בהתאם להחלטת הנגיד האמריקני: האם הריבית תעלה בפעם העשירית?

ברקע גל ההתייקרויות בשוק הישראלי, החלטת הבנק הפדרלי בארה"ב על העלאת הריבית פעם נוספת עשויה להביא במהלך דומה של נגיד בנק ישראל אמיר ירון. עם זאת, במערכת הפוליטית צפויים להתנגד לצעד שכזה - והנגיד ינסה לדחות אותו ככל שיוכל

זמן צפייה: 01:33

ברקע גל ההתייקרויות הפוקד את השוק הישראלי, נראה כי העלאת ריבית פעם נוספת בישראל תלויה בהחלטתו של נגיד הבנק המרכזי בארצות הברית, האם להעלות את הריבית בארצו ולהזניק אותה לשיא של 15 שנים.

על-פי כל ההערכות, נגיד הבנק הפדרלי האמריקני צפוי לקבל את החלטתו כבר הערב, ויכריע האם להעלות את הריבית פעם נוספת ברבע אחוז. אם אכן כך יקרה, המהלך עשוי לתת את האינדיקציה לפעולה דומה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון במהלך החודש הקרוב.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

האינפלציה בשנה האחרונה בישראל ובארה"ב זהה - 5%. עם זאת, בהקשר הישראלי יישנה גם התייקרות במחירי מוצרי החלב המפוקחים, יחד עם התייקרות של מחירי מזון נוספים ומוצרים נוספים, כשאלה מגבירים את הלחצים האינפלציוניים, ולכן לא מן הנמנע שבנק ישראל יגיב עם העלאת ריבית נוספת שהמשמעות שלה ברורה - התייקרות נוספת בהחזרי המשכנתאות, ההלוואות והחובות לבנקים, מה שיביא להגברת הלחץ בקרב משקי הבית.

במערכת הפוליטית צפויים להתנגד למהלך, ולכן ההערכות הן שאם ירון יוכל למנוע או לדחות את העלאת הריבית בפעם העשירית ברציפות, הוא ינסה לעשות כך ככל שניתן. עם זאת, כאמור, המהלך תלוי בנתונים שונים - ובעיקר בהחלטת הנגיד האמריקני.