלטה לפחות עד לסיום ההידברות.

במשרד האוצר המומים מהטקסט הקשה של ההודעה וחוששים מכדור שלג מצד חברות דירוג נוספות. בעוד שההחלטה עצמה היתה צפויה במידה רבה, הנוסח החריף - ובעיקר ההבהרה שהחשש נובע ממהלכי הממשלה ולא מגילויי המחאה כפי שטענה הקואליציה - מבטא דחייה של טענות נתניהו והרצוג. מפתיעים גם הספקנות ביחס לדבריהם שתושג פשרה בבית הנשיא והצפי לפגיעה בכלכלה הריאלית כבר בטווח הבינוני.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח / לע״מ