בצל האומיקרון: שיעור האבטלה במשק חוזר לעלות

לאחר שנרשמה ירידה בנתונים בחודשים האחרונים, מנתוני הלמ"ס עולה כי שיעור הבלתי מועסקים עלה במחצית הראשונה של דצמבר ל-6.3%. כ-7,500 עובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת, בשל ההאטה בפעילות המשק

זמן צפייה: 01:39

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה היום (שני) כי שיעור הבלתי מועסקים במשק עלה במחצית הראשונה של חודש דצמבר ל-6.3%, לעומת 6.1% במחצית השנייה של נובמבר. מדובר בינתיים בכ-7,500 עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת, כנראה בשל ההאטה בפעילות המשק. זאת, עלייה ראשונה בשיעור האבטלה, לאחר מספר חודשים שהיה בירידה.

אמש פורסם בחדשות 13 כי על פי נתונים פנימיים של משרד האוצר, מסתמן כי העלויות הנובעות מהגל החמישי של הקורונה, לצד כמות המבודדים - תביא בחודש שלם לעלות של לא פחות מחמישה מיליארד שקלים במצב הקיים.

על פי הנתונים, כל שבוע במתכונת הזו של הגל החמישי, צפוי לעלות למשק 1.25 מיליארד שקלים. מתוך העלות הזו, להגבלות בנתב"ג יהיה מחיר של 100 מיליון שקלים, לתו הירוק במסחר לבדו - צפויה עלות שקרובה ל-250 מיליון שקלים, ול-500 אלף מבודדים תהיה עלות של 875 מיליון שקלים בסך הכול.

עם זאת, החרפה בתחלואה שתביא למיליון מבודדים למשל, עלולה לשבש את הפעילות של חברות שלמות במשק, ולהביא לגל חדש של חל"תים ופיטורים - ואף להוסיף לאבטלה במדינה. חמור מכך, בעקבות האומיקרון מסתמנת גם האטה משמעותית בצמיחת המשק, כשמהרבעון הראשון של 2022 נראה כי התאוששות המשק לא צפויה בחודשים הקרובים.