היחלשות השקל נבלמה: הערכות שמדובר בפעילות בנק ישראל

מגמת התחזקות הדולר מול השקל נבלמה בבת אחת וגורם בכיר בשוק המט"ח מעריך שמדובר בנגיד בנק ישראל שהתערב במסחר ומכר דולרים. מבנק ישראל נמסר: "אין תגובה"

זמן צפייה: 01:43

לאחר מגמה מטרידה של היחלשות השקל מול הדולר בחודש האחרון, שהגיעה היום (רביעי) לשיא של 3 שנים כשהשער עמד על 3.69 שקלים לדולר, בבת אחת נרשמה בלימה של המגמה. גורם בכיר בשוק המט"ח העריך כי מדובר בנגיד בנק ישראל אמיר ירון שהתערב במסחר. במהלך היום הדולר עלה "רק" ב-0.4% לשער יציג של 3.663 ש"ח.

התחזקות הדולר נבלמה בעקבות מכירות דולרים רבות שבוצעו כמעט בבת אחת על ידי גורם חזק. לפי הערכת הגורם, נגיד הבנק התערב במסחר ומכר דולרים כדי לחזק את השקל באופן מלאכותי. מבנק ישראל נמסר: "אין תגובה".

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון | צילום: חדשות 13

היחלשות השקל עוררה תגובות רבות בימים האחרונים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בזמן שיוקר המחיה בשיאו, הריבית עולה והשקל קורס, מה שחשוב לנתניהו זה לכנס דיון דחוף בוועדת הכספים כדי להגדיל את ההוצאות המשפחתיות שלו".

אתמול זינק שער הדולר זינק ביותר מ-2% לשווי של 3.64 שקלים לדולר. זאת, למרות העלאת הריבית עלייה הכריז נגיד בנק ישראל, מה שצפוי היה לחזק את ערך השקל.  המצב התאפשר בין היתר בעקבות מכירת שקלים, באמצעות הוצאת כספים מהארץ או העברת השקעות באותם בנקים לאפיקים בחו"ל, והחלפתם בדולרים.

ביום שני הודיע הנגיד על העלאת הריבית במשק בפעם השמינית ברצף, לרמה הגבוהה ביותר מזה 15 שנים. הוא התראיין באותו הערב לחדשות 13 והסביר את המהלך: "התפקיד שלנו כבנק מרכזי זה קודם כל למגר את האינפלציה".

"אנחנו מודעים לכאב", אמר הנגיד בהמשך לתגובות הקשות מהעלאת הריבית, "אנחנו מתכללים ומנתחים את כל נושא המשכנתאות כשאנחנו באים לעשות את זה, גם ברמת הפרט וגם ברמת המערכת. צריך להבין שלכלי הריבית לוקח זמן לתת את אותותיו, לפעמים חצי שנה ועד שנה ויותר. רוב התהליך הוא מאחורינו אבל נפעל בהתאם לאיך הנתונים יגיבו"